וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המטורף של האיש שהגיע לבית חולים כי עצר עיטוש

זו נראית כמו הפעולה הכי פשוטה וטבעית בעולם, אבל היא יכולה לזמן איתה כמה אתגרים לא פשוטים. הסיפור הזה מראה לכם כמה זה יכול להיות מסוכן

חוקרים מאוניברסיטת MIT צילמו אנשים מתעטשים במצלמות במהירות גבוהה כדי להבין איך מחלות מתפזרות ועוברות באוויר/Massachusetts Institute of Technology

התעטשות נראית לכם כמו דבר של מה בכך, אבל האמת היא שמדובר ברפלקס די מורכב. את הנתון הזה חווה על בשרו גבר בן 34, ללא מחלות רקע, שפשוט החליט להתעטש כשהוא מחזיק לא רק את אפו סגור אלא גם את פיו.

במקרה המתואר שהתפרסם בכתב העת BMJ תחת הכותרת "פיצוח והתבקעות: כאשר עיטוש מוביל לקול פיצוח בצוואר", האיש הופיע במיון בבית חולים לאחר שעיטוש שעשה השתבש בדרך שהוא לא ציפה. המטופל סגר את אפו בשתי אצבעותיו והחזיק את פיו סגור כאשר התעטש, וחווה "תחושת קנאק" בצווארו.

עד כמה שזה נשמע כואב, זה החמיר כשהוא החל לחוות קשיים בבליעה, כאב בגרון ו"שינוי קול". לאחר בדיקה רפואית התגלה כי צווארו עד צלעותיו השמיעו קולות התפצפצות, מה שיכול לסמן שיש לו בועות אוויר בתוך הרקמות העמוקות והשרירים.

הרופאים הורו לסרוק את רקמת צווארו הרכה ואת חזהו, וגילו במהרה את הבעיה: במהלך פעולת דיכוי העיטוש שלו הוא גרם לקרע בעורפו.

הקרע - שנגרם לעתים קרובות יותר מטראומות מחפץ קהה בצוואר, הקאות חמורות ושיעול כבד - גרם לדליפת אוויר באזור הרטרופרינגל - מאחורי הלוע (ראו את החץ), וגרם לכאב ולאובדן קול. למרבה המזל, האיש הצליח להתאושש מהעיטוש בבית החולים. הוא חובר לצינור הזנה ואנטיביוטיקה תוך ורידית כאמצעי זהירות. מאוחר יותר הוא שוחרר לביתו.

רפלקס העיטוש כולל פעולה משולבת של מערכת העצבים ושל מספר קבוצות שרירים. האותות עוברים במהירות ממרכז העיטוש לשרירי הלוע וגורמים במקביל לעצימת העיניים והפה בחוזקה. הלחץ שנוצר ולאחריו התכווצות של שרירי הנשימה יוצרים יחדיו פרץ של אוויר - יחד עם רוק וריר - שעפים במהירות החוצה.

"עצירת התעטשות באמצעות חסימת נחיריים ופה היא מהלך מסוכן ויש להימנע מכך", כתב הצוות בדו"ח שלהם. "זה עלול להוביל לסיבוכים רבים כמו אוויר בחלל החזה, ניקוב של עור התוף, ואפילו קרע או מפרצת מוחית".

  • עוד באותו נושא:
  • התעטשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully