וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח המרושע של הדה ז'ה וו: הכירו את הז'מה וו

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 9:10

כולנו מכירים את התחושה הזו שאנחנו נתקלים באירוע שמוכר לנו מהעבר, למרות שהוא מעולם לא קרה. אבל מה קורה במצב הפוך בו אנחנו לא מזהים את החיים שלנו? תגידו (לא) נעים מאוד לז'מה וו

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

כולנו מכירים את הדה ז'ה וו - בצרפתית הוא "כבר ראה" (Déjà Vu). תופעה שכיחה מאוד שאומנם מעוררת תחושה מוכרת, אבל מדובר בתחושה חלשה יותר מזו של זיכרון אמיתי, והיא דומה יותר לזיכרון עמום של סיטואציה מהעבר שלא בהכרח קרתה, מאשר אירוע ממשי שכבר חווינו.

אבל מה זה זָ'מֵה ווּ (צרפתית Jamais vu - "לא נראה מעולם") - התופעה המוזרה המתוארת לעתים קרובות כ"היפך" של דה ז'ה וו?

"בדרך כלל, אנו חווים התאמה מושלמת בין הכרה אובייקטיבית לסובייקטיבית: דברים שאנו יודעים שמרגישים מוכרים וכאלה שמרגישים לא מוכרים", כתבו הפסיכולוגים אלן ס. בראון ואליזבת ג'יי מארש בספר Psychology of Learning. "דה ז'ה וו הוא חוסר התאמה בין השניים, עם הכרה סובייקטיבית חיובית מול הכרה אובייקטיבית שלילית".

במילים אחרות, זה כאשר אתה פוגש מישהו שמעולם לא פגשת בעבר, ומרגיש שאתה מכיר אותו מיד. התופעה אומנם זכתה להרבה פולקלור סביבה, החל מהסברים שמדובר בביטוי של זכרונות שהודחקו, דרך אמונה כי מדובר ביכולת נבואית על טבעית, ועד לזיכרונות מגלגולים קודמים. אך מדענים מאמינים שהחוויה הזאת נובעת מבעיה גשמית הרבה יותר של הפרעה תפיסתית זמנית במוח.

מוח. Giphy
הפרעה תפסיתית במוח. גיף של מוח/Giphy

"ז'מה וו זה ההפך - הכרה סובייקטיבית שלילית לעומת הכרה אובייקטיבית חיובית. למשל, אתה נכנס לחדר האוכל בבית בו גדלת, וזה נראה לרגע לא מוכר כאילו אתה רואה את זה בפעם הראשונה. זו יכולה להיות חוויה די מטרידה עבור אלה שחווים אותה", הסבירו המומחים.

"ברגע שירדתי מתחנת האוטובוס הרגילה שלי כדי לחזור הביתה, וזה היה כמו לרדת מאוטובוס במדינה זרה. לא זיהיתי את שלטי הרחוב, המיקום, כלום. הייתי צריך להשתמש בגוגל מפות, כתב אחד המשתמשים שחווה את התופעה סביב מיגרנות ב-Reddit, "פעם אחרת הייתי בחדר השינה שלי וזה היה כאילו הייתי בדירה של אדם זר. לא זיהיתי כלום והתחלתי קצת להתחרפן עד שהכלב שלי ניגש אליי, והבנתי שאם הכלב שלי איתי זה כנראה בסדר. ואז מצאתי דואר ממוען אלי וחשבתי 'זו חייבת להיות הדירה שלי' אבל זה לא נראה לי מוכר בכלל".

ויש אפילו דרך לגרום לזה, או לאפקט דומה, תוך כדקה. סוג נפוץ של ז'מה וו מתרחש כאשר מסתכלים על מילה שרואים כל יום, ופתאום היא מרגישה לא מוכרת. אפשר לגרום לזה לקרות פשוט על ידי חזרה על מילה שוב ושוב, או כתיבה של המילה הזו, עד שהיא מאבדת כל משמעות, או לפחות גורמת הרגיש שהיא איכשהו לא נכונה, או לא מילה בכלל.

חוקרים במחקר שבדק את הנושא גרמו למתנדבים להעתיק מילים שוב ושוב עד שהם הרגישו "מוזר", השלימו את המשימה או נאלצו להפסיק מסיבות אחרות. "כשני שלישים מכלל המשתתפים דיווחו על חוויות סובייקטיביות מוזרות במהלך המשימה", כתב הצוות במאמרם שפורסם בכתב העת Memory. "המשתתפים דיווחו שהרגישו מוזר לאחר כשלושים חזרות, או דקה אחת".

הניסוי גם מצא שאנשים שחוו לאחרונה את הדה ז'ה וו היו בעלי סיכוי גבוה יותר להרגיש בתחושת ז'מה וו, או תופעה דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully