וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל בראש: האם נמצא המקור הפיזיולוגי לדיכאון?

24.10.2016 / 7:11

צוות חוקרים טוען כי הצליח לזהות את המקור הפיזי לדיכאון - אינטראקציה בין שני חלקים במוח שגורמת לאנשים להתמקד במחשבות שליליות. המחקר הוגדר "פורץ דרך", והתקווה היא שהוא יתרום בפיתוח טיפולים ממוקדים לדיכאון

סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
אינטראקציה בין שני חלקים במוח/ShutterStock

אחד מכל עשרה בני אדם בעולם סובל מדיכאון – כך לפחות עולה מנתונים עדכניים שפורסמו לפני מספר חודשים. מחקר חדש, פרי עטם של חוקרים מאוניברסיטת וורוויק שבאנגליה ואוניברסיטת פודן בסין, טוען כי הצליח לזהות את המקור הפיזיולוגי לדיכאון, מה שעשוי לתרום רבות לטיפול בתופעה הנפוצה.

המחקר, שמוגדר כבר כ"פורץ דרך" ופורסם השבוע בכתב העת Brain, טוען כי דיכאון הוא בעצם תוצר של אינטראקציה בין האזור במוח הלוקח חלק פעיל במערכת "התגמול" - מערכת של מבנים עצביים שיוצרת עונג (או צער) בתגובה לגירויים מסוימים (או היעדרם) בכדי לחזק התנהגויות מסוימות, לבין אזור במוח הקשור לתפיסת העצמי שלנו.

עוד בנושא:
הקשר בין נטילת נוגדי דיכאון בהריון והפרעות קשב
כך תביסו את דכדוך החורף: 5 דרכים טבעיות לשיפור מצב הרוח
תחשוב טוב, יהיה טוב: חשיבה חיובית תעשה אתכם בריאים

דכאון. ShutterStock
עשירית מאוכלוסיית העולם סובלת מדיכאון/ShutterStock

לפי החוקרים, אותו חלק במוח הממוקם ב"קליפה הקדם מצחית" ונעשה פעיל כשלא מתקבלים תגמולים, קשור לחלק האחראי על תחושת העצמי, וכך אנשים הסובלים מדיכאון ימצאו עצמם סובלים מהערכה עצמית נמוכה. עקב אי קבלת התגמול או אותו אירוע "מעניש" – נוצרים קשרים נוירולוגיים חזקים עם אזורים אחוריים במוח, מה שגורם לאדם עם דיכאון לחוש תחושת עצבות כרונית ואכזבה.

החוקרים סרקו באמצעות סריקת דימות (MRI) ברזולוציה גבוהה את מוחם של 909 נבדקים בסין, כאשר מתוכם 421 לוקים בהפרעת דכאון חמורה ו- 488 היוו קבוצת ביקורת, והתחקו אחר הקשרים בין אזורים שונים של קליפות המוח הקדם מצחי, אותם אזורים שמושפעים מדיכאון.

לאחר מכן, צוות החוקרים ניתח את הקשרים בין האזורים הללו במוחם של הנבדקים, והצליח למצוא רשתות עצביות ותבניות של קשרים בין האזורים הללו במוח ולקשור אותן לדיכאון.

עוד באותו נושא

מציפה את הפיד עם תמונות של הילדים? אולי את בדיכאון

לכתבה המלאה

להתחקות אחר שורשי הדיכאון

לטענת החוקרים, התגלית לגבי מקורו הפיזיולוגי של הדיכאון עשויה לסלול את הדרך לטיפול טוב יותר בשורשיה של המחלה, שימקד את המאמצים בניסיונות לסייע לאנשים להפסיק להתמקד במחשבות שליליות.

פרופ' ג'אינפנג פנג, מצוות החוקרים, הסביר בהודעה לעיתונות כי דיכאון נעשה נפוץ מאוד בקרב האוכלוסייה וכי הממצאים שלו ושל עמיתיו מאפשרים "להתחקות אחר שורשי הדיכאון", מה שלדעתו יסלול את הדרך לטיפולים פסיכולוגיים טובים יותר בעתיד, שיתמקדו במערכת התגמול ותחושת העצמי המעורבות בדיכאון.

  • עוד באותו נושא:
  • דיכאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully