וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתול נדבק לראשונה בווריאנט הדלתא. מה זה אומר על המשך המגיפה?

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 13:41

זו לא הפעם הראשונה שחיית מחמד נדבקת בקורונה, אבל המקרה הזה שאירע לפני כמה חודשים מעלה שאלות, ואולי גם תשובות, עבור חוקרים לגבי התפתחות הקורונה

נגיף הקורונה הוא לא ממש בררן, ומאז שהוא החל להתפשט בקרב בני אדם, הוא עבר מבני האדם לחיות מחמד ואפילו לחיות בר. ומכל אלה - נראה שחתולים רגישים במיוחד להידבקות בקורונה, למרות שלעתים קרובות הם אינם מראים תסמינים, ולא סביר שהם יכולים להעביר את הנגיף אלינו בחזרה.

ובכל זאת, אם SARS-CoV-2 מסתובב בין חיות המחמד שלנו, תמיד יש סיכוי שהוא עלול לעבור מוטציה למשהו אפילו יותר מסוכן או להתפשט מבית לבית בעקבות מגע בין חיות מחמד. זו הסיבה שכמה מדענים מנסים לעקוב אחר גרסאות הקורונה בקרב חיות המחמד הביתיות שלנו. ולפחות לעת עתה, נראה שאין מה לדאוג.

מחקר חדש דיווח על מקרה של חתול בית בדרום מזרח פנסילבניה, שאובחן כחולה בקורונה בספטמבר 2021. בדיקות הגנום שלאחר מכן זיהו את הזיהום כגרסת דלתא AY.3 - אותו וריאנט קשוח שהסתובב בין בני אדם באזור באותה תקופה. זה מאשר שגרסאות חדשות יותר של קורונה (עד דלתא, לפחות) עדיין זולגות אל חיות המחמד שלנו, וזה אולי מעט מדאיג. אבל מהצד החיובי, התוצאות מצביעות על כך שייתכן שהנגיף לא עובר מוטציה רבה אצל חיות המחמד.

וטרינר מחזיק חתול סקוטיש פולד. kiszon pascal, ShutterStock
יש מה לדאוג? חתול אצל הוטרינר/ShutterStock, kiszon pascal

מכל 4,200 דגימות אנושיות של נגיף קורונה שנוצרו בדלאוור, פנסילבניה, פחות מ-5 אחוזים הכילו את 10 גרסאות הנוקלאוטידים (אבני הבניין של החומר התורשתי) הבודדות שנמצאו בדגימה של חתול הבית. יתרה מכך, 7 מתוך 10 המוטציות הללו היו דוממות, כלומר הן לא גרמו לשינויים משמעותיים. "כאשר הסתכלנו על דגימה אקראית של רצפים אנושיים מהאזור הגיאוגרפי שלנו, לא היה שום דבר שונה באופן דרמטי במדגם של החתול שלנו", מסבירה הוטרינרית אליזבת לנון מאוניברסיטת פנסילבניה, "אז ההנחה שלנו הייתה שהחתול לא נדבק בנגיף שאיכשהו שונה מאוד".

עוד בוואלה!

זה המספר המזעזע של ילדים שאיבדו את הוריהם בקורונה

לכתבה המלאה

המחקר הזה הוא הראשון לזהות באופן רשמי וריאנט דלתא בקרב חתולי בית בארה"ב. למרות שבזמן המחקר, המחברים התוודעו לחתול אחר מווירג'יניה שחלה בגרסה AY.3 כחודש קודם לכן. מעניין לציין שבחתול הבית מפנסילבניה, בדיקת מטוש לא זיהתה את הנגיף, בעוד שבדיקת צואה דווקא כן זיהתה.

בזמן שהחתול הובא לטיפול רפואי, הוא סבל מרזון קיצוני, עייפות, הקאות וצואה רכה במשך מספר ימים. בעליו חלה בקורונה רק 11 ימים לפני כן, אך מאז התבודד מחיית המחמד שלו מחשש שיגרום לה לחלות. עד שהתגלה שהחתול חולה בקורונה, היה מאוחר מדי לעשות בדיקת אנטיגן מהבעלים של החתול כדי להשוות בין שני הזיהומים הנגיפים, מה שאומר שאי אפשר לדעת איך החתול נדבק.

העובדה שזהו הדיווח הרשמי הראשון על חתול שנדבק בווריאנט הדלתא מעידה על כך שאיננו יכולים להיות שאננים לגבי ההדבקה בקרב חיות המחמד שלנו. "מהלך עיקרי כאן הוא שככל שמופיעות גרסאות שונות של SARS-CoV-2, נראה שהנגיף שומר על היכולת להדביק מגוון רחב של מינים", אומר לנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully