וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיכולוגיה המטרידה מאחורי המוח של נוכל הטינדר

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 11:56

ד"ר אילן רבינוביץ' צפה, כמו רבים בישראל, ב"נוכל הטינדר" ויצא עם כמה מסקנות די מדאיגות. חלק מהן נוגעות לנשים שעוד יפגשו את מי שקורא לעצמו סיימון לבייב, אבל אחרות דווקא מתייחסות אלינו כחברה

טריילר לסרט הדוקו "נוכל הטינדר"/נטפליקס

"נוכל הטינדר" הוא אחד התכנים הכי נצפים בימים אלה בנטפליקס ישראל, ולא סתם. הסיפור של גבר, ועוד ישראלי, שחי כביכול את החלום תוך שהוא מנצל נשים שחיפשו אהבה גורם ללא מעט תגובות ומוציא רגשות שונים מהצופים. במרכז הסיפור הזה עומד שמעון יהודה חיות שנולד למשפחה חרדית בבני ברק, בנו של רב אל על, שעזב בגיל צעיר את הישיבה ויצא למרדף בלתי פוסק אחרי עושר דימיוני, לייף סטייל ראוותני שכולל הרבה מותגי על, מטוסים פרטיים ומסיבות, נשים למכביר, והכל תוך הקפדה יתרה לחיות תמיד תמיד על חשבונם של אחרים ואחרות בעיקר, ולנצל אותן.

לנוכל הטינדר או בשמו היותר מוכר - סימון לבייב, לכאורה בנו של הטיקון לב לבייב - הילד ש"אביו" לא יודע על קיומו, יש הרבה מאוד כריזמה וקסם אישי שעזרו לו להשיג חליפות מעצבים, טיסות במטוסים פרטיים, פורשה בחניה והכל בכסף של אחרים. הונאה כדרך חיים. נוכלות סדרתית ותמידית. היעלמות ברגע הנכון תוך השארת רשויות החוק חסרות אונים. אבל איך הוא בכלל הגיע לשם?

התנ"ך הפסיכיאטרי DSM 5 מחלק את הפרעות האישיות האקסצנטריות (המוחצנות) בתאגיד אחד שנקרא: cluster B. בין סוגי האישיות שתמצאו שם:

אישיות נרקיסיסטית: בעלת החסך שיצר קונפליקט סביב הביטחון העצמי ותחושת הערך וכתוצאה צורך מתמיד בחום, אהבה ותשומת לב, פחד מביקורת וכישלון - המשול לעיתים למוות, הצלחה כצורך קיומי-הישרדותי, רגישות ופגיעות בעיקר ולעיתים רק בנוגע לעצמי, תנודתיות במצב הרוח כתוצאה מההצלחות האובייקטיביות והסובייקטיביות וממה שחושבים עלי, ראיית העולם בשחור-לבן, נטייה לדרמות, ייצריות, דרייבים הנובעים מחסכים, ליבידו ענק (צורך בכוח /כסף /מין / מנעמי החיים/הצלחות למכביר).

אישיות היסטריונית: קונפליקט סביב הביטחון העצמי בגבריות /נשיות, פתיינות כדרך חיים, רצון לכבוש כמה שיותר "קורבנות" ולהמשיך הלאה כשכל הדרכים משרתות את המטרה, צורך תמידי בחיזוקים ואישורים לגבריות/נשיות, מערכות יחסים סוערות כטלנובלה ומערבות יצרים עזים ובגידות מרובות, נטיה לדרמות וראיה של החיים כסרט. מונוגמיה אינה אפשרית עבורם והם עסוקים בכיבוש. אחרי שהשיגו אותו ממשיכים לפרוייקט הבא.

אישיות אנטי סוציאלית-פסיכופתית: פעולה מתוך אמונה הנובעת משכנוע עצמי עמוק שהכל מותר, אין גבולות, ללא קודים ערכיים, אין דין ואין דיין ואיש הישר בעיניו יעשה. האמפטיה היא רק לעצמי לכן ההתייחסות לזולת היא רק במונחים של תועלת - להשתמש ולזרוק. שימוש במניפולציות מתוחכמות כדי להשיג מטרות ולהפיל קורבנות תוך ניצולם. אין רגשות אשם, אין סופר אגו פנימי מעניש. אין הכאה על חטא. עבריינות טהורה כדרך חיים ובדרך ניצול ורמיסת אנשים וכל קודים של חברה מתוקנת.

אבל לא רק רמיה, זיוף, עושק וגניבת רכוש מותרים לדידם, אלא בקלות (בלתי נתפסת) הם מדלגים שלב לאלימות פיזית, איומים וסחיטה, במקרים קיצוניים אינוס ואף רצח - "אין להם אלוהים" במיוחד שהם מרגישים בסכנה ומאוימים להתפס. כל אמצעים כשרים להשגת מטרתם ובריחה מרשויות החוק.

החלוקה היא לא דיכוטומית, וכאשר מערבבים את שלושת הפרעות האישיות הנ"ל בדרגה הגבוהה ביותר מקבלים ככל הנראה את מי שקרוי "נוכל הטינדר".

עוד בוואלה!

ההתעללות בשרון היא לא רק כותרת. היא מעידה עלינו כחברה

לכתבה המלאה

מקורותיה של הפרעת אישיות פסיכופטית-נרקיסיסטית מתחילים בילדות. משפחתו החרדית של חיות ישבה עליו שבעה. עוד מינקות חיפש סטייל - להיראות הכי טוב, להיות נוצץ והכי בולט. כבר בגיל 20 הוא גנב פנקסי צ'קים כשעבד כגנן ואיש משק בבית ברחוב הכי יקר בישראל, גלי התכלת. זייף חתימות וקנה את הפורשה הראשונה שלו. ועם האוכל בא התיאבון.

בהמשך גנב צ'קים של הורים שאצלם עבד כבייביסיסטר של בנם בן הארבע ואת הילד נטש ברחוב. לאורך כל הדרך הקפיד לשקר. תחילה לחברת נסיעות גדולה, שמולה התחזה לאדם המקורב לבכירי בורסה ומזמין עבורם כרטיסי טיסה במחלקה ראשונה. "טסתי לקפריסין כדי ללמוד טייס, החלום שלי זה להיות טייס ולטוס מסביב לעולם", הסביר לשופט בבית משפט השלום בתל אביב, אליו הובא על ידי חוקרי מפלג ההונאה. הוא שוחרר למעצר בית ונמלט מהארץ בדרכון מזויף.

בפינלנד פיתח התמחות בעקיצת נשים דרך אפליקציית ההיכרויות טינדר. גם שנה וחצי בכלא שם לא החזירו אותו למוטב. הוא חזר לארץ ושוב ברח מרשויות החוק בדרכון מזויף וחזר לסקנדינביה משוכלל יותר כשהפעם, הוא פונה לנשים דרך הטינדר. הוא התחזה לאיש עסקים, יהלומן ובעל חברות טיס, הזמינן למסעדות גורמה יוקרתיות, בתי המלון הכי מפוארים - הסטייל רק הלך והשתפר.

השיטה: הוא מפתח קשר אישי עמוק במשך חודשים, בונה תפאורה שלמה שיוצרת אמינות, מקפיד תמיד לשלם, מקיף עצמו בפמליה שמסייעת לו, לא נשאר במקום יותר מיומיים, תמיד בתנועה, טס במטוסים פרטיים ולן בסוויטות שעולות אלפי דולרים ללילה. יוצר רושם של אדם ללא דאגות פיננסיות. עונד עשרות שעוני יוקרה, אותם הוא מחליף מדי יום. כדי לשדר נראות של מיליארדר, בלונדון התנייד ברולס רויס עם נהג, בפינלנד עם מטוס פרטי. ואז כשהוא מרגיש שהקרקע איתנה, הוא מבקש כסף בשל מקרה דחק. כך הנעקצת החדשה מממנת את חובותיו הקודמים, כמו כדור שלג שצובר עוד ועוד קורבנות.

האם ניתן לעצור אותו? לא. רשימת הקורבנות רק תלך ותגדל כשאיש לא מחוסן בפני קסמו. כמקצוען אמיתי בתחום הנוכלות הוא מתפתח ומשתכלל ונהיה יותר ויותר מתוחכם.

האם ניתן לטפל ולהחזיר אותו למוטב? צריך להודות על האמת ולהיות פסיכיאטר עתיר ניסיון ולומר שלא. אין לנו הקלינאים יכולת לפרק אישיות אדם ולהרכיבה מחדש. אין לנו יכולת להפוך רוע צרוף לתמימות וטוב לב. אין לנו מתכון ליצור מצפון מייסר. רק עונש מחבוש ארוך של שנים ארוכות יוכל אולי אולי לגרום לו לפחד להפיל עוד קורבנות. וזה לא יקרה בגלל רגשי אשמה או מצפון - אלו לעולם לא יוכלו להיווצר אצלו. רק אם יפחד על נפשו הוא עשוי לעצור. לדידו, רואה בעולמו רק את עצמו ותו לא.

בעידן היעדר התמימות של תקופתנו הפך הנוכל לסלב-על, לעיתים הוא אף זוכה להערצה כגיבור תרבות, שיחת היום בברזיה, במשרד, סידרה בנטפליקס ובפריים טיים הישראלי, והשאלה שאולי הכי צריך לשאול היא לא איך סיימון לבייב הונה את הנשים האלה, אלא מה כל ההערצה ותשומת הלב האלה מעידות עלינו כחברה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully