וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולה קורונה התעוור זמנית בעין אחת. למה זה קרה?

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 6:34

כבר שמענו על אינספור תופעות לוואי קשות וקשות פחות שמגיעות עם הקורונה, אבל על כזו טרם יצא לנו. גבר שאיבד את הראייה בעין אחת גרם לתגלית מעניינת אצל החוקרים

בווידאו: חולה קורונה בגל הרביעי מספר על הקשיים וההחלמה/צילום: יואב איתיאל ורויטרס

אם חשבתם שכבר שמעתם הכל על תופעות הלוואי של הקורונה, הסיפור הזה יפתיע אתכם. מקרה של גבר אמריקני שאיבד את ראייה בעין ימין למשך יומיים יכול לספק תובנה נוספת על האופן נגיף הקורונה משבש את המערכת החיסונית בדרכים שגורמות לגוף לתקוף את עצמו.

החולה בן ה-70 ששמו לא פורסם, סבל מנזלת ובבדיקת קורונה נמצא חיובי לנגיף. שלושה שבועות לאחר מכן הוא הגיע לבית החולים עם עוד הרבה סימפטומים. בדוח שפירט צוות רופאים מאוניברסיטת קולומביה, דווח כי האיש התאושש מכל התסמינים, חוץ מכאב ראש אחד שהגיע שבוע אחרי. זמן קצר לאחר מכן, הראייה שלו בעין ימין התדרדרה, עד שהוא הצליח להבחין רק בתנועות רחבות. כל תנועה שנעשתה בעין זו גרמה גם לכאבים עזים. סיפור מקרה זה פורסם ב-JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery.

מקרים של אובדן ראייה זמני בעקבות זיהום ב-SARS-CoV-2 אינם שכיחים, אך גם אינם נדירים, כאשר מספר מקרים רומזים על קשרים אפשריים. המקום בו מקרה זה בולט הוא בשילוב הסימפטומים, כולל כאבי ראש עזים ואי נוחות בעין עצמה.

בדיקת CT גילתה במהירות את מקור הייסורים של המטופל - סינוסים מודלקים מאוד בצד ימין של פניו. המקרה היה כה חמור עד שהוא גרם לעצם להישחק בעצמה והצריך הליך חירום להסרת כמה שיותר מהחומר המודלק מכל אחד מהחללים. בתחילה נראה שהניתוח הצליח, אבל מהר מאוד הכאב חזר וראייתו לא השתפרה.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
עד כמה הנגיף הזה ערמומי? סריקת מוח/ShutterStock

תרביות הראו את נוכחותו של חיידק הנקרא Streptococcus constellatus שנחשב לחלק מהפלורה הטבעית ובדרך כלל נמצא בחלל הפה ועלול במקרים גרועים לגרום לאבצסים ודלקות בלב. חקירה נוספת העלתה שכיחות של סוג פעיל של תאי דם לבנים, כזה שבדרך כלל מייצר בקצב מהיר נוגדן קטן ומוזר בשם IgG4. בניגוד לנוגדנים אחרים, הנוגדן הזה מסוגל להרכיב את עצמו מחדש בצורה חכמה.

יש לו גם מוניטין כגורם לבעיות משלו באמצעות מחלה הקשורה ל- IgG4 (RD) - מצב אוטואימוני שיכול לפגוע כמעט בכל חלק בגוף, שמאגד בתוכו מחלות שונות ויכול לדמות דלקת כלי דם מפושטת, מחלות זיהומיות או גידולים. עם אבחנה של נזלת הקשורה ל-IgG4, המטופל קיבל סטרואידים וחזר במהרה לבריאות טובה וראייתו שבה. שלושה שבועות לאחר מכן הוא התאושש לחלוטין.

אנו יודעים כבר ש- SARS-CoV-2 הוא נגיף ערמומי וקשוח כשמדובר בהתעסקות עם התגובה החיסונית שלנו. עם זאת, אפילו בהתחשב במחקר רפואי מוקדם יותר שמרמז על אותו קשר פוטנציאלי בין IgG4-RD ל- COVID-19, זה מוקדם מדי להסיק מסקנות מוצקות על קשר בין שתי המחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully