וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך חוזרים ללימודים אחרי חופשת פסח בצורה הטובה ביותר?

יהודית אוליבר

עודכן לאחרונה: 22.4.2022 / 9:52

חופשת פסח הרגישה לרבים מאיתנו ארוכה מאוד, וגם לילדים שלנו. ביום ראשון הם יצטרכו לשים את חוויות החופשה מאחוריהם ולחזור לבית הספר ולגנים, וזה כנראה לא יהיה קל. כך תעזרו להם

יש לי חברה שבכל פעם שהיא חוזרת מחו"ל היא פותחת את השיחה שלנו במשפט "איזה דיכאון זה לחזור". כן, לחזור מחו"ל לארץ, לשוב מחופשה לעבודה, לשוב מחופש ארוך ללימודים ולגן, זה משהו שצריך להכיל ולהתמודד איתו, וזה לא תמיד קל לנו המבוגרים, ובטח שלא לילדים. אבל אפשר לעשות את זה בצורה נכונה וטובה יותר.

הנה כמה כלים שיסייעו לכם לעזור לילדים שלכם לשוב למסגרות החינוכיות לאחר חופשת החג.

1. אולי יותר מהכל, האופן שבו תראה החזרה ללימודים של הילדים שלכם תלויה בעמדה שלכם ההורים. אם היא כמו זו של חברתי, "דיכאון", אז סביר להניח שיהיה לכם קשה לעודד את הילדים שלכם. כך ששווה להתחיל מלבחון את דרך ההתייחסות שלכם לנושא. ההבנה שבמעגל החיים יש לנו שגרת עבודה ולימודים, יש לנו ימי חול וימי חג, יש ימים בהם מציינים ארועים מיוחדים כמו יום הולדת ויש גם ימים "רגילים". וכל הימים הם חלק מהחיים שלנו ומלוח השנה שלנו.

2. חשוב להסתכל בשמחה ובאופן חיובי הן על ימי החופש והבילוי, והן על ימי השגרה והעבודה. הילדים שלכם מתבוננים בכם 24/7, וכאשר הם שומעים כל יום "איזה יום קשה היה לי", "אין לי כח לעבודה הזאת", "לא בא לי להתחיל את השבוע" - זה מחלחל אליהם. הם עשויים ללמוד מכם שעבודה זה משהו לא טוב, קשה, לא נעים. החליפו את המשפטין האלה ב: "אנחנו שמחים לצאת לחופש ולנסוע לטייל ביחד" ו"שמחים גם ללכת לעבודה ולמסגרות החינוכיות".

אמא מלווה ילד עצוב לבית הספר. ShutterStock
יש ימים של חופש וימים של לימודים. אמא מלווה ילד עצוב לביה"ס/ShutterStock

3. הסבירו לילדים שככל הנראה לא היינו נהנים אם כל הזמן היינו בחופש. חלק מההנאה מהחופש נשען על כך שזאת התנהלות שונה מהיומיום ויציאה ממסגרת החיים הרגילה. המינון בחיים של "גם וגם" מאפשר לנו ליהנות מימי החופש והבילוי.

4. תווכו לילדים כי כל אדם וכל ילד נמצא במקום בו הוא ממלא את תפקידו. ההורים במקומות העבודה והילדים במסגרות החינוך. כל אדם נמצא במקום בו הוא אמור להיות, נמצא בקשר עם קולגות או בני גילו, מביא לידי ביטוי יכולות וקישורים, מרגיש שייך למסגרת, מרגיש שמצפים לו.

5. הזכירו לעצמכם להם כמה זה חשוב שהם נמצאים במסגרות החינוכיות השונות עם בני גילם - דבר המייצר אצלם ביטחון וודאות לגבי העולם בו הם חיים. הילדים שלנו, בפרט הצעירים, אינם מתבוננים בשעון וממנו למדים מה אמור לקרות בכל רגע. הילדים חווים את סדר היום בגופם, יודעים לצפות מה בא אחרי מה מתוך הרגל והסדר הזה הוא מרגיע, יוצק בהם תחושת ביטחון וודאות.

6. ההבנה שיש כאן צורך בהסתגלות מחודשת:

עוד בוואלה!

5 טעויות שכל ההורים עושים בנושא גבולות

לכתבה המלאה
  • לתת לגיטימציה לרגשות של הילדים, לא לבטל: "מה אתה רוצה, היית שבועיים בחופש, לא הספיק לך?"
  • לשאול את הילדים מה יעזור להם, מה נחוץ להם
  • להראות בלוח השנה עוד כמה ימים חוזרים
  • יומיים לפני השיבה לבית הספר ולגן, לחזור לשעת ההשכבה בשגרה
  • להערך מראש - תיק בית הספר, משימות שניתנו לחופש, להכין בגדים אם חסר, איזה כריך להכין לבית הספר
  • בניית ההרגלים מחדש תוך הבנה שזהו תהליך וכי לגיטימי שייקח זמן להסתגל, ללוות באמפתיה ובמקביל להיצמד לתוכנית

זכרו, היכולת של הילדים שלנו להסתגל, להתאים את עצמם למצבים משתנים היא יכולת מחזקת עבורם. ההתנסות הזו מקפלת בתוכה מצבי חיים אליהם יידרשו במשך חייהם הבוגרים, ובונה את חוסנם הנפשי.

יהודית אוליבר היא מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully