וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו השפעה מאוד מוזרה לתרופה הנפוצה הזו

עודכן לאחרונה: 6.5.2021 / 6:57

מבוגרים רבים נוטלים אספירין מדי יום לטיפול במחלות לב וקרישי דם. מחקר חדש מגלה כי יכול להיות שהכדור הנפוץ יכול למנוע גם את נזקי זיהום האוויר למוחם של מבוגרים

כדורים בפס ייצור של חברת תרופות. ShutterStock
יכולה למנוע את נזקי זיהום האוויר למוח? אספירין/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר מקרי מוות נקשרים לזיהום אוויר, ועל פי ההערכות של ארגון הבריאות העולמי זיהום אוויר אחראי למוות 1 מתוך 8 והוא נחשב כעת לאיום הסביבתי הגדול ביותר על בריאות האדם. מחקר חדש ומפתיע מצא כי גברים מבוגרים הנוטלים תרופות נוגדות דלקת, כמו אספירין, עשויים להיות מוגנים מפני חלק מההשפעות קצרות הטווח של זיהום האוויר על המוח.

המחקר, שנערך בקרב כמעט אלף גברים לבנים באזור בוסטון, מצא כי גם שאיפה נמוכה של חלקיקים עדינים ופחמן עלולה לגרום לתפקוד קוגניטיבי ירוד בטווח הקצר. החוקרים אומנם לא מצאו קשר ישיר בין אספירין לבין השפעתו על תפקוד המוח, אך הם הבחינו כי אלה בקבוצת המחקר שלקחו תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAID) קיבלו ציון גבוה משמעותית במבחנים המודדים זיכרון, ריכוז ויכולת מעקב אחר הוראות.

"המחקר שלנו מצביע על כך שחשיפה לזיהום אוויר לטווח הקצר עשויה להיות קשורה לשינויים קצרי טווח בתפקוד הקוגניטיבי וכי תרופות NSAIDs עשויות לשנות קשר זה", מסכמים מחברי המחקר שפורסם בכתב העת Nature Aging. הצוות מעריך שהקשר נובע מהאופן בו אספירין מרסן את הדלקתיות במוח, שעלולה להפוך לכרונית אם זיהום האוויר חמור מספיק.

אבל זו רק השערה לעת עתה וחוקרים עדיין לא ממש יודעים מה ההשפעות של זיהום האוויר לטווח הקצר על מוחנו, כך שמדענים יצטרכו לערוך ניסויים קליניים נוספים בקרב קבוצות גדולות יותר כדי להבין האם נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, כמו אספירין או אפילו אדוויל, יכולים באמת למתן את ההשפעות הקשות של זיהום האוויר.

אספירין. ShutterStock
תרופה ותיקה ונפוצה. אספירין/ShutterStock

אספירין היא תרופה ותיקה מאוד, וללא ספק אחת התרופות השכיחות ביותר מבחינת שימוש בקרב האוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 50. מדובר בתרופה שפותחה במקור להורדת חום ולשימוש כנגד דלקות, אך בהמשך התגלתה גם היכולת שלה לעכב את היצמדות טסיות הדם אחת לשנייה ובכך למעשה למנוע היווצרות קרישי דם. מכיוון שקרישי דם עלולים לגרום להתקפי לב ולשבץ מוחי איסכמי (חסימתי), האספירין חשוב מאוד להגנה על הלב וכלי הדם.

הטיפול באספירין ניתן לאנשים שסובלים ממחלות לב או כלי דם ידועות, או כמניעה ראשונית אצל אנשים שנמצאים בסיכון אך טרם פיתחו מחלה קלינית.

"אפקט מוזר"

במחקר הנוכחי נמצא כי בבדיקות בעקבות חשיפה לרמות נמוכות של זיהום אוויר (ביחס לשאר המחקר), אלו שלא נטלו NSAIDs במחקר היו בסבירות גבוהה יותר של 128 אחוזים לקבל ציון נמוך במבחן סקר נפוץ לדמנציה. אלה שלקחו NSAID היו בסבירות גבוהה יותר רק ב-44 אחוזים לקבל ציון נמוך באותה תקופת זמן.

"הממצאים שלנו עדיין לא מצביעים על כך שכל האנשים המבוגרים צריכים להשתמש בתרופות נוגדות דלקת, מכיוון שמדובר בתרופות בעלות תופעות לוואי שאיננו יכולים להקל ראש בהן", אמרה אנדראה בקארלי, מומחית לבריאות הסביבה. ובכל זאת, המחברים מקווים שמחקרים נוספים על האפקט המוזר הזה יוכלו לעזור בהבנה כיצד זיהום האוויר משפיע על מוחנו ומה ניתן לעשות בצורה הטובה ביותר בנידון.

מחקרים קודמים מצאו כי זיהום אוויר ארוך טווח יכול להוביל להפחתת נפח המוח, גרימת נזק הדומה למחלת אלצהיימר והתפתחות דמנציה - אך זהו אחד המחקרים הראשונים שבדקו את ההשפעות המיידיות של שאיפת אוויר מזוהם ולפי איך שזה נראה מדובר בהשפעות מרחיקות לכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully