וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אמריקנים רבים קונים תרופה שנועדה לסוסים - ואיך זה קשור לקורונה?

עודכן לאחרונה: 3.9.2021 / 6:57

אם חשבתם שהטירוף של האמריקנים סביב תרופות נפסק, אתם טועים. השגעון התורן - תרופה נגד טפילים שמיועדת לסוסים. אז למה דווקא היא על הכוונת של מתנגדי החיסונים והאם היא באמת מונעת קורונה?

בווידאו: החיסון השלישי נגד קורונה נפתח לכלל האוכולוסייה/צילום: רויטרס

הקורונה גרמה לאנשים לעשות דברים לא פחות ממשוגעים, אבל מסתבר שהמין האנושי הוא מתנה שממשיכה לתת ולתת. חנות בלאס וגאס הודיעה שתאפשר ללקוחות לרכוש תרופה שנועדה לסוסים רק אם הם יציגו תמונה שלהם עם הסוס. ואתם בטח שואלים את עצמכם למה.

חנויות מזון לבעלי חיים בארה"ב החלו לראות עליה משמעותית בביקוש לתרופה בשם איברמקטין המסייעת נגד תולעים וטפילים לסוסים. לקח להם רגע להתאפס, עד שהם החלו להבין שמדובר בתופעה, שקשורה איך לא - בקורונה. במקביל, מדווחים בניו יורק טיימס כי בשבוע האחרון קיבל ד"ר גרגורי יו, רופא מיון בסן אנטוניו, פניות דומות על בסיס יומיומי ממטופליו, חלקם חוסנו נגד קורונה ואחרים, שביקשו את התרופה איברמקטין. התרופה אגב, נבדקה כטיפול אפשרי נגד קורונה, ונכשלה שוב ושוב בניסויים קליניים.

אם לסכם, על פי חוקרי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, בשבועות האחרונים נרשמה עלייה חדה במרשמים של איברמקטין, שבשיאה זינקה ליותר מ-88 אלף בשבוע באמצע אוגוסט.

איברמקטין זכתה לשבחים על ידי מתנגדי חיסונים שהגדירו אותה כתרופת פלא, למרות שאין נתונים שתומכים בטענותיהם. מטא-אנליזה אחת שהראתה תוצאות חיוביות לתרופה נעצרה לבקשת המחברים לאחר שהתגלה שאחד המחקרים שנכללו בה הכיל ממצאים שקריים. לאחר פסילת המחקר המדובר, המטא-אנליזה לא מצאה שום תועלת בהגדלת ההישרדות של חולי קורונה שנטלו את התרופה.

מרוצי סוסים. ShutterStock
נותר מחסור בתרופה בחנויות לחיות. סוסים/ShutterStock

אף על פי שהתרופה ניתנת לפעמים לבני אדם במינונים קטנים לטיפול בכינים, גרדת וטפילים אחרים (ואפילו זיכתה את ממציאה בפרס נובל ב-2015), ההתוויה המרכזית והנפוצה של אברמקטין היא לטיפול בבעלי חיים, והקריאות למרכזי טיפול בהרעלות בנוגע לחשיפות לאיברמקטין עלו באופן דרמטי, לשיעור של פי חמישה מהרגיל בחודש יולי, על פי ה-CDC.

הפניות למרכז בקרת הרעלים לאחר נטילת איברמקטין כללו דיווחים על בחילות, כאבי שרירים ושלשולים. חשוב לציין כי היו גם מקרי מוות כתוצאה ממנת יתר של איברמקטין בעבר, אם כי לא ידוע על קשרים ספציפיים לקורונה במקרים אלה. הסיכון הגדול ביותר הטמון בתרופה הוא בנטילת מינון גבוה מדי שלה, בין האנשים שנטלו אותה תועדו גם מקרים של נטילת מינון גבוה פי 10-15 מהמינון המומלץ לבני אדם. הסיבה לשכיחות במינוני היתר היא שכאמור מדובר בתרופה שמיועדת בעיקר לשימוש בסוסים, שמימדי גופם גדולים בהרבה מאלה של אדם ממוצע.

אף שהיא מעולם לא הוכחה כיעילה בטיפול בקורונה, אנשים מנסים כעת להשיג את התרופה באופן נואש, ובקבוצות פייסבוק וברשתות חברתיות אחרות ניתן למצוא טיפים לקניית התרופה. כמה רופאים השוו את התופעה לעליית ההתעניינות בשנה האחרונה בהידרוקסיכלורוקין, אותה תרופה לטיפול במלריה שקצת לאחר פרוץ מגיפת הקורונה זכתה לתהילה עולמית רגעית, עד שהתברר שגם היא לא באמת מועילה לחולי קורונה.

איברמקטין. ShutterStock
לא מונעת קורונה למקרה שתהיתם. איברמקטין/ShutterStock

בניו יורק טיימס ציינו כי סקירה שנערכה לאחרונה על 14 מחקרי איברמקטין, עם יותר מ-1,600 משתתפים, הגיעה למסקנה כי אף אחד מהם לא קבע שביכולתה של התרופה למנוע קורונה, לשפר את מצב החולה או להפחית את התמותה. 31 מחקרים אחרים שבודקים את התרופה (כולל פה בישראל) עדיין נמשכים בעת כתיבת שורות אלה וטרם התפרסמו ממצאיהם.

אחד הניסויים הגדולים ביותר בחקר איברמקטין לטיפול ב-Covid-19, שנקרא "together trial", הופסק על ידי לוח ניטור בטיחות הנתונים ב-6 באוגוסט מכיוון שהוכח כי התרופה אינה טובה יותר מאשר פלסבו במניעת אשפוז או שהייה ממושכת בבית החולים. ד"ר אדוארד מילס, פרופסור מאוניברסיטת מקמאסטר שהוביל את המחקר, שכלל יותר מ-1,300 מטופלים, אמר כי הצוות היה מפסיק אותו מוקדם יותר אלמלא רמת העניין הציבורי באיברמקטין.

בקיצור, כפי שצייצו במנהל המזון והתרופות האמריקני "אתם לא סוס, אתם לא פרה. ברצינות כולכם, תפסיקו עם זה", ה-FDA הוסיף לציוץ גם אזהרה המסבירה כי איברמקטין אינו מאושר לטיפול או למניעת Covid-19 וכי נטילת מינונים גדולים עלולה לגרום לנזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully