וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגול הפשוט שישפר את הקריאה של הילדים שלכם בקיץ

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 9:10

בעולם של היום בו טאבלטים ומחשבים מחליפים את המחברת והעיפרון, רבים תוהים האם יש לכתיבה ביד הכרח? לפי המחקר הנוכחי התשובה לכך היא לא רק כן, אלא גם ממש בהחלט!

הורים רבים, וגם מורים, שואלים את עצמם בשנים האחרונות, מה בעצם נותנת הכתיבה ביד לילדים? ובכן, על פי מחקר חדש - הרבה מאוד. חוקרים ערכו מחקר קטן על ההשפעה של לימוד כתיבת אלפבית ביד, ומצאו כי ייתכן ויש לו יתרונות בתחומי אוריינות אחרים. נראה כי אלה שמתרגלים כתיבה, מסוגלים ללמוד לקרוא מהר יותר ומסוגלים גם לאיית מילים חדשות ביתר קלות.

בעבודה שפורסמה בכתב העת של מדעי הפסיכולוגיה השתתפו 42 אנשים שלמדו את האלף-בית הערבי. הם חולקו לשלוש קבוצות: כאלה שכתבו באופן ידני, כאלה שהקלידו במחשב וכאלה שצפו בווידיאו. כל קבוצה למדה את האותיות בצורה שונה אך לכולן הייתה תמונה של האות בתוספת הצליל והשם. קבוצת הווידיאו למדה את האות ומיד נבדקה אם האות שזה עתה למדו נמצאהתעל המסך. אלה שהקלידו על המחשב היו צריכים למצוא את האות על המקלדת ואלה שכתבו היו צריכים לכתוב את האות על נייר.

כל הקבוצות נדרשו ללמוד את האלף בית בששה מפגשים. בשלב זה, כולם הצליחו לזהות את האותיות ולעשות מעט מאוד שגיאות. עם זאת, אלה שכתבו על דף למדו את האלף-בית במהירות. חלקם אף הצליחו ללמוד את האותיות בשני מפגשים בלבד.

הסימפסונים. Giphy
כתיבה ביד חשובה מאוד להפנמה ומסייעת גם לקרוא. בארט ממשפת סימפסון כותב על הלוח/Giphy

אך החוקרים בדקו סמנים מכריעים יותר של אוריינות שהנבדקים לא הוכשרו להם. הם רצו לדעת אם הם יכולים לכתוב עם המילים האלה, לאיית מילים חדשות ולקרוא מילים לא מוכרות. הקבוצה של אלה שכתבו ביד הייתה ללא ספק הטובה ביותר בכל המשימות הללו.

עוד בוואלה!

הגיע הזמן להפסיק ללמד ילדים לכתוב באותיות דפוס

לכתבה המלאה

"הלקח העיקרי הוא שלמרות שכולם היו טובים בזיהוי אותיות, קבוצת הכתיבה ביד הייתה הטובה ביותר בכל מדד אחר. והם דרשו פחות זמן להגיע ללימוד מלא", אמר העורך הראשי, פרופסור רוברט ויילי מאוניברסיטת צפון קרוליינה בהצהרה. "עם הכתיבה, אתה מקבל ייצוג חזק יותר במוח שמאפשר לך להתקדם אל משימות נוספות שאינן קשורות בשום צורה לכתב יד", הוא הוסיף.

אומנם כל המשתתפים במחקר היו מבוגרים, אך המדענים בטוחים כי התוצאות יהיו זהות גם בילדים. המפתח, לטענתם, הוא שכתב יד מחזק את מה שנלמד על האות כמו הצליל והצורה.

"השאלה שיש להורים ומחנכים רבים כיום היא מדוע הילדים צריכים להקדיש זמן לכתוב ביד", הסבירה פרופסור ברנדה ראפ מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, "ברור שתכתוב טוב יותר אם תתרגל את הכתיבה. אבל מכיוון שאנשים כותבים פחות בכתב יד, למי אכפת? השאלה האמיתית היא: האם יש יתרונות אחרים לכתב יד שקשורים לקריאה, איות הבנה? ובמחקר הזה גילינו שהתשובה לזה היא - בהחלט" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully