וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו את הגיל האידיאלי ללידת ילד ראשון

גיל הלידה בארץ ובעולם הולך ועולה בשנים האחרונות, וכעת חוקרים מנסים להבין את ההשפעה הבריאותית שיש לזה על נשים. במחקר חדש הם מצאו את הגיל שלטענתם הכי טוב ללדת בו - אם אתן רוצות להאריך חיים

האם יש דבר כזה גיל אידיאלי ללידה של ילד ראשון? כנראה שלא. אבל כעת חוקרים מאוניברסיטת סיאול בדרום קוריאה טוענים שיש גיל מיטיבי ללידה עבור האישה, כזה שיכול להאריך את חייה.

החוקרים טוענים כי נקודת הזמן הכי טובה עשויה להיות בין גילאים 24 ל-25, לאחר שחקרו 4,000 נשים. הם מצאו שלנשים שילדו תינוק לפני או אחרי גיל זה, היה סיכון גבוה בעד 5 אחוזים למות מכל סיבה שהיא בתוך 18 שנים. המגמה הייתה בצורת 'U', כלומר הסיכון היה גדול יותר ככל שהן היו רחוקות יותר מגיל 24 או 25 כשהן ילדו.

בדרום קוריאה, בדומה לבריטניה, ארה"ב ואפילו ישראל, בעשורים האחרונים הגיל שבו נשים יולדות את ילדן הראשון עולה. כך למשל בשנת 2020 היה גילן הממוצע של האימהות הישראליות שילדו בפעם הראשונה 27.7 והגיל הממוצע של יולדת בפעם הראשונה בבריטניה הוא כעת 29.

תינוק עומד מניח תפוח בידיים של אמא שלו. ShutterStock
גיל אידיאלי ללידה? אולי יש דבר כזה. אישה צעירה מחזיקה תינוק/ShutterStock

במחקר האחרון, שפורסם בכתב העת Maturitas, מדענים בחנו נתונים של 4,044 נשים בשני אזורים של דרום קוריאה. הם השוו בין 1,498 נשים שילדו את ילדן הראשון בין גיל 20 ל-23, 1,033 אימהות שילדו את ילדן הראשון בגיל 24-25, ו-1,513 נשים שילדו את בכורן בין הגילאים 26 ל-36.

החוקרים השתמשו ברשומות הבריאות הממשלתיות כדי לעקוב אחר הנשים 18 שנים מאוחר יותר. בסך הכל 243 נשים מתו במהלך המחקר, כאשר יותר ממחצית מהן שייכות לקבוצות האמהות הצעירות ביותר, ושליש במבוגרות יותר.

לטענת החוקרים, אמהות צעירות מאוד נוטות להגיע מאזורים מקופחים, מה שמציב אותן בסיכון גבוה יותר למגוון מחלות נפשיות ופיזיות. מנגד, הם שיערו שהמחיר של גידול ילדים ולידה עשוי להיות קשה יותר עבור אימהות מבוגרות.

עוד בוואלה!

הנה כל מה שאתן חייבות לדעת על היריון אחרי גיל 35

לכתבה המלאה
אמא עובדת מהבית. ShutterStock
יותר קשה לג'נגל בין העבודה לאימהות. אמא עובדת עם תינוקת בידה/ShutterStock

החוקרים ניתחו מקרי מוות ממחלות לב וכלי דם, כמו התקפי לב ושבץ, כמו גם את כל גורמי המוות, 18 שנים לאחר לידת הילד הראשון. הם מצאו ששיעורי ההישרדות ממחלות לב וכלי דם היו 97.3 אחוזים עבור אימהות צעירות יותר, 99.6 אחוזים עבור נשים באמצע שנות העשרים לחייהן ו-98.7 אחוזים עבור אמהות מבוגרות. בהסתכלות על כל הסיבות למוות, שיעורי ההישרדות היו 91.1 אחוזים לאם צעירה יותר, 96.4 אחוזים לנשים באמצע שנות העשרים לחייהן ו-95.2 אחוזים לאימהות מבוגרות, בתקופת המחקר של 18 שנים.

"באופן כללי, צעירות מרקע מוחלש היו בסיכון גבוה יותר ללדת ילדים בגיל העשרה", אמר פרופסור סאנגשין פארק, מומחה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת סיאול. הוא הוסיף כי מחקרים קודמים גם קשרו אמהות צעירות מאוד לעלייה בסיכוי להשמנה ודיכאון, שניהם ידועים כמשפיעים על תוחלת החיים.

מבחינת ההשפעה הבריאותית על אימהות מבוגרות, פרופסור פארק אמר כי מחקרים אחרים הצביעו על כך שנשים מבוגרות יותר מתקשות להתאושש מההשפעות הפיזיות של ההיריון. "לאימהות מבוגרות יש יותר קושי להתאושש מהריון ולידה מאשר לאימהות צעירות יותר, וייתכן שהשרירים שלהן לא יוכלו לתפקד כמו קודם", אמר.

הוא הוסיף כי "שגרה יומיומית עמוסה יכולה גם להוביל לחוסר פעילות גופנית והשמנה, ולחץ בעבודה וגידול ילדים עלול להעלות את לחץ הדם של האם". לסיכום, החוקרים אמרו כי נדרשת עבודה נוספת כדי להמשיך ולחקור האם תזמון הלידה של נשים מהוות סיכון בריאותי ומשפיע על תוחלת חייהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully