וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצרים את האפצ'י? הסיבה המטרידה שבגללה אתם חייבים להפסיק

12.10.2021 / 23:17

בימי הקורונה למדנו כולנו להחזיק את העיטוש מהחשש להתמודד עם הפרצופים המזועזעים של אנשים סביבנו. כעת רופאים מבקשים מהציבור להפסיק עם ההרגל המסוכן מאחר שהוא עלול לגרום לנזק קבוע באף, באוזניים, בריאות ואפילו במוח

חוקרים מאוניברסיטת MIT צילמו אנשים מתעטשים במצלמות במהירות גבוהה כדי להבין איך מחלות מתפזרות ועוברות באוויר/Massachusetts Institute of Technology

עיטוש הוא חלק חשוב במערכת החיסונית של הגוף. זהו אחד ממנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף שמטרתו להיפטר מחיידקים פולשים ולמנוע את חדירתם לדרכי הנשימה העליוניות ולריאות. ההתעטשות שומרת על נתיב האוויר שלנו ומשאירה את האף פנוי לפעולה הבסיסית והחשובה מכל - נשימה. כעת, כשעונת הצינון כבר כאן והקורונה מהצד השני מסרבת להרפות, אנחנו מוצאים את עצמנו מתביישים להתעטש ליד אנשים, שמא יעקמו עלינו פרצוף. רבים התרגלו לעצור התעטשויות בדיוק מסיבה זאת, אך כעת מומחים מבהירים לציבור שמדובר בהרגל מסוכן שעלול להוביל לנזק תמידי באף, באוזן ואפילו בריאות. יש לכם אפצ'י? תתעטשו' ולהזכירכם - למרפק!

רפלקס ההתעטשות כולל פעולה משולבת של מערכת העצבים ושל מספר קבוצות שרירים. האותות עוברים במהירות ממרכז העיטוש לשרירי הלוע וגורמים במקביל לעצימת העיניים והפה בחוזקה. הלחץ שנוצר ולאחריו התכווצות של שרירי הנשימה יוצרים יחדיו פרץ של אוויר - יחד עם רוק וריר - שעפים במהירות של 160 קמ"ש החוצה.

ריסון הדחף להתעטש אינו בעייתי, אך עצירתו בהחלט שכן. רופאים מספרים על מקרה בו אדם קרע את עורפו כשניסה לעצור עיטוש. בן ה-34 נותר עם כאבים עזים ובקושי הצליח לדבר או לבלוע. מומחי אף, אוזן וגרון בבתי החולים האוניברסיטאים של לסטר, NHS Trust, מזהירים: "עצירת התעטשות באמצעות חסימת הנחיריים והפה היא מהלך מסוכן - ויש להימנע ממנו. הרגל זה עלול להוביל לסיבוכים רבים, כגון פנאומומדיאסטינום (אוויר כלוא בחזה בין שתי הריאות), ניקוב הקרום הטימפני (עור התוף המחורר) ואפילו למפרצת מוחית (התרחבות מקומית של עורקי המוח)".

גיף איש מתעטש. Giphy
אל תשמרו בפנים/Giphy

לא לאפשר לכל הלחץ הזה להשתחרר יכול להביא לכך שהאף והגרון שלכם ישאו במלוא העוצמה של העיטוש. האוויר החסום ינסה "לצאת לחופשי" ויופנה לצינור המוביל אל עור התוף, מה שעלול להוביל לקריעתו ולנזק בשמיעה. עצירת עיטוש יכולה להביא גם לדלקות באוזניים, שכן המטרה העיקרית בהתעטשות היא להעיף החוצה כל דבר באף שלא צריך להיות שם. בעצירת העיטוש אתם למעשה מנתבים את הריר ספוג החיידקים למקום אחר, מה שעלול להביא לזיהומים במקומות שונים בגוף.

עצירת עיטוש עשויה גם לפגוע בכלי דם, מאחר שלחץ האוויר עשוי לפוצץ כלי דם באף, בעיניים ובעור התוף. במקרים נדירים עצירת עיטוש יכולה להוביל גם לקרעים בקרנית העין, שברים בצלעות, תזוזה של חוליות בעמוד השדרה הצווארי, פגיעה בסרעפת ואפילו בקע בבית החזה. רופאים דיווחו על מקרים של לחץ אוויר הנלכד בסרעפת והביא לתוצאה מסכנת חיים. במקרים נדירים מאוד עצירת עיטוש גם יכולה לגרום למפרצת במוח עקב הצטברות לחץ בגולגולת.

חשוב לציין שהסיכון של פציעה כתוצאה מעצירת עיטוש הוא די נמוך, אך השאלה האמיתית היא - האם זה שווה את הסיכון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully