וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ניתן להשתמש בתרופות גם 4 שנים לאחר שפג תוקפן

אם נטלתם בטעות תרופה שפג תוקפה, המחקר הבא עשוי לעודד אתכם. חוקרים בריטים גילו שתרופות שתוקפן פג לפני ארבע שנים עדיין היו יעילות. האם המחקר יגרום לחברות התרופות להאריך מועד זה כדי להוזיל עלותן ולהקל על הציבור במצבי חירום?

משככי כאבים. ShutterStock
האם גם שנים רבות אחרי תאריך התפוגה שלהן הן ישארו יעילות? תרופות/ShutterStock

לא בטוח שלפני כל שימוש בתרופה לטיפול בצינון יש מי שבוחן את תאריך התפוגה שלה. בניגוד למוצרי מזון שעלולים להעלות ריח לא נעים ולקבל מרקם שונה ובכך לסמן לנו שעדיף להשליכם לפח, עם תרופות ומשחות העסק קצת יותר מסובך. תאריכי תפוגה הם למעשה אומדנים גסים של היצרן שמטרתם להעריך מתי פחות או יותר צפויה להתחיל להיפגע איכותן של התרופות. עין בלתי מזוינת תתקשה מאוד לנחש שהסירופ לשיעול שמתחבא במקרר מאז החורף שבו עברתם לגור בדירה לא באמת יעזור לכם להפסיק לכחכח בגרון.

המחקר הבא אולי ישמח את כל מי שבלע בטעות גלולה שתוקפה פג מזמן וחשש שסופו קרב. חוקרים מאנטרקטיקה מצאו שגם תרופות שחלפו שנים מתאריך התפוגה המקורי שלהן, ולא תמיד נשמרו בתנאי אקלים הולמים, עשויות עדיין לשמור על יעילותן.

עוד בנושא:
כל הטעויות המסוכנות שאתם עושים עם תרופות
8 דברים שאתם צריכים להעיף עכשיו מחדר האמבטיה שלכם
האם לתרופות באמת יש תאריך תפוגה?

כדורים בפס ייצור של חברת תרופות. ShutterStock
הארכת תוקף היעילות עשוי להקל על הצרכנים. פס יצור תרופות/ShutterStock

צוות מחקר בפלימות' שבבריטניה בחן את עמידותן של חמש סוגי תרופות שפג תוקפן והוחזרו משתי ספינות וממספר מוצבים בריטיים שהוקמו באנטרקטיקה. התרופות שמגיעות לבסיסים אלה נודדות מספר חודשים בים עד אשר הן מגיעות למרפאות שפעילות בסמוך אליהם.

הטמפרטורה בספינות משתנה בקיצוניות בדרכה מבריטניה לאנטרקטיקה שעוברת באזורים טרופים ומסתיימת בבסיס שהטמפרטורות בו קרות במיוחד. התרופות שנבדקו על ידי הצוות עברו את המסלול בפעם השנייה כשהוחזרו לבריטניה כשתוקפן של התרופות פג לאחר ארבע שנים.

החוקרים השוו את התרופות הישנות לדגימות חדשות מאותו סוג כדי לראות אם הגרסאות שפג תוקפן היו יציבות מבחינה כימית ושמרו על המרכיב הפעיל שלהן. הם בדקו אטרופין, שמשמש בזמן החייאה או לאחר הרעלת גז; ניפדיפין, שמשמש לטיפול בלחץ דם גבוה וכאבים בחזה; פלוקלוקסילין, שהיא אנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין; בנדרופלומתיאזיד, תרופה משתנת שמשמשת גם היא לטיפול ביתר לחץ דם; ונפרוקסן, שהוא משכך כאבים לא סטרואידים.

עוד באותו נושא

תשכחו מתאריך התפוגה: כך תדעו אם האוכל שלכם באמת מקולקל

לכתבה המלאה
אישה לוקחת כדור. ShutterStock
בכל מקרה, אין להשתמש בתרופות שפג תוקפן בימים שבשגרה וללא התייעצות עם רופא. אישה נוטלת כדור/ShutterStock

החוקרים גילו כי כל התרופות שנבדקו היו עדיין יעילות באופן תיאורטי. הם הזהירו שהיעילות עשויה להיות מוגבלת בשל שינויי הטמפרטורה התכופים בהם שהו התרופות שחזרו. "תוחלת החיים האמיתית של התרופות היא שאלה רלוונטית", אומרת ראש צוות החוקרים ד"ר אמה בראון, "יש כמויות עצומות של תרופות שנזרקות בגלל שהן מגיעות למועד פקיעתן, ואת עלותן הגבוהה משלם הציבור באמצעות מסים או ביטוחים רפואיים".

מדובר בחדשות טובות במיוחד עבור אנשים שעובדים באזורים מרוחקים בעולם שבו לפעמים תרופה שפג תוקפה היא היחידה הזמינה לטיפול במצבים רפואיים קשים. "תאריך התפוגה של תרופות הוא התאריך האחרון שחברת תרופות מבטיחה את תוכן התרופה ויציבותה, כשהיא מאוחסנת בתנאים המומלצים ובאריזה המקורית. התאריך הזה אינו בהכרח הנקודה בה התרופה הופכת לא יעילה או מסוכנת, ובתרופות רבות, החלון עשוי להיות ארוך בשנתיים עד שלוש", ציינה ד"ר בראון בראיון לרויטרס.

אך למרות התוצאות המעודדות ד"ר בראון ממליצה לקחת אותן בערבון מוגבל. "הצרכנים צריכים להמשיך לדבוק במועדי התפוגה המומלצים", היא מסכמת, "אבל זה פותח את הדלת למחקרים נוספים על כך שתאריכי התפוגה צריכים לשקף את תוחלת החיים האמיתית של תרופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully