וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זו הסכנה הבריאותית הבאה שמאיימת עלינו?

עודכן לאחרונה: 28.5.2021 / 7:37

עוד לא הספקנו להתאושש מהנזקים של מגיפת הקורונה, וכבר מתחילים דיווחים בעולם על התפרצות חדשה - והפעם זן של שפעת העופות. מה זה בדיוק אומר והאם יש לנו סיבה לדאגה?

וטרינרים בדרכם לבדוק עופות במלזיה. ShutterStock
איום בריאותי חדש ומאיים. וטרינרים בדרכם לבדוק עופות במלזיה/ShutterStock

העולם כולו עדיין עסוק בהתפשטות ובנזקים שגרמה מגיפת הקורונה. בחלק מהארצות עוד סופרים מתים, ובמקומות אחרים מנסים להבין מאיפה נחתה עלינו המכה הזאת. אבל בזמן שכל זה קורה, מתחילים גם לטפטף דיווחים על איום בריאותי חדש. נגיף נוסף, זן של שפעת העופות, מזוהה אט אט על מפת הזיהומים הבאה. האם יש לנו סיבה לדאגה? .

מאיפה הגיע הנגיף החדש?

לאורך שנת 2020 הצטברו דיווחים על התפשטותו העולמית של נגיף שפעת העופות מסוג H5N8, שגרם להתפרצויות מתמשכות עם תמותה משמעותית של עופות משק ועופות בר בלפחות 46 מדינות ברחבי אירופה, אסיה ואפריקה.

הזן H5N8 הוא תת-סוג של נגיף שפעת העופות שזוהה כבר לפני עשרות שנים. יחד עם זאת, מה שמאפיין את ההתפרצות שהחלה בשנת 2020 הוא משכה החריג והעובדה שהיא עברה כבר בין מדינות רבות והובילה למותם או לשחיטתם של מיליוני עופות ברחבי העולם. מאז סוף 2020 בלבד, דווחו למעלה מ-1,700 התפרצויות של הנגיף בקרב בעלי חיים.

אין זו הפעם הראשונה שהתפרצות של שפעת עופות עולה לכותרות. הגילוי הראשוני של נגיף שפעת העופות זוהה בסין בשנת 2010. התפרצות נוספת תועדה בשנת 2014 בקוריאה, אז תת הסוג H5N8 הוביל להדבקה נרחבת של ברווזים.

האם הנגיף החדש עלול להדביק גם בני אדם?

הקורונה לימדה אותנו את החשיבות של מעקב ובקרה מיטבי אחר זיהומים בנגיפים שמתפרצים חדשות לבקרים על מנת למגר אותם מהר ככל האפשר, ולמנוע את הפצתם בקנה מידה עולמי.

עובדי רפואה מחזיקים מכל ובו תרבית של וירוס שפעת העופות החדש מסין, בטיוואן, אפריל 2013. רויטרס
עובדי רפואה מחזיקים מכל ובו תרבית של וירוס שפעת העופות/רויטרס

החשש העיקרי הוא כמובן העברה של נגיף זה או דומה לו מבעלי חיים לבני אדם והשפעתו הפוטנציאלית. ואכן, במקביל לדיווחים על התחלואה בעופות הופיעו גם דיווחים על הדבקה של בני אדם מבעלי חיים (סוג הדבקה המכונה הדבקה זואונוטית). ההדבקות זוהו בעיקר בקרב עובדי חקלאות שהיו בקרבה לעופות חולים, מתוכם שבעה מקרים מאומתים זוהו בסוף פברואר 2021 ברוסיה.

אז האם יש סיבה לדאגה?

החדשות המרגיעות לעת עתה הן שהתסמינים של החולים המאומתים היו קלים יחסית ולא דרשו אשפוז בבית חולים ולא הובילו לסיבוכים, אם כי יש לסייג כי הערכה זו מבוססת על נתונים מוגבלים מאוד של חולים מאומתים לנגיף. כמו כן, עד כה לא זוהו מקרי הדבקה ישירים בין אדם לאדם.

נכון לעכשיו, נראה כי מידת הסיכון בקרב הציבור הרחב מוערכת כנמוכה מאוד. יחד עם זאת, ההתפשטות הגלובלית המהירה של הנגיף בעולם, לצד היכולת המוכחת שלו לעבוד בין מינים לבני אדם, צריכה בהחלט להיות בעדיפות של קובעי מדיניות הבריאות העולמית בעת הזו, ולהפיק את הלקחים שהופקו מהמגיפה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully