וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם החיים שלנו עוברים לנו מול העיניים לפני שאנחנו מתים?

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 11:54

מקרה אחד של גבר בן 87 שגסס בזמן שהיה מחובר למכונה שהקליטה את תאי המוח שלו, גרם לחוקרים לחשוב שהם אולי יכולים להבין לראשונה מה מרחש אצלנו בראש לפני המוות, וזה מאוד מסקרן

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

הנושא שהכי מעניין בני אדם, על אף שהם נוטים להדחיק אותו, הוא מה קורה אחרי המוות. התשובה לכך ככל הנראה תישאר לא ידועה - אבל סיפור אחד של חולה בן 87 יכול לספק לנו תשובה לשאלה - מה קורה לנו ברגעים שלפני המוות, וייתכן שהתשובה היא שהחיים עוברים לנו מול העיניים, ממש כמיטב הקלישאות ההוליוודיות.

צוות בינלאומי של מדענים דיווח על מצב בלתי צפוי שבו תיעדו את פעילות המוח של חולה בן 87 במותו. האיש אושפז במיון בבית החולים לאחר נפילה שגרמה לדימום במוחו, ולאחר מכן מצבו הידרדר. כאשר הרופאים ביצעו בדיקת EEG הבוחנת את גלי המוח ומקליטה אותם, הם גילו שהחולה פיתח אפילפסיה. עם זאת, במהלך התיעוד של ה-EEG הוא חווה התקף לב ומת.

הצוות אומר שניתוח ההקלטות של 30 השניות שלפני ואחרי שלבו של האיש הפסיק לפעום מצביע על כך שברגעיו האחרונים הוא חווה שינויים בסוגים שונים של גלי מוח, כולל גלי מוח אלפא וגמא. מהמחקר עולה כי אינטראקציות בין סוגים שונים של גלי מוח נמשכות לאחר שהדם מפסיק לזרום במוח.

אבל, מוסיפים החוקרים, זה גם מעלה אפשרות מסקרנת שחייו של הנבדק עברו למול עיניו. "בהתחשב בכך שצימוד צולב בין פעילות אלפא וגמא מעורב בתהליכים קוגניטיביים וזיכרון אצל נבדקים בריאים, מסקרן לשער שפעילות כזו יכולה לתמוך באפשרות של העלאת זכרונות אחרונה מהחיים, שעשויה להתרחש במצב של קרבה למוות", כותב הצוות בכתב העת Frontiers in Aging Neuroscience.

מוח. Giphy
מה קורה במוח שניות לפני המוות? גיף של מוח/Giphy

למרות הגילוי המדהים והמסקרן, הממצאים מבוססים על ההקלטות של אדם אחד בלבד, והחוקרים מעודדים זהירות, ומציינים בין היתר כי פציעות מוח טראומטיות ונזקים לחומר הלבן עלולים להשפיע על גלי המוח, בעוד שפעילות הרשתות במוח יכולה להיות מושפעת על ידי תרופות נוגדות פרכוסים, כמו אלה שניתנו למטופל. אף על פי כן, החוקרים אומרים שלתוצאות עשויות להיות השלכות חשובות.

"ממצאים אלה מאתגרים את ההבנה שלנו מתי בדיוק מסתיימים החיים ומייצרים שאלות חשובות לאחר מכן, כמו אלו הקשורות לעיתוי תרומת איברים", אמר ד"ר אג'מל זמר, נוירוכירורג באוניברסיטת לואיסוויל, ארה"ב, ומחבר שותף של המחקר. "מחקר זה, המראה ממצאים דומים באדם גוסס, מרגש ומרתק כאחד, אך האם הפעילות המתועדת עומדת בבסיס חוויה סובייקטיבית כלשהי - בין אם מה שנקרא 'חוויות קרוב למוות', או רשמים של חיים המהבהבים לנגד עיניו - אי אפשר לומר, וככל הנראה כך זה יישאר".

  • עוד באותו נושא:
  • מוות
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully