וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תנצלו את חופשת הפסח של הילדים לצמצום הפערים

ד"ר עינת גוברמן

עודכן לאחרונה: 23.3.2021 / 8:24

המון הורים לילדי גן וכיתות א'-ב' מודאגים מכישורי השפה של ילדיהם אחרי שנה שלמה של סגרים, בידודים וזומים. הבשורות הטובות הן שאפשר לנצל את החופש הארוך שלפנינו כדי לעזור להם להשלים את הפער. כך תעשו את זה

ילד קורא ספר במיטת קומותיים. ShutterStock
יש יותר מדרך אחת להתיידד עם השפה. ילד קורא ספר/ShutterStock

חופשת פסח הגיעה ושוב הילדים בבית, כמו בהרבה יותר מדי ימים בשנת הקורונה החולפת. הסגרים והבידודים שהתרחשו בשנה האחרונה גרמו לחלק גדול מתלמידי כיתות א'-ב' והגנים לצבור פער משמעותי בנושא הכתיבה והשימוש בה ללמידה. הימצאות הילדים זמן רב בבית העבירה חלק מהסמכויות מהמורים והגננות אל ההורים, שלפתע פתאום, ללא כל הכנה, מצאו עצמם אחראים על הלמידה של ילדיהם. הורים רבים רכשו חוברות עבודה לילדים כדי שישלימו את הפער, אחרים אפשרו לילדים לבהות בטלוויזיה, אך רבים מהם הרגישו פשוט חסרי אונים אל מול המטלה הכבדה הזו.

ובכן, לקראת עוד לא מעט ימים בבית עם הילדים, יש לנו בשורה טובה: ניתן להפוך את היום לחוויה של פעילות משותפת ודרכה ללמדם הרבה יותר. ישנן שפע של דרכים לשלב את הכתיבה בחיי היום יום, ולהעשיר את היכולת של ילדים להשתמש בטקסטים בדרך חווייתית, מהנה ורלוונטית לחייהם. הגיל הרך הוא זמן שבו המוח מתפתח ומתעצב במהירות, ובגיל זה הילדים שמחים להיות איתנו, המבוגרים. חבל לאבד את הזמן היקר הזה. מה ניתן לעשות? להלן מספר הצעות לפעילויות שיעשירו את עולם הידע של הילדים ואת השפה שהם רוכשים, בלי לעייף אותם בשינון ובתרגול שהם חסרי משמעות מבחינתם..

לוחות שבועיים
הבוקר הגיע. מה מזג האוויר היום? היכן השמש? מה עוצמת הרוח? מהיכן היא נושבת? זו הזדמנות לכנות את הכיוונים בשמם: צפון, דרום, מזרח מערב. ועכשיו אפשר לרשום את מה שגילינו. נוכל להכין לוח שבועי על דף נייר: שישה קוים מאונכים ודי, ולרשום את היום בכל רצועה. לא חייבים לרשום את המילה כולה. די בכמה אותיות: א, ב, ג...ש. אם הילדים עדיין לא מכירים אותיות - אפשר לסמן את היום באמצעות נקודות.

בכל יום נרשום את מה שראינו בעזרת ציורים, אותיות, ומילים. כך גם נלמד להכיר את ימות השבוע. בעזרת הלוח נוכל לבדוק: איזה יום היום? איזה יום היה אתמול? ושלשום? בעוד כמה ימים תגיע השבת? כדאי לסמן את פעילויות שעשינו בכל יום: יציאה לגן המשחקים, למכולת. בערב נוכל לבדוק שוב - היכן השמש? הילדים יגלו שהשמש זורחת במזרח ושוקעת במערב. היכן הירח? אם נכין לוח חודשי ונצייר את הירח כפי שראינו אותו בכל ערב על גבי הלוח - ילדי גן יתחילו להבין מהו חודש.

אבא וילד עובדים במטבח יחד. ShutterStock
למידה דרך התנסות. אבא וילד עובדים במטבח יחד/ShutterStock

מתכונים מצולמים
לוחות זמן הם רק דוגמא אחת לטקסט כתוב שאנו המבוגרים משתמשים בו, ויכולים לשתף בו גם ילדים בגיל הרך. בעזרת הטלפון נוכל לצלם את עצמנו כאשר אנחנו מכינים מאכל שהילדים אוהבים או אופים עוגה. נדפיס את התמונות, ונכין מתכון. נכתוב יחד עם הילדים את רשימת המצרכים ואת דרך ההכנה לצד התצלומים. כעבור מספר ימים נוכל להציע לילדים להכין את האוכל בעצמם, בעזרת המתכון שהכנו. נוכל לשפר את המתכון, אם נמצא שאינו ברור. נוכל לשתף משפחות אחרות או את צוות הגן במתכונים שלנו, ולנסות להכין מאכלים לפי המתכונים שלהם. הילדים ילמדו מהו המבנה של מתכון, וכיצד המתכון הכתוב הוא כלי שתומך בזכירה ומשמש לתקשורת.

סיפורים, של הילדים
ילדים נהנים להאזין לסיפורים. דרך מצוינת להעשרת השפה היא לבקש מהילדים לספר סיפור שהמציאו. לאחר מכן, נוכל לכתוב את הסיפור שהילדים יצרו, ולאייר אותו בעזרת ציורים שיכינו, או תמונות שנמצא באינטרנט. יהיו ילדים שיבקשו להכתיב את הסיפור כולו על מנת שנכתוב אותו עבורם, ילדים שיבקשו רק לרשום את שמם, וילדים שיבקשו לכתוב בעזרתנו מילים או משפטים שלמים. יש ילדים שנהנים לכתוב במו ידיהם וילדים שאוהבים יותר את התוצר הנאה שהם משיגים באמצעות הקלדה. כל ילד וילדה, בהתאם לרצונם וליכולתם. כל אחת מהדרכים האלה מקדמת את יכולת הכתיבה של הילדים, ומקרבת אותם לעולם הספרות.

פעילויות אלה הן רק דוגמאות, ואתם בהחלט יכולים לחשוב על רעיונות נוספים, מעשירים, מלמדים ומהנים. חשוב לזכור עם זאת שאסור להכריח, עלינו להתאים את עצמנו לעניין ולסקרנות של הילדים בכל רגע.

ד"ר עינת גוברמן היא ראש רשות המחקר במכון מופ"ת ואחת מכותבות הספר "כתיבה בגיל הרך" שיצא בהוצאת מכון מופ"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully