וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרבולת תרנגולת וארס נחש: הרכיבים המפתיעים שנמצאים בתרופות

כן כן, מה שאתם שומעים: כרבולת של תרנגולת יעילה לשיכוך כאבי ברכיים, נוגדני אלפקות מסייעים לטפל במחלת דם קטלנית וארס של נחשים תורם להורדת לחץ דם. לא תאמינו אלו מרכיבים משמשים כחומרים פעילים בתרופות שאולי גם אתם נוטלים

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
לא בודקים את החומרים הפעילים של התרופות בגב האריזה. אישה נוטלת כדור/ShutterStock

אנחנו לוקחים אותן באופן יחסית קבוע, אבל רבים מאיתנו בכלל לא בודקים את החומרים הפעילים של התרופות בגב האריזה, וחבל כי מסתבר שטיפולים רבים מכילים מרכיבים מוזרים במיוחד ואפילו מטרידים.

התקדמות המדע בשנים האחרונות מאפשרת פיתוח של טכנולוגיות רפואיות חדשות ואפשרויות טיפול יצירתיות לבעיות בריאותיות של המין האנושי. בעידן בו ניתן לרצף את כל הגנום האנושי, בתקופה בה מדענים מנסים לפענח טוב יותר את תפקידיהם של חלבונים שונים ובזמן שחוקרים לומדים לחקות מנגנוני פעולה של יצורים חיים אחרים, המדע בהחלט אינו מפסיק להפתיע אותנו.

ולמרות זאת, כשהרופא רושם לנו תרופה אנחנו לרוב לא טורחים לברר ממה היא עשויה. בדרך כלל נסתפק בתקווה שהתרופה תקל על הכאבים במהירות ובלי תופעות לוואי. אבל מסתבר שתרופות רבות, חלקן פורצות דרך של ממש, מורכבות מחומרים שבוודאי יפתיעו או יגעילו אתכם:

לבלב של חזירים

חוות חזירים במדינת פואבלו, מקסיקו, אוגוסט 2017. רויטרס
טיפול אנזימי תחליפי שבא בעקבות פגיעה בלבלב. חזירים בחוות חזירים/רויטרס

במחלת הנשימה סיסטיק פיברוזיס אחד האיברים שנפגעים הוא הלבלב, שמתקשה לייצר אנזימי חלבון החיוניים למערכת העיכול. זו הסיבה שהחולים במחלה זקוקים לטיפול אניזמי תחליפי. אחד הטיפולים היעילים שמחליף את אותם אנזימים נקרא "קריאון" והוא עשוי מלבלב של חזירים. הטיפול משמש לא רק לחולי סיסטיק פיברוזיס אלא גם למי שסובל מאי ספיקת לבלב, דלקת לבלב כרונית וחלק מחולי הסוכרת מסוג 1 שאצלם יש פגיעה משמעותית בתפקודו.

קיימים טיפולים נוספים ומוכרים העשויים גם מרקמת חזיר, ביניהם תרופות לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס, בעיות קרישה, בעיות מפרקים ואף מספר חיסונים בהם יש שימוש בג'לטין חזיר. אגב, לחוששים מענייני כשרות, ההלכה קובעת שכאשר מדובר בתרופה שעשויה להועיל והרופא ממליץ על הטיפול, כל עוד לחומר הפעיל אין כל מגע עם הפה והוא סגור בקפסולה - נטילתו מותרת.

עוד בוואלה!

מהם הרכיבים ה"לא פעילים" בתרופות והאם הם מסוכנים?

לכתבה המלאה

נוגדי חיסון של אלפקות ולאמות

לאמות במאצ'ו פיצ'ו, פרו. רויטרס
נוגדנים טובים יותר משל בני אדם. לאמה במאצ'ו פיצ'ו/רויטרס

TTP היא מחלת דם נדירה אוטו-אימונית שתוקפת חלבון ספציפי בגוף ומשבשת באופן קיצוני את מנגנון הקרישה. כמו מחלות אוטו-אימוניות נוספות בהן הגוף תוקף את עצמו, היא מאפיינת בעיקר נשים צעירות בגילאי 20-40 ועלולה להיות קטלנית. בטיפול במחלת ה-TTP נדרש בין היתר להחליף את נוזל הדם, הפלסמה, בתהליך ארוך שנקרא 'פלסמה-פרסיס' על מנת לעכב את הנזק שהמחלה מסבה לגוף.

בשנים האחרונות פותח טיפול ביולוגי ראשון מסוגו שנקרא "קבליבי". התרופה תורמת לירידה משמעותית בנזק הנגרם מהמחלה לאיברים חשובים כמו המוח, הכליות והלב והקטנת שיעורי הסיבוכים מהמחלה באופן ניכר. הטיפול הייחודי הזה עושה שימוש בטכנולוגיה הקרויה "נאנו-בודיס" ונוצר מהבנה שמבנה מערכת החיסון של חיות מסוימות טוב יותר מזו של בני האדם. מדענים גילו שנוגדני חיסון אצל חיות ממשפחת הגמליים, כמו אלפקות ולאמות, הם נוגדנים טובים יותר שניתן להשתמש בהם ובכך הצליחו לייצר את המולקולה הייחודית של הטיפול. השימוש בנוגדנים כנגד מחלות אינו דבר חדש בעולם הרפואה, אך במקרה זה הנוגדן החדש מפריע להיווצרות קרישי הדם שגורמת המחלה, מונע את הנזק ממנה ואף מפחית את הסכנה לחזרתה.

זהב

זהב. ShutterStock
מוצא אחרון כטיפול. זהב/ShutterStock

מסתבר שזהב קיים לא רק בתעשיית התכשיטים או הקוסמטיקה, אלא ניתן להשתמש במתכת היוקרתית לטיפול במספר מצבים רפואיים. לזהב תכונות טיפוליות והשפעה על תהליכים דלקתיים בגוף, ומלחי זהב קיימים בטיפול שנקרא "רידאורה" המיועד למחלות עצם.

בעבר, השימוש בהזרקות של מלחי זהב לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית נחשב לפריצת דרך של ממש, אך כיום הוא נמצא בשימוש מועט בשל ריבוי תופעות לוואי שהזהב גורם למטופלים. הופעתן של תרופות יעילות אחרות שאינן מכילות מתכת זו, הותיר את הטיפול מבוסס הזהב הזה רק כמוצא אחרון.

כרבולת של תרנגולת

כרבולת של תרנגולת. ShutterStock
מצויה בזריקה שמטפלת בכאבים כרוניים בברכיים. תרנגולת עם כרבולת/ShutterStock

מי אמר שחומצה היאלורונית עושה פלאים רק בתחום הקוסמטיקה? מסתבר שהחומר לא רק יעיל למילוי קמטים, אלא נמצא בשימוש גם בטיפול בבעיות מפרקים כולל בכאבי ברכיים כרוניים. העומס על מפרק הברכיים במהלך החיים גדל והעלייה בתוחלת החיים העלתה את שיעור הסובלים מבעיה זו, בעיקר בגיל המבוגר.

חלק מהטיפולים לכאבים כרוניים בברכיים נעשים על ידי הזרקת חומצה היאלורונית, אותה חומצה שנמצאת באופן טבעי בברך ומשמשת כנוזל שימון המאפשר למפרק לנוע בקלות. השימוש בחומצה היאלורונית כנוזל סיכה במפרק עשוי להקל משמעותית על הכאבים הכרוניים ומשפר את הצמיגות של נוזל הברך. קיימים מספר תכשירים המיועדים להזרקה תוך מפרקית, אחד מהם, שנקרא "סינוויסק", מופק בין היתר מכרבולת של תרנגולת וניתן כטיפול בזריקה חד פעמית.

פורמלין

פורמלין. ShutterStock
משמש לא רק כדי לחנוט גופות אלא גם כטיפול רפואי. פורמלין/ShutterStock

פורמלין נמצא בשימוש לא רק כדי לחנוט גופות אלא גם כטיפול רפואי. הפורמלין ידוע עוד מימי קדם כשיטת קבורה שבה גופת המת עוברת טיפול בתכשירים שונים על מנת לשמר אותה. בזמנים מתקדמים יותר - עם גילוי חומרים כימיים חדשים, הוחלף האלכוהול בפורמלין כחומר המשמר והוא משמש עד היום גם במעבדות ובמוזיאונים לצורכי מחקר ולימוד.

התרופה הוותיקה "היפרקס" המיועדת לטיפול בדלקות בדרכי השתן מכילה את החומר הפעיל "מטנאמין היפוראט". לאחר שהתרופה נספגת במערכת העיכול היא מגיעה לשתן ושם משתחרר הפורמלין, חומר כימי הקרוי גם פורמאלדהיד, שהורג את החיידקים שגרמו לדלקת. כדי להשתמש בשיטה זו ביעילות, השתן צריך להיות חומצי ועל כן הרופאים ממליצים לקח את התרופה בשילוב עם מיץ חמוציות או כמוסות של ויטמין C.

ארס של לטאות וזוחלים

שממית בגן חיות בשווייץ. רויטרס
שממית בגן חיות של שוויץ. שממית/רויטרס

ארס של לטאות וזוחלים הוא מקור למספר תרופות יעילות ובטוחות. ארס הוא תמיסה ביולוגית שעשויה מריכוז גבוה של חלבונים, אנזימים, מלחים ומולקולות שונות. מצד אחד הארס יכול לשבש את התפקוד התקין של מערכות רבות בגוף ואפילו לגרום למוות. מצד שני, יש לו השפעה רבה על תהליכים ביולוגיים רבים ובאמצעות שימוש נכון ניתן גם לתעל אותו על מנת לשנות תהליכים ביולוגיים משובשים שנגרמו על ידי מחלות. למעשה, הארס אפילו יכול לגרום לריפוי.

לדוגמה, מחקר ארוך ומקיף על הארס של לטאה נפוצה בדרום אמריקה מסוג הלודרמה מרירית (או בשמה הנוסף "מפלצת גילה") הביא לבידוד במעבדה של 39 חומצות אמינו והפיכתן למרכיב חשוב בטיפול "אקסנטייד" - תרופה לטיפול בסוכרת סוג 2 ובה קיים חלבון סינטטי המבוסס על ארס הלטאה.

דוגמה נוספת היא "קפטופריל" שמשמשת לטיפול בלחץ דם גבוה ובאי ספיקת לב, והיא התרופה הראשונה ממשפחת מעכבי האנזים ACE שהצליחה להציל חיים של בני אדם רבים. היא סונתזה על בסיס תרכובות שנמצאו בארס של אחד ממיני נחשי צפע. מחקרים חדשניים נעשים באופן קבוע על מנת למצוא עוד תרופות מארס, חלקן גם על תרופות לסרטן.

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully