וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לקחת את הילדים להלוויה של אדם קרוב?

טלי שטרם

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 7:02

אנחנו רוצים להגן על הילדים שלנו מכל הקשיים שבעולם, אבל לצערנו זה לא באמת אפשרי (או בריא). הורים רבים שואלים כיצד לתווך לילדיהם מוות של אדם קרוב והאם נכון לקחת אותם ללוויה או שמוטב לחסוך מהם את הכאב. הנה התשובה, המורכבת

לפני כארבע וחצי שנים אמי האהובה אובחנה כחולת סרטן לבלב. הייתה זו תקופה קשה ביותר עבורי ועבור כל בני המשפחה. כשנודע לנו דבר המחלה, ישבנו, בן זוגי ואני, והסברנו לילדינו על כך שסבתא חולה במחלה קשה. למחלה קוראים סרטן והוא פגע לה בלבלב.

בתחילת המחלה דיברנו בהרבה מילים של תקווה: שאנו מקווים שסבתא תחלים ושהרופאים עושים את המקסימום כדי לעזור לה בכך. במהלך כל חצי השנה של המחלה, הילדים ליוו וידעו מה מצבה של סבתם. הם כתבו לה מכתבים, צילמו לה סרטונים של עצמם והכינו לה מתנות. עם הזמן, כשהמצב הידרדר, גם אז יידענו ודיברנו רבות על מצבה, כל אחד ואחת לפי גילו/ה.

לצערי הרב, אמי נפטרה מהמחלה, וכשהגיע יום ההלוויה, עלתה השאלה האם לקחת גם את הילדים. זו גם שאלה שהורים רבים מגיעים איתה אלי לקליניקה. זוהי דאגה נפוצה וחשובה של הורים, והרבה פעמים התשובה לשאלה תלויה בבגרותו של הילד ובדיאלוג שההורים מנהלים מולו.

הרבה פעמים מתוך האינסטינקט שלנו כהורים, של רצון לשמור ולהגן על הילדים והילדות שלנו כמה שאפשר מהמציאות הלא פשוטה: מהסבל שקיים בעולם, מחלות ומוות, אנו מעדיפים למנוע מהם אירועים עצובים או קשים. אנו רוצים להגן ולשמור עליהם מעוולות העולם, למנוע מהם דאגות, קושי וצער. אך סבל, עצב, פחד וכעס הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.

ילדה עצובה מליטה את פניה בין ידיה. ShutterStock
סבל, עצב, פחד וכעס הם חלק בלתי נפרד מהחיים. ילדה עצובה/ShutterStock

כשמדובר בהלוויות, אנחנו רוצים לחסוך מהם את האירוע העצוב הזה. אנחנו חושבים שזה יהיה להם קשה מדי, שלא יוכלו להתמודד איתו, ואולי יעלו בהם מחשבות מטרידות ומפחידות על מוות. אך חשוב שנדע כיצד להתמודד עם המחשבות והרגשות הקשים שעולים ולא נתעלם מהם. התעלמות לא גורמת לרגשות להיעלם, אלא להיפך, ככל שאנסה להתעלם, הם יגיעו בעוצמות גבוהות. לכן, כשמגיע הרגע הקשה, כמו מוות של אדם קרוב, רצוי לתווך את המציאות לילדים ולילדות שלנו: ברמה שלהם, בגובה העיניים ולפי התפתחותם הרגשית והקוגניטיבית שלהם.

ההחלטה אם לקחת או לא לקחת ילד להלוויה תלויה במספר גורמים, כמו גיל ורמת ההבנה, מידת הקרבה לנפטר והאם יש מי שיתמוך ויתווך את הלוויה. יחד עם זאת, אם הילד הכיר היטב את הנפטר, אם הוא היה קרוב משפחה משמעותי, רצוי מאוד לקחת אותה ללוויה לפרידה.

עוד בוואלה!

בלי לשקר: איך לדבר עם ילדים על מוות

לכתבה המלאה

איך מכינים ילדים להלוויה?

קודם כל, כמו לפני כל אירוע, על אחת כמה וכמה כשהולכים להלוויה, יש להכין וליידע את הילד לקראת מה שהולך להיות. היכן תתקיים הלוויה, מי יגיע, כיצד הטקס מתנהל ועוד. יש לדבר על כך שלוויה הינה אירוע עצוב, מלא אמוציות. לכן, כדאי להכינו לכך שהוא הולך לראות הרבה אנשים עצובים, בוכים, אולי (או בטוח) גם אנחנו נבכה.

אם הלוויה צפויה להיות קשה עבורכם, ואתם לא בטוחים שתוכלו להתייחס לילדים, כדאי שתצוותו אותם למבוגר קרוב אחר שיוכל לתמוך, לעזור ולדאוג בזמן הלוויה. זה יכול להיות דוד, סבתא או אחות גדולה.

הרבה ילדים רוצים להכין משהו לאדם האהוב שהלך לעולמו. זה יכול להיות מכתב שכתבו, פרחים שאספו או יצירה שהכינו. מתן אפשרות לילדים לתרום בדרך זו יכול לסייע להם להבין את אובדנם ולהרגיש חלק מאירוע משפחתי משמעותי. אם מסיבה כלשהי לא ניתן לקחת את ילדיכם ללוויה, רצוי לחשוב על דרך משמעותית או טקס משלהם כדי להיפרד מהנפטר.

כשהסתיימה הלוויה של אמי, בתי באה אלי ואמרה לי ש"אמא, את עצובה, אבל את יודעת שהקבר של סבתא הוא הכי יפה ועם הכי הרבה פרחים?" והמשפט הבא שלה היה "אני יכולה ללכת לחברה עכשיו?"
אני אוהבת להיזכר בשני המשפטים האלו, שבאו בסמיכות זה לזה. זה מראה לי מצד אחד על תשומת הלב לאירוע ומציאת הטוב מבחינתה. היא הייתה עצובה וראתה שאני עצובה, ובאה לעודד אותי וגם את עצמה. יחד עם זאת, זה מראה לי על החוסן שלה, ושל ילדים בכלל. ברגע שמנרמלים את העצב, הוא הופך לחלק בלתי נפרד מהחיים ואפשר להתייחס אל העצב ולשזור אותו בשמחה. יכולה להיות זרימה ביניהם: כשאני מאוד עצובה, אפשר גם לראות דברים יפים, שמחים ומרגשים.

טלי שטרם היא מדריכת הורים ומטפלת קוגניטיבית-התנהגותית (CBT)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully