בדקנו: באיזה רמת כושר צריך להיות לפני הגיוס לצבא?

    המון נערים ונערות מתגייסים בתקופה הזו לצבא ועומדים לעבור תקופה לא פחות ממשוגעת של אתגרים פיזיים והתבגרות מואצת. איך מתכוננים לאתגר הזה וכמה חזק הגוף שלהם צריך להיות לפני שהם נכנסים בשערי לשכת הגיוס? שאלנו מומחה

    מערכת וואלה! בריאות

    מדי קיץ המוני נערות ונערים נכנסים בשערי לשכת הגיוס ומתחילים פרק חדש בחייהם. הפרק הזה בדרך כלל לא פשוט - כל תפקיד צבאי מציב אתגרים משלו, והמערכת הנוקשה דורשת ממי שעד לפני רגע היו תלמידים מפונקים להתבגר ולהיענות למשימה. אחד האתגרים המשמעותיים בצבא, ובעיקר בחלק הראשון - הטירונות - הוא האתגר הפיזי. הנערים והנערות נדרשים לבצע בהצלחה תרגילים שונים, לרוץ, לסחוב משקלים ולהחזיק מעמד בימים שלמים של פעילות מאומצת.

    עוד בוואלה!

    זה השקר הכי גדול שמוכרים לכם על פעילות גופנית

    לכתבה המלאה

    כמובן שרמות הקושי של הדרישות הפיזיות משתנות מיחידה ליחידה ומתפקיד לתפקיד, אבל כל המתגייסים מתבקשים לצאת מאזור הנוחות שלהם ולהוכיח שהגוף שלהם עומד במשימה. איך עושים את זה בדיוק ואילו הכנות כדאי לעשות לפני הגיוס כדי לעבור את זה בשלום ובלי פציעות אימונים מיותרות?

    מחנה אימונים סגור. טירוני חטיבת גולני (צילום: ראובן קסטרו)

    ד"ר אליזוהר שדה, מי שהקים את "אחריי" והיום מפקח ארצי על הפרויקט שמכין נערים לגיוס, סבור שהסוד הוא בהכנה מוקדמת - אבל במידה. נערות ונערים, כך לדבריו, לא אמורים "לעשות צבא לפני הצבא", שכן הצבא אמון על הכנתם לתפקידים השונים, אבל בהחלט כדאי להיות ב"כושר סביר", ולהצליח לעמוד בדרישות בסיסיות מבלי לאבד עשתונות.

    ככל שהכושר שלכם טוב יותר - יהיה לכם קל יותר

    כאמור, אין דרישת חובה להתגייס ברמת כושר מסוימת. "גם בטירונות עצמה מכשירים את החייל, זה לא שהוא מגיע ויש ממנו ציפייה", מסביר ד"ר שדה, "אבל ככל שהוא יגיע ברמת כושר גופני גבוהה יותר יהיה לו קל יותר".

    להוציא מקרים בהם יש מטרות מאוד ספציפיות, כמו ימי גיבוש לסיירות, "החכמה היא לא לעשות צבא לפני צבא, אלא לשפר את הדברים הבסיסיים", אומר ד"ר שדה. אותם דברים בסיסיים הם:

    1. סיבולת שרירית: "היכולת לבצע תרגיל נתון בין 20 ל-30 חזרות, כמו סקוואט או פוש אפ. אם זה קל מדי - אז לעשות את אותו התרגיל עם עוד 5 ק"ג ביד, בשביל שתהיה התנגדות גדולה יותר".

    2. סיבולת לב ריאה: "להתמודד עם ריצה מסוימת, היום בדרך כלל ריצת 3,000 מטר, בזמן סביר", אומר שדה, ומסביר כי זמן סביר לבנים הוא מהירות של 12 קמ"ש בכ-15 דקות, ולבנות - 10 קמ"ש, ב-18 דקות. ההבדל בדרישה בין בנים לבנות הוא פיזיולוגי בלבד, "כי הלב קטן יותר והריאות קטנות יותר, מסת השריר גם קטנה יותר, ובגלל זה אי אפשר לדרוש מהן את אותה היכולת והציפייה מבנות מעט נמוכה יותר".

    3. עוד תרגילים בסיסיים שכדאי להתאמן בהם לפני הגיוס הם: עליות על מתח - שילוב של כוח וסיבולת שרירית - "שתהיה מסוגל למשוך את עצמך עם משקל הגוף שלך בין 8 ל-12 חזרות, זה סביר", עליות מקבילים, וצעדה של שעה עד שעה וחצי עם משקל של 5-7 ק"ג.

    בין 8 ל-12 חזרות. מתח (צילום: ShutterStock)

    "אלה דרישות דומות למה שאמורים לעשות בבית הספר", אומר שדה, "אבל הנוער של היום הוא יושבני מאוד, ולכן ההכנה לצבא לעיתים מוציאה אותם מאזור הנוחות שלהם, כי הכושר שלהם לעיתים מאוד ירוד".

    אם אתם מתחילים להתאמן לפני גיוס, הדבר החשוב ביותר הוא להקפיד על ביצוע נכון, כדי להימנע מפציעות. "הרבה פעמים לנוער יש המון מוטיבציה, ומבחינתם מאמן טוב זה מאמן שיקרע אותם - אבל זו דרך שתיגמר בפציעות", מזהיר שדה, "צריך לעבוד בהדרגה: כל חודש משנים רק פרמטר אחד - משך זמן, התנגדות, מספר חזרות או תדירות אימון, אחרת זה ייגמר בפציעה".

    התאימו את ההכנה למטרות שלכם

    כיום כמעט כל מועמד לגיוס עובר סוג של הכנה - לעיתים בפרויקטים כמו "אחריי", לפעמים עם מאמנים פרטיים ובהרבה מקרים דרך בתי הספר. ברוב המקרים ההכנה משתנה בהתאם לתפקיד אותו הנערה או הנער רוצים למלא. "זה שונה בתכלית חייל קרבי או חייל לא קרבי - זו רמה אחרת ואלו דרישות אחרות, ובהתאם למטרה אתה צריך לקבוע את הדרך ואת השיטה", אומר שדה.

    שדה מוסיף כי ההכנה לצה"ל מורכבת יותר היום כי "הצבא יותר ספציפי". לדבריו, "פעם היה ברור שצריך לבצע ריצה, סקוואטים ועליות מתח, אבל היום מבינים שהדרישה מורכבת יותר. רובאי 02 ורובאי 07 זה לא אותו תפקיד, ולכל תפקיד יש את הדרישות המקצועיות שלו". הוא מבהיר כי "הצבא רוצה שהמתגייס יהיה בעל כושר סביר, לדוגמא שיהיה מסוגל לקיים את ריצת 3000 שמייצגת צריכת חמצן מרבית בהספק סביר של 15 דקות. אבל בהמשך, אם הוא יידרש ליחידה מובחרת, 15 דקות זה לא הישג שישרת אותו, אבל אז האימון ותהליך השיפור יהיה בתוך הצבא".

    כושר טוב תלוי גם בתזונה ובמנוחה, וזה קצת יותר מאתגר בצבא. טירוני חטיבת גבעתי (צילום: ראובן קסטרו)

    עוד משהו שכדאי לזכור הוא ש"כשאתה בתוך הצבא אתה 24 שעות בתוך הצבא, זה מחנה אימונים סגור", ולכן, השיפור בכושר הגופני מתבסס שם. "הבעיה הגדולה היא המורכבות - כושר גופני לא עומד בפני עצמו, הוא חייב לקחת בחשבון גם זמן התאוששות ותזונה, אחרת הוא עלול להוביל לנזקים", אומר שדה, "ככל שהיחידה היא יותר קרבית או יותר מכוונת למטרות ספציפיות אז בהחלט לוקחים את הדברים האלה בחשבון, אבל ביחידות שדה - פחות, אם כי גם לשם הגיעה המקצוענות".

    לכן, אם אתם בתהליך הכנה לצבא, חשוב שתאפשרו לגוף שלכם להתחזק בהדרגה כדי להגיע לרגע האמת מוכנים. "בסופו של דבר אנחנו רוצים חייל שיהיה יעיל, לא פצוע, וכזה שמסוגל לבצע הרבה מאוד מטלות לאורך זמן, וזה דורש חשיבה מפוקחת".

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully