וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים עם ילדים שמפחדים נורא מבדיקות קורונה?

ד"ר בלהה פריינטה

26.8.2021 / 7:25

החזרה לגנים לא תהיה פשוטה בשנת הקורונה הזו, והיא מזמנת אתגר חדש נוסף - בדיקות קורונה תכופות. אז איך מתווכים את הבדיקות האלה לילדים בגיל הרך, ומה עושים עם ילד שפשוט מסרב להיבדק? פסיכולוגית חינוכית עונה

בווידאו: מתחם בדיקות מהירות/צילום: רוני כנפו

שנת הלימודים הנוכחית נפתחת עם הנחיות החדשות של משרד הבריאות שקובעות כי ילדים בגילאי הגן יידרשו לעבור בדיקת קורונה מקדימה לפני פתיחת שנת הלימודים. זאת, על מנת לאתר מראש ילדים חיוביים לקורונה ולמנוע הדבקה בגני הילדים. ככל הנראה, גם במהלך השנה הילדים שלנו יזדקקו ללא מעט בדיקות כאלה.

הסיטואציה הזו חדשה לכולנו - להורים ויותר מכך לילדים עצמם שלפתע צריכים להיערך רפואית עם חזרתם לגן. כל פתיחת שנה בגן טומנת בחובה התרגשות ולצידה קשיי הסתגלות, חששות ואף חרדות. השנה האתגר הזה כפול - לא רק שהילדים עסוקים בלהסתגל לצוות הגן החדש ולילדי הגן החדשים להם, אלא שגם צריך להתרגל למציאות של בדיקות קורונה תכופות למניעת הפצת המגיפה. עבור ילדים רבים, גם ילדים שכבר עברו בעבר הלא רחוק בדיקות קורונה, הבדיקה כרוכה בהרבה חשש, בפחד ואף בחלק מהמקרים ברתיעה ובחוסר רצון לשתף פעולה.

כיצד נכין את הילדים לקראת המצב החדש?

ראשית, יש לנרמל את הפחד ולתת לו לגיטימציה. מה שלא נורמלי זה המצב, והרגשות שלך נורמליים לאור המצב הלא נורמלי. שנית, יש לתת ככל האפשר דוגמא אישית, של ניסיון לעשיה ולתפקוד ככל הניתן במסגרת של שמירת שגרה במצב הנתון.

בדיקת קורונה בראשון לציון, 5 ביולי 2021. ראובן קסטרו
המצב לא נורמלי, התגובות של הילדים דווקא ממש נורמליות. ילד בבדיקת קורונה/ראובן קסטרו

אחד העקרונות החשובים במניעת מצבי לחץ וחרדה הוא הכנה ותווך למצב המרתיע.

- לפני הבדיקה חשוב להכין את הילד ולהסביר מדוע הבדיקה חשובה כדי להתחיל את הגן בבריאות.

- מומלץ להתנסות בבדיקה מדומה בבית על בובה ועל עצמכם כדי שהילד ממש יראה את ויחווה סימולציה של המצב.

- אפשר להחליט ביחד על משהו נעים שהילד ידמיין בזמן הבדיקה ולהזכיר לו זאת. לדוגמא, "בזמן הבדיקה תדמיין איך אתה רואה גלים בים", לפי בחירתו והעדפתו.

- חשוב כמובן להיות שם עם הילד בזמן הבדיקה, לתת לו יד או להושיב אותו עליכם. לא להתעסק במשהו אחר אלא רק בילד. יש לתווך לאורך הבדיקה את מה שהבודק יעשה. ולחבר זאת לתווך שעשיתם בהכנה לפני כן.

-בסיום הבדיקה יש לעודד את הילד/ה ולתווך לו כמה אתם מעריכים את המאמצים שעשה כדי להתגבר על הפחד וכמה אתם גאים בו על שעבר זאת כמו הגדולים.

בנוסף, יש לזכור כי ילדים צעירים רגישים לרמזים לא מילוליים. ולכן עלינו להיות ערים למה אנו משדרים באופן לא מילולי על ההחלטה לבדוק את כל ילדי הגן ועל פתיחת שנת הלימודים. גם מי מאיתנו שיש לו ביקורת על חלק מהתקנות, רצוי לא להפגין זאת מול ילד בגיל הגן, הדבר עשוי לגרום לו לחוש לא בטוח ועוד פחות עם מוטיבציה ללכת לגן ולהיבדק לקראתו. חשוב להקנות לילד ביטחון, לשדר רוגע ככל הניתן ולזכור שמה שאנו "משדרים", גם לא במודע או במכוון, הילדים בדרך כלל מרגישים היטב ולכן חשוב להקנות ביטחון לילד, לא לשדר חשש.

ד"ר בלהה פריינטה, מרצה ופסיכולוגית חינוכית בכירה, המכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully