וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהונתן יצא לטיול עם הוריו, וזה כמעט נגמר באסון קטלני

עודכן לאחרונה: 29.10.2021 / 6:53

החופשה של משפחת בן סימן טוב נקטעה כאשר בנם יהונתן ציון, בן ה-11, הוכש על ידי נחש צפע ופיתח תגובה חריפה שסיכנה את חייו. "אם לא הרופאים מהדסה, הבן שלי לא היה חי היום"

החופשה המשפחתית של משפחת בן סימן טוב כמעט נגמרה באסון נוראי, כאשר בנם יהונתן ציון בן ה-11 הוכש על ידי נחש צפע ארסי ביותר, ורק תגובה מהירה וטיפול רפואי ממוקד הצליחו להציל את חייו, לאחר שהגיע לבית החולים במצב קשה, מורדם ומונשם.

"נסענו לחופשה בצימר באזור בית שמש כל המשפחה המורחבת", מספר אלי, אביו של יהונתן ציון, "באחד מהימים בשעות אחר הצהריים שמעתי צרחות מהחצר, רצתי לשם לבדוק מה קורה, וראיתי את כולם בהיסטריה. הבן שלי צעק שהכיש אותו נחש, ותוך פחות מדקה הוא התחיל להקיא והתמוטט לי מול העיניים, חייגנו מיד למד"א שנתנו לנו הנחיות עד שהגיע האמבולנס שהעביר אותנו במהירות לבית החולים".

"זו הייתה נסיעה שנמשכה נצח, במהלכה המצב של יהונתן ציון התדרדר במהירות, הוא הורדם, הונשם ועבר שוק חשמלי", משחזר האב את רגעי הבהלה והחשש הגדול לחיי בנו, "תוך כדי הנסיעה, הצוות הנפלא ממד"א היו בקשר ישיר עם בית החולים הדסה עין כרם ועדכנו אותם כל העת במתרחש, אין לי מספיק מילים כדי לתאר את הרגע הראשון שירדנו מהאמבולנס, צבא של רופאים חיכה ליהונתן שלי".

נחש צפע. ShutterStock
בגלל הטמפרטורות החמות, הנחשים עדיין פעילים למרות שזו לא העונה האופיינית להם. נחש צפע/ShutterStock

ליהונתן חיכו בבית החולים 6 רופאים, שנערכו מבעוד מועד להגעתו של פגוע הכשת נחש, ביניהם ד"ר ווסים מג'אהד - שאחד מתחומי התמחותו הוא טיפול בעקיצות והכשות. ד"ר מג'אהד היה בבית כשקיבל את העדכון ולדבריו הבין מיד שעליו להגיע לבית החולים במהירות האפשרית. "הייתי עם בני משפחתי אצל הורי כאשר התקשרה אלי שושי אחות אחראית מחדר המיון ועדכנה אותי על כך שמפנים אלינו ילד בן 11 שהוכש על ידי נחש והוא מונשם ומורדם. מיד עזבתי הכל ונסעתי לבית החולים במהירות", מספר ד"ר מג'אהד.

"תוך כדי הנסיעה קיבלתי עדכונים על הילד ומצבו הרפואי. לפי כל הסימפטומים מהם סבל - ערפול הכרה, הקאות מרובות ונפיחות ביד, והאזור הגאוגרפי בו הוכש, קיימתי התייעצות עם פרופ' קובי אסף מנהל המחלקה לרפואה דחופה בהדסה עין כרם ומומחה בהרעלות והכשות, והבנו שמדובר בנחש צפע ארץ ישראלי". הוא הוסיף והסביר כי ברוב מקרי ההכשה הנחש נעלם די מהר ואין זיהוי ודאי שלו, לכן הם מחלקים את הארץ למספר אזורים גאוגרפיים, לסוגי הנחשים הנפוצים באותו אזור, ולסימנים הרפואיים איתם מגיע המטופל ולפי הערכה זו נותנים לחולה את הטיפול המתאים.

עוד בוואלה!

זה הדבר הראשון שחייבים לעשות במקרה של הכשת נחש

לכתבה המלאה

"הם נלחמו בכל הכוח על הילד"

בבית החולים הבינו הרופאים מיד שהמצב של יהונתן ציון חמור מאוד וכי התגובה שלו לארס חריפה. "ד"ר מג'אהד עדכן אותנו שהמדדים של יהונתן לא טובים אבל שהם נלחמים בכל הכוח להחזיר לי את הילד. האמנתי לו, הרגשתי שאנחנו בידיים טובות. זה היה רגע מטלטל, ממש חיכינו לנס", סיפר אלי בן סימן טוב.

יהונתן פיתח תגובה סיסטמית מאוד חריפה, נפיחות ביד וערפול הכרה, שבגינם הונשם. צוות הרופאים נתן לו נסיוב ועקב בדריכות אחרי הסימנים החיוניים שלו. "היה לנו חשוב בשעות הראשונות לוודא שהוא לא מפתח תסמונת מדור - מצב שבו הנפיחות ביד גורמת ללחץ מסיבי על כלי הדם, ועלולה לעצור את זרימת הדם לאותו אזור ולגרום לנמק", הסביר ד"ר מג'אהד. "לשמחתנו ולשמחת המשפחה ככל שעברו השעות הסימנים החיוניים שלו השתפרו, לחצי הדם התייצבו והוא החל לנשום בכוחות עצמו".

יהונתן ציון ואביו אלי בן סימן טוב בביקור הודיה בבי"ח הדסה עין כרם בירושלים עם הרופא ד"ר ווסים מג'אהד שהציל את חייו. דוברות בי"ח הדסה עין כרם,
"אודה להם כל חיי". יהונתן ציון ואביו אלי עם ד"ר ווסים מג'אהד, השבוע בביקור בבית החולים הדסה עין כרם/דוברות בי"ח הדסה עין כרם

גם לאחר שיהונתן עזב את המיון והועבר להמשך טיפול במחלקה, ד"ר מג'אהד הוסיף לעקוב אחר ההתאוששות שלו מקרוב. "הייתי בקשר הדוק עם המשפחה והגעתי לבדוק את יהונתן לעיתים תכופות עד ששוחרר הביתה. זה היה משהו מיוחד, הרגשתי שהוא כמו הילד שלי".

כאות תודה והכרת הטוב לפני מספר ימים הגיעו בהפתעה לחדר המיון יהונתן ציון ואביו להודות לד"ר מג'אהד ולצוות הרפואי שהצילו את חייו. "ד"ר מג'אהד לקח את יהונתן ציון ממש כפרויקט", מספר האב אלי, "גם בימים שלא עבד היה מגיע אלינו במיוחד. הוא לא עזב אותנו לרגע. אין חומר כזה היום. כולם היו טובים ומצוינים, כל הרופאים וכל האחיות אני מודה להם ואודה להם כל חיי", סיכם.

בבית החולים מבקשים להזהיר ולהעלות את המודעות לסכנת ההכשה, עקב ריבוי מקרים יחסי, אף על פי שלרוב לא מדובר בעונה שבה הנחשים פעילים במיוחד. "אנו רואים ריבוי הכשות בחודשים בהם מספר ההכשות בדרך כלל יורד", מסביר פרופ' קובי אסף, "הכשות מתרחשות בדרך כלל בחודשי הקיץ והאביב אך באוקטובר השנה אנו רואים יותר הכשות מהרגיל, שנובעות ככל הנראה מהטמפרטורות היחסית חמות שאינן אופייניות לחודש הזה בשנה. אנו קוראים לכל האנשים שמטיילים ולנים באזורים פתוחים לגלות ערנות, ובמקרה הצורך להתפנות מידית לבית החולים לקבל טיפול רפואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully