וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למתנגדי חיסונים יש סיכוי גבוה יותר לסבול מדיכאון. הנה ההסבר

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 9:47

ככל הנראה לכל אחד יש בסביבתו מישהו שמתנגד לחיסוני הקורונה אם באופן פעיל או באופן פאסיבי. מחקר חדש מצא שאנשים אלה לרוב סובלים יותר מתסמיני דיכאון ויש לכך הסבר

בווידאו: בנט בריאיון לטל שלו קורא למתנגדי החיסונים שלא להאמין לפייק ניוז - "הוא הורג"/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: ניב אהרונסון ורוני כנפו, עריכה: ליר שפיגלר

אם חשבתם שלחיסון הקורונה יש תופעות לוואי, אבל למי שבוחר לא להתחסן אין כאלה, יש לנו חדשות בשבילכם: מתנגדי חיסונים שמאמינים ליותר מידע מוטעה על חיסון הקורונה נוטים יותר לסבול מדיכאון, כך מגלה מחקר חדש. צוות מבית החולים הכללי של מסצ'וסטס שבדק יותר מ-15,000 אנשים, מצא שאנשים שתומכים בתיאוריות מטעות הקשורות לחיסון נוטים יותר גם לבעיות נפשיות.

המחקר שניתח תשובות משני סבבים של סקר מקוון למבוגרים ברחבי ארה"ב בין מאי ליולי 2021 והתפרסם בכתב העת JAMA Network Open מצא כי משתתפים עם תסמיני דיכאון בינוניים עד חמורים היו בסבירות גבוהה פי שניים לאמץ לפחות אחת מארבע הצהרות שווא שהוצגו בפניהם לגבי חיסון הקורונה. יתרה מכך, הם גם היו בסבירות פחותה להתחסן. החוקרים מאמינים שהתופעה עלולה להיות בעיקרה תוצאה של אובדן אמון.

החוקרים העריכו מידע מוטעה הקשור לחיסון באמצעות ארבע הצהרות ספציפיות. "בחרנו את ההצהרות הללו על סמך מידע מוטעה שרווח בפלטפורמות המדיה החברתית באביב 2021", מוסיף הצוות. ההצהרות הללו כללו "החיסונים ל-COVID-19 ישנו את ה-DNA של אנשים", "החיסונים ל-COVID-19 מכילים מיקרו-שבבים שיכולים לעקוב אחר אנשים", "החיסונים ל-COVID-19 מכילים רקמות ריאה של עוברים שהופלו", ו"החיסונים יכולים לגרום לבעיות פוריות, מה שמקשה על הכניסה להיריון".

הפגנה של מתנגדי חיסונים במנצ'סטר, בריטניה. דצמבר 2020. ShutterStock
תוצאה של אבדן אמון. הפגנה של מתנגדי חיסונים בבריטניה/ShutterStock

הערכות מראות שאחד מכל ארבעה מבוגרים בארצות הברית נפגע מדיכאון במהלך המגיפה. מחקרים מראים שזה מגדיל את הסיכון שלהם להידבק ב-COVID-19. אנשים עם דיכאון עשויים גם להפגין אמונות פחות אופטימיות, מה שעלול להוביל אותם לזלזל בתועלת הפוטנציאלית של חיסון.

"יש לציין שהפרעות במצב הרוח נקשרו לתוצאות גרועות יותר של COVID-19 בקרב חולים מאושפזים", כותבים החוקרים בדו"ח שלהם. "למרות שתכנון מחקר זה אינו יכול לטפל בסיבתיות, הקשר בין דיכאון להתפשטות והשפעה של מידע מוטעה מצריך חקירה נוספת", מסבירים מחברי המחקר.

"מצאנו שנוכחות של תסמיני דיכאון בינוניים או משמעותיים יותר הייתה קשורה לסבירות גבוהה יותר לאשר מידע מוטעה על חיסונים", מדווח מחבר המחקר ד"ר רוי פרליס, "קשר שנמשך עם התאמה למאפיינים סוציו-דמוגרפיים כמו גם אידיאולוגיה ופוליטיקה דוגמת שיוך מפלגתי".

אנשים עם תסמיני דיכאון מג'ורי מראים לעתים קרובות "הטיה שלילית" בולטת יותר, שבה מחשבות רעות זוכות למשקל רב יותר, מסביר פרליס. לכן, דיכאון יכול להקל על קליטת מידע מוטעה ברמה הפרטנית.

"לחלופין, ייתכן שהקשר בין דיכאון למידע מוטעה יכול להיות מתווך על ידי שינוי באמון", אומר ד"ר פרליס. "אנשים עם דיכאון יכולים להפגין פחות נכונות לתת אמון במוסדות המנסים להילחם במידע מוטעה, כמו המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), או נכונות רבה יותר לסמוך על מוסדות אחרים שמפיצים מידע שגוי". הוא הוסיף כי "כצפוי, מצאנו גם שאנשים שאימצו מידע שגוי בריאותי נטו פחות להתחסן או להיות מוכנים לקבל את החיסון אם זמין".

אגב, עוד נקודה למחשבה: מדענים מאוניברסיטת נוטינגהאם באנגליה פרסמו מחקר לאחרונה שהראה כי אנשים שחשו לחוצים, חרדים או מדוכאים בתחילת המגיפה בשנת 2020 היו בסיכון גבוה יותר להידבק בקורונה במהלך אותה שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully