וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שמומלץ לכם לא להשתמש בבקבוקי מים רב-פעמיים

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 11:03

שני חוקרים החליטו לבדוק מה נמצא בבקבוקי המים שלכם גם אחרי ששטפתם אותם היטב. הממצאים שלהם הראו כי מדובר על עשרות ומאות חיידקים שלא הייתם רוצים להכניס לגוף

השארת מים בבקבוק פלסטיק רב-פעמי ליום אחד בלבד עשויה לאפשר למאות כימיקלים לחלחל לתוך מי השתיה, כך עולה ממחקר חדש. למרות שלא ברור אם לכימיקלים הללו יש השפעה על בריאות האדם, המדענים ממליצים לבחור בבקבוקי זכוכית או מתכת במקום.

הממצאים, שפורסמו בכתב העת Journal of Hazardous Materials, מגיעים ממחקר חדש של שני כימאים מאוניברסיטת קופנהגן, דנמרק. השניים השאירו מי ברז רגילים בבקבוקי ספורט חדשים ומשומשים מפלסטיק למשך 24 שעות - גם לפני וגם אחרי שטיפה במדיח - ואז חיפשו תרכובות שעברו מבקבוק הפלסטיק לתוך המים.

הם גילו מעל 400 חומרים שונים מפלסטיק הבקבוק ומעל 3,500 חומרים שמקורם בסבון מדיח כלים. אפילו בבקבוקים החדשים לשימוש חוזר שנשטפו במים היו כמעט 500 חומרים שונים במים, יותר מ-100 מהם הגיעו מהפלסטיק עצמו.

ניקוי בקבוק מים רב פעמי. Halyna Tymochko, ShutterStock
יותר מ-500 חומרים שונים במים, גם בבקבוקים שנשטפו. אישה רוחצת בקבוק מים רב-פעמי/ShutterStock, Halyna Tymochko

"אכפת לנו כל כך מרמות נמוכות של חומרי הדברה במי השתייה שלנו. אבל כשאנחנו שופכים מים לתוך מיכל כדי לשתות ממנו, אנחנו מוסיפים מאות או אלפי חומרים למים בעצמנו. למרות שעדיין לא ניתן לומר אם החומרים בבקבוקים לשימוש חוזר משפיעים על הבריאות שלנו, אני אשתמש בבקבוק זכוכית או נירוסטה איכותי בעתיד", אמר יאן כריסטנסן, מחבר המחקר מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה באוניברסיטת קופנהגן, בהצהרה.

עוד בוואלה!

המרכיב במי השתיה שלכם שיכול להציל חיים

לכתבה המלאה

חלק מהחומרים שנמצאו נחשבים כבעלי השפעות פוטנציאליות מזיקות על הבריאות, כולל חומרים מסרטנים או חומרים שמתערבים ומשבשים את המערכת ההורמונלית. בין הכימיקלים שזוהו, הם גילו עקבות של דיאתילטולואמיד (DEET), דוחה חרקים הנפוץ בתרסיס יתושים, שהצוות מאמין שייתכן שנוצר על ידי חומר הפלסטיק לאורולקטם.

עם זאת, מעט מאוד ידוע על חלק מהחומרים האחרים. חלק ניכר מהתרכובות הן חומרים לא ידועים שהחוקרים טרם זיהו, ורעילותם של כ-70 אחוזים מהכימיקלים שזוהו לא ידועה. הניסויים שערכו הראו ששטיפת בקבוק במדיח מובילה לחדירה של יותר חומרים למים. למרות שהייתם מניחים שמדיח כלים יעזור לשטוף חלק מהתרכובות הלא רצויות הללו, נראה שהחום והמים גורמים לפלסטיק להתבלות, מה שגורם לזליגה של יותר כימיקלים.

"מה שמשתחרר הכי הרבה אחרי שטיפה במדיח הם חומרי הסבון מהמשטח. רוב הכימיקלים שמגיעים מבקבוק המים עצמו נשארים אחרי שטיפה במדיח. החומרים הכי רעילים שזיהינו הגיעו למעשה אחרי שהבקבוק נכנס למדיח - ככל הנראה בגלל שהשטיפה שוחקת את הפלסטיק", הסבירה סלינה טיסלר, מחברת המחקר וחוקרת פוסט-דוקטורט של המחלקה למדעי הצמח והסביבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully