וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכינים עוף לחג? יש דבר אחד שחשוב שתעשו. ולא, זה לא לשטוף את העוף

מכינים עוף לחג או לארוחת שישי? יש הוראה אחת שמשום מה רוב הבשלנים מפספסים, והיא קריטית במיוחד לבריאות שלכם. אז במה מדובר? כנסו כנסו

שיטה להכנת שוקי עוף בתנור/TikTok/@ramin2025

רגע לפני חג הפסח הבא עלינו לטובה, מחקר חדש, שפורסם לאחרונה ב-Journal of Food Protection, מראה שיש שיעור מפתיע של אנשים שלא מכירים את אחת מעצות הבישול הבסיסיות ביותר בכל הנוגע להכנת עוף - שטפו את הידיים, לא את הבשר.

החוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה סטייט גייסו 300 בשלנים ביתיים והציבו להם משימה: להכין סלט ועוף. הם הוצבו במטבחי ניסוי מיוחדים, מצוידים במצלמות שעקבו אחר טכניקות ההכנה שלהם. בהערכה של ההשפעה של שטיפת עופות על זיהום במטבח, מצאו החוקרים שיותר מרבע ממשתתפי המחקר זיהמו את הסלט שהכינו אחרי ששטפו את העופות הנאים.

300 הבשלנים הביתיים שגוייסו העידו שהם נוהגים לשטוף עופות לפני בישולם. החוקרים שלחו מידע על בטיחות המזון ל-142 ממשתתפי המחקר באמצעות דואר אלקטרוני, תוך שהם מתארים מאמצי הפחתת סיכונים - כולל ההמלצה לא לשטוף עופות נאים במהלך הכנת המזון. שאר 158 משתתפי המחקר לא קיבלו את המידע.

לאחר מכן המשתתפים התבקשו לבשל ירכי עוף ולהכין סלט. לאחר הכנת ירכי העוף, אך לפני הכנסת העוף לתנור, המשתתפים נקראו לצאת מהמטבח לערוך ראיון קצר. לאחר מכן נשלחו המשתתפים חזרה למטבח כדי לבשל את ירכי העוף, להכין את הסלט ולנקות את המטבח כפי שהיו עושים בבית.

עוד המלצות לחג:
פסח 2022: מדריך טיולים, מסלולים ואירועים
מתכונים כשרים לפסח 2022
ניקיון לפסח: כל הטיפים והטריקים לניקוי הבית
אירועים, פסטיבלים, ופעילויות בחינם למשפחה בפסח 2022

עוף טרי, שוקיים. ShutterStock
שטפו ידיים, ואת הכיור שלכם. עוף לא מבושל/ShutterStock

מה שהמשתתפים במחקר לא ידעו זה שירכי העוף חוסנו בזן לא מזיק של חיידקים, שהחוקרים יוכלו לזהות. זה אפשר לחוקרים לבחון משטחים במטבח כדי לראות אם התרחש זיהום צולב במהלך הכנת המזון והבישול. כאשר משתתפי המחקר עזבו את המטבח כדי לערוך את הראיון, החוקרים בדקו את המטבח כדי לזהות כל זיהום אפשרי. תהליך זה חזר על עצמו לאחר שכל משתתף סיים את בישול הארוחה וניקה את המטבח. הסלט המוכן נבדק גם הוא לאיתור זיהום אפשרי.

93 אחוזים מהמשתתפים שקיבלו את המייל עם הוראות הכנת המזון לא שטפו את העוף, לעומת 39 אחוזים מהמשתתפים שלא קיבלו את ההסברים במייל. עם זאת, החוקרים הופתעו לראות שלאנשים שכן שטפו את העוף ולאנשים שלא שטפו את העוף היו רמות דומות של זיהום מהעוף הגולמי בסלטים המוכנים שלהם. אז מה ההסבר?

"אנחנו חושבים שהזיהום בסלט נובע מכך שאנשים עושים עבודה גרועה בשטיפה של הידיים לאחר הטיפול בעוף הגולמי, ו/או עושים עבודה גרועה של חיטוי הכיור והמשטחים שמסביב לפני שטיפה או טיפול בסלט", אמרו החוקרים, "לא משנה אם אנשים שטפו את העוף שלהם, כיורי המטבח נהיו מזוהמים מהעוף הגולמי, בעוד שהיה זיהום קטן יחסית של הדלפקים הסמוכים", אמרו החוקרים.

"זה היה קצת מפתיע, מכיוון שההגיון המקובל הוא שהסיכון הקשור בשטיפת עוף הוא בגלל שמים ניתזו מהעוף ומזהמים את המשטחים שמסביב. במקום זאת, הכיור עצמו נהיה מזוהם, גם כשהעוף לא נשטף", אמרו, "לשטוף את העוף זה עדיין לא רעיון טוב, אבל המחקר הזה מדגים את הצורך להתמקד במניעת זיהום כיורים ומדגיש את החשיבות של שטיפת ידיים וניקוי וחיטוי משטחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully