וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כאבים בשד יכולים להעיד על סרטן? מומחית עונה

עודכן לאחרונה: 17.10.2021 / 14:04

כאבים בשד הם מהתלונות השכיחות ביותר המביאות נשים לבדיקה אצל כירורג שד. ד"ר יסמין דגן, מנהלת היחידה לכירורגית שד במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה האם כאבים בשד עלולים להצביע על סרטן ומתי מומלץ בכל זאת להגיע לבדיקה במרפאת שד?

אף שיש לנו נטיה להסתכל על סרטן כמחלה מודרנית, סרטן שד היא מחלה עתיקה מאוד וקיים תיעוד של המחלה עוד מתקופת האבן. בניגוד למחלות אחרות ועצם העובדה שמדובר באיבר הנשי ביותר - השד, בנוסף להיבטים הבריאותיים והפיזיים של המחלה, סרטן שד קשור גם להיבטים רגשיים עמוקים של פגיעה בדימוי גוף ובנשיות.

נשים שלקו בסרטן שד חולקות "אחוות אחיות", גם אם נולדו בתקופה ותרבות שונה בתכלית. אמנם התקדמות הרפואה והידע הרב שנצבר שינו את מהלך המחלה, ויותר מכך - שיפרו בצורה מהותית את שיעור ההישרדות - אבל עדיין רמת החרדה והפחד מהמחלה קיימת לאורך ההיסטוריה ועד ימינו, ולכן נשים רבות שסובלות מכאב, גם אם רגעי בלבד, נלחצות.

כאבים בשד מעידים על חשד למחלה ממארת?

נקדים ונאמר שלא. "כאב הוא למעשה חוויה תחושתית ורגשית, בלתי נעימה, הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות. לכאב תפקיד אבולוציוני חשוב, היות והוא נועד לאותת על פגיעה גופנית ומשמש כמנגנון הגנה עבורנו. לכן, באופן טבעי, הופעת כאבים בשד עלולה לעורר דאגה וחרדה מסרטן שד", מסבירה ד"ר יסמין דגן, מנהלת היחידה לכירורגית שד במרכז הרפואי הלל יפה.

אישה מחזיקה את השד. ShutterStock
רוב הנשים יחוו בשלב כזה או אחר בחייהן כאבים בשדיים. אישה בודקת את השד/ShutterStock

רוב הנשים יחוו בשלב כזה או אחר בחייהן כאבים בשדיים, כאשר התקופה השכיחה לתסמין זה היא תקופת הפריון. בגיל הפריון, קיימת בגוף האישה מחזוריות של שינויים הורמונליים ופיזיולוגים שתפקידם רבייה מינית. "מדי חודש קיימת עלייה בהפרשה של אסטרוגן שתפקידה להכין את גוף האישה לקליטת העובר על ידי עיבוי רירית הרחם והתפתחות צינורות החלב", מסבירה ד"ר דגן.

עוד בוואלה!

מהם גורמי הסיכון לסרטן השד ואיך מגלים אותו? מדריך

לכתבה המלאה

"תופעות פיזיולוגיות אלו קשורות בשלל תסמינים, בהם כאבי בטן, תחושת נפיחות וכאבים בשדיים. עם ירידת רמת האסטרוגן מופיעה הווסת ורוב התסמינים חולפים", מסבירה ד"ר דגן, "לכן, כאב בשדיים שאינו מלווה בתסמינים נוספים, כגון חום, אודם והופעת גוש בשדיים, לרוב נובע מתהליך פיזיולוגי טבעי של הגוף ואינו תסמין המאפיין סרטן שד".

עם זאת, במספר מחקרים שנעשו בנושא נמצא כי 5 אחוזים מהנשים שאובחנו עם סרטן השד התלוננו על כאב בשד ללא כל תסמין נלווה. לכן, אם ישנם כאבים בשד לאורך זמן, מומלץ לפנות לבדיקה אצל כירורג שד, ובמידת הצורך להעמיק את הבירור באמצעות בדיקות הדימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully