וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ישראל בפנים: המדינות הבריאות בעולם - והשיעורים שנוכל ללמוד מהן

25.7.2021 / 0:00

באיזו מדינה חיים הכי הרבה שנים? איפה נמצא האוכל הכי בריא, והיכן נמצאים האנשים הכי רגועים? לכבוד האולימפיאדה צללנו למספרים ולמחקרים וחזרנו עם תשובות - חלקן מפתיעות

בווידאו: התפרצות קורונה בכפר האולימפי בטוקיו, שר הבריאות בבריטניה נדבק/צילום: רויטרס

האולימפאדה בטוקיו שהוגדרה כ"אולימפיאדה הסטרילית הראשונה בעולם", כבר מזמן לא סטרילית, ועוד ועוד מקרי הידבקויות של ספורטאים מתפרסמים בשבוע האחרון. ובכל זאת, כדי להרים את המורל ולטובת האחדות האנושית שמוצגת בכל ארבע שנים באמצעות תחרויות ספורט, ביקשנו לברר, באמצעות רשימה של ה-OECD שמתפרסמת בכל שנה, באיזו מדינה חיים הכי הרבה שנים ומה אנחנו יכולים ללמוד מכל מי שנמצאת ברשימה הזו, על אורח החיים של תושביה.

אז אלו המדינות שמככבות ברשימה הנחשקת הזאת - והמסקנות הכי חשובות שאפשר לקחת מהן אלינו:

1. איסלנד - דגים ומרחבים

התזונה באיסלנד מבוססת בחלקה הגדול על דגים - שכיום אנחנו יודעים עד כמה הם תורמים לבריאות בהמון רבדים. דגים מכילים בין היתר אומגה 3, רכיב שידוע ככזה שמחדד את המוח, תורם ללב ובאופן כללי מאריך את תוחלת החיים. בנוסף, העובדה שמדובר במדינה קטנה של כ-300 אלף בני אדם בלבד, תורמת לכך שלאנשים יש גישה טובה יותר לשירותי רפואה, חינוך מעולה ויותר הזדמנויות עבודה.

דג סלמון בתנור. ShutterStock
התזונה באיסלנד מבוססת בחלקה הגדול על דגים. סלמון/ShutterStock

2. נורבגיה - כסף קונה בריאות?

כמו שאר חברותיה הצפון-אירופאיות שמככבות כאן ברשימה - נורבגיה מתגאה במערכות מצוינות של רווחה וחינוך, שיעור אבטלה נמוך ורפואה ציבורית לכולם.

אנחנו יודעים שהבטחנו ללמד אתכם שיעור לחיים מכל מדינה, אך במקרה של נורבגיה התובנה המרכזית היא לא מאוד חינוכית או פשוטה ליישום. בדרך כלל אומרים שכסף לא קונה אושר, אך במקרה של נורבגיה נראה כי הוא בהחלט יכול לקנות בריאות. בנורבגיה השכר הממוצע הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD, דבר שעל פי ההערכות בהחלט תורם את חלקו לשיפור תוחלת החיים.

3. יפן - להוריד הילוך ולהירגע

בעוד שברוב העולם המערבי מקדשים את המהירות - ביפן דווקא מאמינים יותר בלהאט את הקצב וליהנות מהדרך. בסוף שנות ה-90 התפתחה ביפן "תנועת ההאטה", אשר קוראת לאנשים להתחבר לסביבה ולטבע, במקום לרדוף אחרי הישגים ללא הפסקה.

וכמו באיטליה, גם ביפן נמצא אחד ה"איים הכחולים" שבהם חיים האנשים עם תוחלת החיים הגבוהה בעולם. באי היפני אוקינאווה, יש מסורת בשם "מואי" (MOAI), שקוראת לאנשים לייצר מעגלים חברתיים משמעותיים ולתמוך זה בזה, בייחוד בגיל מבוגר.

קשיש חולף על פני שלט אלקטרוני של חברת אבטחה בטוקיו שביפן ב-19 באוגוסט 2019. AP
ביפן אוהבים דווקא להאט את הקצב. קשיש יפני הולך ברחוב/AP

4. שוויץ - טבע ומערכות יחסים משמעותיות

כשבוחנים את מה שהשוויצריים אוהבים לאכול - קצת קשה להבין איך דווקא אצלם יש את תוחלת החיים הגבוהה בעולם. התפריט שלהם מורכב ברובו מנקניקים, שוקולדים, גבינות ולחם - אבל יש דברים אחרים שעוזרים להם להישאר בריאים למרות הכול.

שוויץ היא כידוע מדינה הררית עם נוף עוצר נשימה שהופך את היציאה החוצה לחוויה מדהימה ובלתי נשכחת. זה גורם לאנשים לצאת להמון טיולים בקיץ ולגלוש על השלג בחורף. בנוסף, בשוויץ שמים דגש משמעותי על קשרים חברתיים, שעל פי מחקרים רבים משפיעים מאוד על הבריאות הגופנית והנפשית.

למעשה, מחקר של ה-OECD מראה כי 96 אחוזים מהשוויצריים מעידים שיש להם לפחות אדם אחד שהם יכולים לסמוך עליו כשהם זקוקים לעזרה.

5. ישראל - צבא, משפחה וחברים

הנה חדשות משמחות לשם שינוי: בדירוג תוחלת החיים של ה-OECD ישראל הגיעה למקום החמישי והמכובד עם תוחלת חיים ממוצעת של 81 בגברים ו-84.8 בנשים. אולי גם יעניין אתכם לגלות שעל פי נתוני הארגון, הסיכון שלנו הישראלים למות ממחלות לב, שבץ, סרטן או סוכרת בין גיל 30 עד 70 הוא בין הנמוכים בעולם.

ואיך מומחים בעולם מסבירים את הנתונים המרשימים האלו? ובכן, על פי תיאוריות שונות, שירות החובה בצה"ל עוזר לרבים לגבש מודעות רבה יותר לפעילות גופנית. אפשר להסיק את זה מהעובדה שישראלים פשוט מתים פחות ממחלות שקשורות לכושר גופני ירוד. בנוסף, במשבר הקורונה גילינו שמערכת הבריאות שלנו הפכה להשראה עולמית הודות ליעילות הרבה שלה - אבל זה ממש לא הכול.

חיילי צה"ל באימון. ShutterStock
שירות החובה בצה"ל עוזר לרבים לגבש מודעות רבה יותר לפעילות גופנית. חיליי צה"ל/ShutterStock

על פי המומחים, בישראל הקשרים המשפחתיים והחברתיים חזקים ומשמעותיים יותר מבמדינות אחרות בעולם. בנוסף אנחנו יכולים להודות גם לתפריט שלנו שנחשב בריא יותר באופן יחסי. ולסיום, באופן די מפתיע, אנחנו גם צורכים אלכוהול בשיעורים נמוכים בהשוואה לממוצע העולמי.

6. אוסטרליה - שלווה וטיפול מהיר

בניגוד מוחלט לישראלים שמפתחים מודעות לכושר מתוך הכרח קיומי - אוסטרליה הגיעה לרשימה המכובדת הזאת מסיבה הפוכה לגמרי. על פי המומחים, אוסטרלים רבים מנהלים חיים שלווים למדי, שמים דגש רב על תפריט טבעי עם כמה שפחות מזונות מעובדים ואוהבים מאוד לעשות ספורט בטבע. בנוסף, רבים מגדירים את מערכת הבריאות באוסטרליה כ"אחת הטובות בעולם". האזרחים ביבשת המרוחקת נהנים מגישה מהירה וקלה לשירותים רפואיים איכותיים, בעיקר בחירום.

7. אירלנד - אולי הכול בראש?

למרות שהיא הגיעה למקום השביעי (והמכובד בהחלט) ברשימה הזאת, אזרחי אירלנד מאמינים שמגיע להם הרבה יותר. מדוח שפרסם האיחוד האירופי ב-2019 עולה כי מבחינה תפיסתית, האירים רואים את עצמם כעם הבריא ביותר באירופה. במאמר שפורסם בנושא נכתב בין היתר כי "אזרחי אירלנד באופן קבוע נמנים עם העמים האופטימיים והחיוביים ביותר באירופה", לא רק בנוגע לבריאות, אלא בכל מה שקשור לעתיד באופן כללי. אז אולי זה בעצם המפתח שמאפשר גם לחיות יותר שנים וגם ליהנות יותר מהדרך?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully