וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד מחיסוני קורונה הגיע גם אל הילדים שלכם. כך תעזרו להם

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 8:42

רוב הילדים מפחדים מחיסונים, באופן טבעי. וכשזה מגיע לחיסוני קורונה - מצטרף לפחד הזה גם כל השיח המבלבל על החיסון שמגיע מכל כיוון. החלטתם לחסן את ילדכם? כך תעזרו להם להתגבר על החרדה

בווידאו: ראש הממשלה, נפתלי בנט, מלווה את בנו דוד, לחיסון נגד קורונה/מערכת וואלה!

המון הורים מתלבטים בימים אלו אם לחסן את הילדים שלהם נגד קורונה, אבל יש גם לא מעט כאלה שכבר השתכנעו לחסן (הרבה בגלל זן האומיקרון) וכעת עומדים מול משימה לא פשוטה בכלל - לשכנע את הילדים שלהם לקבל את החיסון. אמנם הורים קובעים בנושאי בריאות, אבל כאשר הילד חרד מאוד ומתנגד לחיסון - המשימה הופכת להיות מאוד מורכבת.

אז איך מתמודדים עם זה? ראשית, מתייחסים לפחד במלוא הרצינות, בלי זלזול, ציניות או הקטנה. "פחד של ילדים מקבלת זריקה או מכל הליך רפואי אחר הינו פחד אמיתי שיש להתייחס אליו ברצינות מירבית", מסבירה ליאת פוקס זך עובדת סוציאלית מחוזית במחוז ירושלים-שפלה של מכבי שירותי בריאות. "הילדים שלנו מוצפים במידע שחלקו מגיע אליהם מהתקשורת וחלקו מהסביבה הקרובה, המשפחה, בית הספר והחברים. חלק מהמידע עשוי לגרום לחששות והצורך לקבל זריקה עלול אף להעצים אותו", היא מוסיפה.

לדברי פוקס זך, "חשוב שנדע שאין לבטל את הפחד או להמעיט בערכו, ובוודאי לא להביע זלזול בתחושות ('איזה תינוק אתה', לדוגמא). לעיתים קרובות הפחד נובע מתחושת חוסר שליטה במצב, וברגע שהילד יחוש שהשליטה חוזרת לידיו - רמת החרדה תרד ושיתוף הפעולה יעלה. מנגד, תגובה לא מתאימה של המבוגרים עשויה להחריף את המצב ולגרום לילד טראומה עתידית".

אז איך מורידים את מפלס החרדה?

"חשוב לקיים עם הילד דיאלוג מקדים", אומרת פוקס זך, "הסבירו לו בגובה העיניים את חשיבות קבלת החיסון ונסו להבין ממה בדיוק נובע החשש והפחד שלו. שקפו לילד את המציאות ותנו לו הסבר ענייני והגיוני לצורך להתחסן - 'אנחנו צריכים להתחסן כי אנחנו רוצים שהקורונה תעלם מהעולם. אמא ואבא התחסנו וגם סבא או סבתא ואפילו הגננת ומכיוון שאתה ילד בוגר - עכשיו תורך'".

פתיחת חיסוני ילדים במתחם של קופת חולים  כללית, נתיבות, 23 בנובמבר 2021. שי מכלוף
אל תוותרו על תיאום ציפיות. ילדה מתחסנת נגד קורונה/שי מכלוף

היא מוסיפה כי חשוב לערוך תיאום ציפיות כדי שהילד יגיע כשהוא מוכן ומבין את התהליך. "יש ילדים שאוהבים לשלוט במצב בצורה רציונלית ומושכלת, ולכן הסבירו להם את תהליך המדויק של החיסון בשלבים - אנחנו נגיע למרפאת האחיות, נשב על הכיסא האפור, האחות תבקש כרטיס מגנטי ותשאל אותנו כמה שאלות, ואז תכין את הזריקה וכו'".

יש לציין כי חשוב לומר תמיד את האמת גם אם מדובר בסיטואציה שאינה נוחה. אל תנסו לייפות את המציאות ולהבטיח שהזריקה לא תכאב, כדי לא לפגוע במידת האמון של הילד בכם ובתהליך. "הסבירו בשפה ברורה שיתכן שהוא יחוש דקירה קלה ותחושת אי נוחות אשר תחלוף במהרה", אומרת פוקס זך.

נשימות, משחק תפקידים ומוזיקה טובה

"כאשר מדובר בילדים קטנים יותר שחקו עם הילד במשחק תפקידים", היא מוסיפה, "הצטיידו במזרק ושחקו באחות ובילד שהגיע להתחסן. ניתן גם להיעזר בבובה או דובי שיקבלו גם הם זריקה". בנוסף, היעזרו בטכניקות של הרגעה כגון שימוש בנשימות, דמיון מודרך ואפילו בחפץ רך כמו כדור אותו ניתן ללחוץ בשעת הצורך. כמו כן, ניתן להציע לילד לראות סרטון בנייד בזמן החיסון או להאזין למוזיקה מרגיעה באוזניות.

"לאחר קבלת הזריקה - חזקו את הילד, אפשרו לו להביע רגשות ושאלו אותו מה סייע לו לעבור את החיסון בשלום ומה יכול לסייע לו בפעם הבאה", אומרת פוקס זך, "ספרו לקרובים לכם שהוא היה גיבור וחזקו את הביטחון העצמי שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully