וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיבר הזה בגוף שלכם משנה את מינו כשאתם חולים

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 7:23

מתברר שהביולוגיה היא הרבה יותר מתוחכמת/ מוזרה/ או מעט מקריפה ממה שאנחנו בכלל יכולים לדמיין. ניסוי שנערך בעכברים גילה לגמרי במקרה שיש איבר בגוף שמשמנה את מינו במהלך מחלה. מי הוא? תצטרכו לגלול מטה

אנחנו מודות שלא חשבנו שאי פעם נכתוב את השורה הזו אבל הגוף האנושי מביא עימו הרבה מאוד הפתעות: מחקר חדש מאוניברסיטת קווינסלנד מצא כי הכבד הגברי יכול לשנות את מינו בתגובה למחלה, במה שיכול להיות תגובה פיזיולוגית של הגנה עצמית. הממצא הדי מדהים הזה מתואר במאמר חדש שפורסם בכתב העת PNAS, שהשתמש במודל של עכבר כדי לחקור את ההשפעה של כיבוי גנים הקשורים לשעון הביולוגי כדי לראות כיצד הגוף מגיב לשינוי בתזונה.

הממצא המפתיע הגיע בהפתעה, מכיוון שהחוקרים יצאו לחפש תובנות מדוע שיבוש בדפוס השינה קשור למחלות מטבוליות וכבד, ובמהלך החקירות הללו התברר שינוי המין המפתיע.

"כאשר עכברים הוזנו בדיאטה עתירת שומן לאחר כיבוי השעון הביולוגי שלהם, ציפינו שהם יפתחו סוכרת או מחלת כבד שומני לא-אלכוהולי (NAFLD) כמו העכברים בקבוצת הביקורת, אבל הם לא עשו זאת", אמר עורך המחקר פרופסור פרדריק גצ'ון מהמכון לביו-מדע מולקולרי באוניברסיטת קווינסלנד. "מצאנו גם שהכבד של העכברים הזכרים הסובלים מהשמנת יתר הפך נשי, כנראה בשל האופי המגן של הורמון המין הנשי, אסטרוגן", הוסיף.

בדומה לאברי הרבייה שלנו, הכבד הוא בעל דו-צורתיות זוויגית, כלומר ישנם הבדלים ניתנים לזיהוי בכבד של זכרים ונקבות. זה כולל הבדלים גדולים בפרופילי הגנים שלהם, כאשר יותר מ-1,000 גנים בכבד הם ספציפיים למין.

מתברר אגב שיש עוד כמה פרטים מפתיעים על הכבד - האיבר השני הכבד ביותר בגוף האדם, אחרי מערכת העור ולפני המוח, כמו העובדה שהוא מתפקד כבלוטה, וגם בקטגוריה זו הוא נחשב לבלוטה הגדולה ביותר, והוא מגיע למשקל של כ-1,500 גרם. בנוסף, את צבעו החום-אדמדם הוא מקבל בגלל שהוא מכיל כמות דם גדולה - 1.4 ליטרים של דם זורמים דרכו מדי דקה.

עוד בוואלה!

כל מה שאתם צריכים לדעת על הכבד

לכתבה המלאה

סקרנים לראות אם הפכיתו של הכבד ל"נשי" שנראתה בעכברים חלה על בני אדם, הצוות בדק דגימות אנושיות ומצא שכן. למעשה, רקמת הכבד האנושית חשפה שלא רק ש"הפמיניזציה" כפי שכונתה על ידי החוקרים, הייתה קשורה למחלת כבד, אלא שהיא התקדמה ככל שהמחלה התקדמה. "נראה שההפרעה במקצב של השעון הביולוגי עשויה להגן על הכבד על ידי השפעה על רמות ההורמונים כגון הורמון גדילה, אסטרוגן וטסטוסטרון", אמר גצ'ון.

בשילוב הממצאים של העכבר והממצאים האנושיים, מחברי המחקר מאמינים שהשעון הביולוגי יכול למלא תפקיד בהאטת התקדמות המחלה על ידי כוונון מסלולים מטבוליים. "לאור הממצאים הללו, אנו חוקרים האם התערבויות התנהגותיות והורמונליות הן טיפולים אפשריים למחלות כבד", סיכם גצ'ון.

  • עוד באותו נושא:
  • כבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully