וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטריד: הקשר בין דיכאון בגיל 20 לדמנציה בגיל 80

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 9:56

דמנציה הפכה להיות מחלה נפוצה בהרבה מבעבר, זאת בעיקר בגלל התבגרות האוכלוסיה. בנוסף, לא נמצאה לה תרופה יעילה, כך שחוקרים רבים בוחנים אותה מכל הכיוונים ומחפשים את המקור שלה. מחקר חדש שופך אור על קשר מטריד במיוחד בין המחלה לדיכאון בגיל צעיר

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

האם בריאותכם הנפשית בשנות ה-20 לחייכם קובעת את הסיכון לדמנציה עשרות שנים לאחר מכן? מחקר חדש מגלה כי אושר בגילאי 20 עשוי להיות התרופה הטובה ביותר למוח שלך בגיל מבוגר. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו גילו קשר בין דיכאון בגילאים צעירים יותר לבין ירידה קוגניטיבית ככל שאנשים אלה מגיעים לגיל מבוגר יותר.

המחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease מוסיף לגוף הוכחות הקושר בין דיכאון לדמנציה, אך בעוד שרוב המחקרים הצביעו על הקשר שלו בחיים מאוחרים יותר, מחקר זה מראה כי דיכאון בגיל מוקדם עשוי להוביל לירידה בקוגניציה כעבור 10 שנים ולירידה קוגניטיבית בקרב אנשים מבוגרים.

החוקרים השתמשו במודל סטטיסטי כדי לחזות את הנתיב של תסמיני דיכאון בקרב קבוצה של 15,000 משתתפים בני 20 עד 89 שנים. מחברי המחקר חילקו את הקבוצה לשלוש קטגוריות: מבוגרים צעירים, אנשים באמצע החיים וזקנים.

גיף גבר עצוב. Giphy
הדיכאון של גיל 20 יכול להוביל לדמנציה של גיל 80. גיף של גבר מדוכא/Giphy

לאלו שחווים דיכאון, מתח וחרדה תורמים לעתים קרובות גם לבריאותם הנפשית הלקויה. מחברי המחקר טוענים כי הדבר גורם גם ליכולתו של המוח לאחסן כראוי ולשמור על זיכרונות, תופעת לוואי שכיחה של דמנציה. "מספר מנגנונים מסבירים כיצד דיכאון עשוי להגדיל את הסיכון לדמנציה", אומרת המחברת וילה ברנוביץ, דוקטורנטית מהמחלקה לפסיכיאטריה התנהגותית באוניברסיטת סן פרנסיסקו וממכון ויל למדעי המוח.

"אחד המנגנונים האלה הוא היפראקטיביות של מערכת תגובת הלחץ המרכזית שמגבירה את ייצור הורמוני המתח הגלוקוקורטיקואידים, מה שמוביל לפגיעה בהיפוקמפוס, החלק במוח החיוני ליצירת, ארגון ואחסון זיכרונות חדשים".

מחקרים קודמים מצאו גם קשר בין היפוקמפוס המתפורר לבין דיכאון, כאשר מחקר אחד הראה שנשים סובלות מאובדן של נפח המוח מהר יותר מגברים.

הסיכון לדיכאון רק עולה ככל שאנו מתבגרים

מחברי המחקר השתמשו בשאלון שכלל 10 שאלות כדי להעריך את רמת הדיכאון של כל משתתף בשבוע האחרון. הצוות מצא תסמיני דיכאון בינוניים עד גבוהים ב -13 אחוזים מהמבוגרים הצעירים, 26 אחוזים מהמבוגרים בגיל העמידה ו-34 אחוזים מהמבוגרים. כמעט 1,300 משתתפים אובחנו גם הם עם לקות קוגניטיבית לאחר ביצוע בדיקה נוירו-פסיכולוגית.

"באופן כללי, גילינו שככל שתסמיני הדיכאון גדולים יותר, כך הקוגניציה נמוכה יותר ושיעור הירידה שלה מהיר יותר", מוסיפה ברנוביץ. "למבוגרים המוערכים כבעלי תסמיני דיכאון מתונים או גבוהים בבגרות המוקדמת נמצאה ירידה בקוגניציה של מעל 10 שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully