וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעבר לשעון קיץ שיבש את השינה של הילדים? כך תתקנו את זה

אוריאנה גבעולי גניגר

עודכן לאחרונה: 25.3.2022 / 8:57

הלילה הזזנו את מחוגי השעון שעה אחת קדימה, מה שאומר שהילדים שלנו קמו שעה מאוחר יותר, וגם ילכו לישון מאוחר יותר. איך עוזרים להם לחזור לסדרי שינה תקינים? מומחית עונה

בווידאו: מעבר לשעון קיץ - בשעה 2 לפנות בוקר מזיזים את מחוגי השעון שעה קדימה/עיצוב גרפי: תומר פרלנדס

הלילה (שישי) עברנו סוף סוף לשעון הקיץ והזזנו את השעון שעה אחת קדימה. כמו תמיד, לילדים צעירים יהיה קשה יותר להסתגל לשינוי השעון, אבל סוף השבוע שלפנינו מקל על ההסתגלות וככלל, המעבר לשעון קיץ, נוח יותר עם ילדים צעירים שלרוב נוטים להשכים קום.

כבר היום הילדים התעוררו שעה "מאוחר" יותר. זאת אומרת שילדים שרגילים לקום ב-6:30, פקחו את עיניהם רק ב-7:30, והורים שילדיהם נוטים להתעורר בשעות מוקדמות קיבלו הזדמנות להסתנכרן עם השעון הביולוגי.

אף שפעמים רבות אנחנו חושבים שנדרש תכנון של ימים לפני מעבר השעון, לטעמי אין צורך להכין את הילדים לפני מעבר השעון, מכיוון שאין הבדל. אפילו להיפך. בימים שלפני המעבר של השעון יהיה קשה יותר להרגיל את הילדים להיכנס לישון מוקדם יותר, ויהיה דווקא קל להסתנכרן לתוך החלפת השעון אחרי. בכל מקרה, ככל שנחזור לסדר יום שגרתי, סביר להניח שהילדים יסתנכרנו עם השעון באופן טבעי.

אז מה עושים כדי להסתנכרן בצורה קלה וטובה?

מגיבים בהכלה וסבלנות: קודם כל לוקחים נשימה עמוקה ומבינים שהשעון הפנימי של הילדים שלנו לא יודע שהתחיל שעון קיץ והזזנו את המחוג. עלינו לעזור להם להזיז את השעון הפנימי באופן הדרגתי שיהיה מותאם לשעון החדש, ולכן נתנהל בהרבה הכלה, גמישות וסובלנות בימים הקרובים. התנהלות עקבית וסובלנית תאפשר לילדיכם להסתגל לשעון החדש תוך מספר ימים.

עוד בוואלה!

בארה"ב החליטו לבטל את הזזת השעון. האם גם אנחנו צריכים?

לכתבה המלאה
ילד ישן במיטה עם מוצץ. ShutterStock
השעון הפנימי של הילדים עובד אחרת. ילד ישן/ShutterStock

להורים יש לפעמים תקווה שהשעון יסדר את שעות השינה של הילד, ואכן עבור תינוקות שממילא לא ישנים לילה מלא או ישנים בשעות הצהריים, המעבר לשעון הקיץ יכול לסדר מעט את סדר היום, אבל זה לא המקרה אצל פעוטות. אצל ילדים גדולים ההסתנכרונות מתבצעת בדומה לזו שלנו המבוגרים, ולכן אין מה לדאוג.

מקדימים את ההרדמה: הגיוני שבימים הראשונים לאחר החלפת השעון, הילדים יתעייפו שעה מאוחר יותר וגם יתעוררו שעה מאוחר יותר, לכן כדאי להקדים את שעת ההשכבה כל יום ברבע שעה עד שסדר היום יחזור לשגרת השעות המוכרות. לדוגמא: ילד שהיה רגיל ללכת לישון בשעון החורף בשעה 19:00 ולהתעורר ב-6:30, לאחר החלפת השעון יראה סימני עייפות לקראת השעה 20:00 ויתעורר רק ב-7:30, לכן, כל ערב נקדים את השכבתו ברבע שעה - ביום הראשון ל-19:45, למחרת ב-19:30 וכך תוך שלושה-ארבעה ימים נחזיר את סדר היום המוכר.

הקפידו על חושך בשינה: בקיץ יש לנו אור מחמש בבוקר עד שמונה בערב, מה שאומר שילדים צריכים לישון אחרי עלות השחר ולפני רדת החשיכה. לכן המשפט "הולכים לישון כי חושך בחוץ" יכול להיות חרב פיפיות מאוד גדולה, במיוחד בקיץ כשילדים צריכים לישון בחמש בבוקר - גם כשיש אור.

זו אחת הסיבות שמומלץ מאוד לסגור תריסים בחדר כי האור עולה מוקדם. עם החושך משתחרר הורמון המלטונין שנקרא "הורמון השינה", והרמות שלו הופכות נמוכות לקראת עלות הבוקר. לכן, על מנת שהמלטונין ימשיך להיות מופרש - מומלץ להחשיך את החדר ולסגור תריסים.

עקביות: לתינוקות וילדים שעוד ישנים במעון או בגן, שעות השינה הן החלטה של המסגרות, אבל אם אנחנו בבית ומדובר בתינוקות, כדאי להרדים לפי סימני עייפות, ללא קשר לשעון. יחד עם זאת, אם בימים הראשונים אחרי החלפת השעון הילדים מתעוררים לפני 6:00 שעון קיץ - החזירו אותם לישון לפחות לחצי שעה.

חושב לזכור שגם ילדים, כמונו המבוגרים, שונים באופיים - יש כאלה שקל להם יותר להסתגל שינויים ויש כאלה שלוקח להם עוד כמה ימים - אבל בסופו של דבר, כולנו מסתגלים.

אוריאנה גבעולי גניגר היא מנחת הורים ומשפחה ויועצת שינה מוסמכת בשיטת "לילה טוב"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully