וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהסרטן מכה פעמיים: למה זה קורה ומהם סיכויי ההישרדות?

4.6.2017 / 11:00

השחקנית אוליביה ניוטון ג'ון הודיעה בשבוע שעבר כי סרטן השד חזר לאחר 25 שנים. מה גורם למחלה לחזור לאחר זמן רב כל כך, איך מתבצע הטיפול בסיבוב השני ומהם סיכויי ההישרדות במקרה כזה?

אוליביה ניוטון ג'ון. Quinn Rooney, GettyImages
הסרטן חזר לגופה ביתר שאת, אוליביה ניוטון ג'ון/GettyImages, Quinn Rooney

בשבוע שעבר הודיעה אוליביה ניוטון ג'ון, הזמרת והשחקנית בת ה-68 שמוכרת מתפקידה כסנדי בסרט "גריז", כי סרטן השד בו חלתה לפני 25 שנים חזר לגופה ביתר שאת, ומאלץ אותה לדחות את סיבוב ההופעות המתוכנן שלה. ניוטון ג'ון, שעברה כריתת שד בשנת 1992, מתכוונת לעבור הקרנות ובנוסף לנסות טיפולי רפואה משלימה. "החלטתי על סוג הטיפולים שאעבור לאחר התייעצות עם הרופאים והמטפלים שלי", סיפרה בהודעה לעיתונות.

עוד בנושא:
מחקר: תרכובת בפלפל חריף עשויה להאט ולמנוע סרטן השד
תקווה חדשה: חוקרים ישראליים הצליחו להפוך תאי סרטן שד לבריאים
למה גברים שחולים בסרטן השד שורדים פחות מנשים?

השחקנית האוסטרלית, שחשבה בהתחלה כי מדובר בכאב גב תמים, גילתה כי סרטן השד חזר לגופה והתפשט לעמוד השדרה התחתון. בעוד שלרוב סרטן השד עלול לחזור בעיקר ב-15 השנים הראשונות שלאחר האבחנה הראשונית, המקרה של ניוטון-ג'ון נדיר יותר, ומעלה שאלות על האופן בו סרטן השד בפרט, וסרטן בכלל, עלול לחזור לתקוף את גופנו. כדי להבין טוב יותר את המצב בדקנו מה גורם למחלה לחזור, כיצד ניתן לטפל בה בסיבוב השני ומהם סיכויי ההחלמה.

"כעיקרון, כל סרטן יכול לחזור", אמרה בשיחה עם וואלה! בריאות ד"ר דניאלה כץ, מנהלת שירות סרטן השד וסרקומה במכון האונקולוגי בבית החולים אסף הרופא. "לגבי סרטן המעי הגס לדוגמה, קבענו בעבר שהחולה הבריא אם המחלה לא חזרה תוך חמש שנים, והיום צמצמנו את זה לשלוש שנים, כך שאם עברו שלוש שנים ולא אובחנה המחלה, קרוב לוודאי שהבריא".

למה הסרטן חוזר?

כשמדברים על חזרה של מחלת הסרטן, חשוב להבין מה מתרחש בגופנו במצב כזה. "כשהסרטן חוזר, הכוונה היא שבעוד שחשבנו שהגידול הוא מקומי וכרתנו אותו, הגידול הספיק לשלוח תאים דרך מערכת הדם, שנזרעו בעצמות, בריאות או בכבד, ואחרי שנים הם פתאום מתעוררים ובאים לידי ביטוי כגרורות", הסבירה ד"ר כץ. אז עד כמה נדיר שסרטן יחזור לאחר 25 שנים? "זה לא שומט לסת", אמרה. "אנחנו רואים מקרים כאלה, חולים שחוזרים אחרי 20 או 30 שנה".

אז כיצד ייתכן שסרטן שב לאיברים אחרים שאינם סמוכים לאיבר בו הופיע הגידול לראשונה? במקרה של סרטן השד לדוגמה, השם הזה מאגד בתוכו כמה מחלות בעלות מאפיינים שונים. "סרטן השד זה אוסף מחלות שאנו מסווגים לפי הקולטנים שיש על התאים", ציינה ד"ר כץ. "הקולטנים המרכזיים (חלבונים על קרום התא שאליהן נקשרות מולקולות כימיות ומסמנים לתא כיצד לפעול) הם קולטני האסטרוגן, הפרוגרסטרון ו-HER2. כל סוג של סרטן קשור לקולטן שונה, ויש לו מאפיינים ודפוסי חזרה שונים. ישנם סוגי סרטן שגדלים לאט יותר, כמו למשל גידולים הקשורים לרצפטור אסטרוגן, שבמידה והם חוזרים, רוב הסיכויים שזה יקרה תוך עשר עד 15 שנים".

ממוגרפיה סרטן השד. ShutterStock
הגידולים יכולים לחזור גם אחרי 30 שנים. ממוגרפיה לסרטן השד/ShutterStock

"גידולים שלא נקשרים לקולטנים או אלה נקשרים ל-Her2 חיובי הם בעלי נטייה לחזור בשנתיים או שלוש השנים הראשונות מאז האבחון הראשוני. לאחר מכן עם הזמן הסיכוי הולך ודועך. דווקא הגידולים הקשורים לקולטנים ההורמונליים הם פחות אגרסיביים ופחות נוטים לחזור, אך כשהם כן חוזרים הם יכולים לחזור גם אחרי 20 ו-30 שנים. אלה בדרך כלל הגידולים שחוזרים בסרטן השד לאחר זמן רב", אמרה ד"ר כץ.

חוזר באמצעות גרורות

"כשיש גידול סרטני כורתים אותו, אבל חלק מהתאים הסרטניים בעצם מצליחים "לברוח" דרך זרם הדם ולהגיע לעצמות בעמוד השדרה"

הסרטן יכול לחזור בצורה מקומית, כאשר תאי הסרטן ש"חזרו" נמצאים באותו אזור בו התגלה הסרטן לראשונה, או שהם יכולים לחזור בצורת גרורות ברחבי הגוף. ד"ר כץ מספרת כי "רוב החזרות של סרטן לאחר שנים רבות הן לא מקומיות אלא באמצעות גרורות".

ומדוע למעשה עשוי הסרטן לחזור? ד"ר כץ מסבירה כי "כשיש גידול סרטני כורתים אותו, אבל חלק מהתאים הסרטניים בעצם מצליחים "לברוח" דרך זרם הדם ולהגיע לעצמות בעמוד השדרה". כך לדבריה, כשניתן טיפול נגד סרטן, כמו ניתוח להסרת גידול, ניתנות בנוסף הקרנות כדי לטפל באופן מיטבי באזור הגידול ולמנוע הישנות של המחלה.

כמו כן, ככל שהמחלה אגרסיבית יותר, היא עשויה לחזור תוך פרק זמן קצר יותר. לדברי ד"ר כץ, היא לרוב תחזור בשנתיים-שלוש הראשונות. "אם ניקח לדוגמה משפחה של גידולים מאוד אגרסיביים הנקראים סרקומה, תמיד קיים סיכון שהם יחזרו, אך ככל שהסרטן יותר אגרסיבי, הנטייה לחזור גבוהה בשנתיים-שלוש הראשונות ודועכת עם הזמן", ציינה.

אין טעם לבצע הקרנות

באשר לטיפול בסרטן גרורתי, כמו במקרה של ניוטון ג'ון, בו תאים סרטניים התגלו בעצמות בעמוד השדרה התחתון, ד"ר כץ מסבירה כי אין טעם לנתח או לבצע הקרנות. זאת, לדבריה אלא אם ניכרת דחיפות כמו במקרה של לחץ על עמוד השדרה או סכנה לאיבר. "הטיפול במקרים האלה צריך להיות מערכתי – או בכדורים או באמצעות כימותרפיה, שמגיע לכל אזור בגוף ומטפל בכל המחלה", אמרה.

אילוסטרציה. ShutterStock
סיכויי ההישרדות לחולות בסרטן שד גרורתי הוכפלו בעשורים האחרונים/ShutterStock

כמו כן, תפיסת המחלה משתנה כשאנו מדברים על סרטן גרורתי, מסבירה ד"ר כץ. "כשמחלה היא גרורתית אנחנו לא מדברים על ריפוי אלא על יחס כאל מחלה כרונית ודואגים שניתן יהיה לחיות עמה, עם איכות חיים טובה, כשהמטרה היא הארכת תוחלת החיים – שיכולה להיות ביותר מ-10 שנים".

בהקשר זה, הנתונים נראים מעודדים. לפי מאמר שהתפרסם בחודש שעבר על ידי חוקרים מהמכון הלאומי לבריאות בארצות הברית, תוחלת החיים של נשים שחלו בסרטן שד גרורתי גדלה בעשורים האחרונים. מהמאמר עולה כי שיעור ההישרדות בחמש השנים שלאחר האבחנה עלה מ-18 אחוזים ל-36 אחוזים, כלומר פי שניים, בקרב נשים עד גיל 50, מהתקופה שבין 1992 ל-1994, לתקופה שבין 2005 עד 2012. "אנחנו יודעים שיש לנו יותר טיפולים והם יותר טובים", סיכמה ד"ר כץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully