וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אף אחד לא שואל את הילדים אם הם רוצים להתחסן לקורונה?

ד"ר יובל גוז'נסקי

עודכן לאחרונה: 28.11.2021 / 8:21

בדיון הער והסוער לפרקים על שאלת חיסוני הילדים הצעירים, נראה ששכחו לכלול צד אחד חשוב - הילדים עצמם. ד"ר יובל גוז'נסקי מזכיר שגם לילדים יש זכות להיות שותפים מלאים בהחלטה הזאת

ממש לא מזמן צוין יום זכויות הילד בינלאומי, וכמה ימים אחר כך החל בישראל מבצע החיסונים של בני ובנות 5-11 כנגד נגיף הקורונה. אקדים ואומר, אני בעד החיסונים ואם היו לי ילדים בגיל המדובר, הייתי מעודד אותם להתחסן. אבל כחוקר מדיה לילדים אני רוצה להצטער על כך שהשיח והדיון הציבורי נסב על "שאלות ותשובות להורים". ראש הממשלה נפתלי בנט כתב "שמרו על הילדים, קחו אותם להתחסן". אני לא מזלזל בחשיבות ובאחריות ההורית, אבל אין לשכוח כי ילדים הם בני אדם שיש להם זכות להיות שותפים מלאים ומיודעים בהחלטה לגבי ההתחסנות.

באמנה לזכויות הילד יש סעיפים שנועדו להבטיח את זכות הילדים לחופש ביטוי ולחופש גישה למידע המועיל להם. במילים אחרות, בנוסף לפנייה להורים, על משרד הבריאות ומוסדות המדינה להשקיע מאמץ בפנייה ישירה לילדים בישראל, בעברית ובערבית, ולהסביר להם במילים מובנות אך כנות את החשיבות של החיסון, לספק תובנות על הסיכונים במחלה כדי שיוכלו להיות שותפים מודעים לקבלת ההחלטה על ההתחסנות.

פתיחת חיסוני ילדים במתחם של קופת חולים מכבי קריית יובל, ירושלים,  23 בנובמבר 2021. רוני כנפו
המדינה צריכה לפנות אליהם ישירות בהסברה. ילד לאחר חיסון קורונה, ירושלים, נובמבר 2021/רוני כנפו

במחקר שערכתי עם שותפים מכל העולם עם התפשטות מגיפת הקורונה, עלה בבירור כי ככל שהילדים ידעו יותר את העובדות על הקורונה, כך הם פחדו פחות. ילדים שידעו מהו וירוס הקורונה, איך להתגונן מפניו ומי שייך לקבוצות הסיכון של המגיפה, חשו בטוחים יותר. ידע הוא כוח עבור מבוגרים ועבור ילדים כאחד. אם רוצים להימנע מהסתמכות יתר על שמועות ו"חדשות כזב" (פייק ניוז), הרי אתרי החדשות, משרד החינוך ומשרד הבריאות חייבים לפנות לילדים ישירות, לספק מידע אמין וכן ולענות על שאלות קשות של ילדים. חברה בארה"ב, שם החל מבצע החיסונים לפני ישראל, סיפרה כי הבן שלה בן ה-7 פיתח בזמן האחרון חרדה גדולה עקב הקורונה. והנה שעות אחדות אחרי שקיבל את החיסון בשבוע שעבר, נעלמו תופעות הלוואי של החרדה.

הפניה שלי היא גם להורים. אין לפחד לדבר על האתגרים והחששות של הילדים, דווקא ההיפך, ככל שנספק לילדים מידע אמין יותר, כך הם יסמכו עלינו המבוגרים יותר, ויגדלו להיות מבוגרים המסוגלים לקבל החלטות בשיקול דעת. רה"מ בנט הבטיח שקיפות מוחלטת כתשובה לחששות ההורים. חייבים גם שקיפות מוחלטת כמענה לחששות הילדים עצמם. אין דרך אחרת מלבד החובה שלנו המבוגרים לשתף בידע שהצטבר ובדילמות האמיתיות שלנו והזכות של ילדים והילדות להיות שותפים בדיון הציבורי על החיסונים, שהפכו רלוונטיים מאוד עבורם.

ד"ר יובל גוז'נסקי הוא ראש המרכז לחקר מדיה לילדים ולנוער, המכללה האקדמית ספיר ועורך כתב העת "מסגרות מדיה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully