וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכך הכאבים הנפוץ בעולם עלול לגרום להתנהגות מסוכנת

קבוצת חוקרים ביקשה מ-500 סטודנטים לנפח בלון בלי לפוצץ אותו. הניסוי המוזר הזה הוביל אותם למסקנה שהתרופה הנמכרת בעולם גורמת לנו לקחת סיכונים מיותרים. וכן, גם זה קשור לקורונה

משככי כאבים. ShutterStock
בשימוש תדיר מדי? משככי כאבים/ShutterStock

תרופות מסוג פרצטמול - הידועות גם בשם אצטאמינופן, או אקמול - מגבירות את הנטייה שלנו לקחת סיכונים, כך לפי מחקר אמריקני חדש. המחקר מדד שינויים בהתנהגותם של אנשים כשהם בהשפעת תרופות ללא מרשם נפוצות "נראה שאצטמינופין גורם לאנשים לחוש רגשות פחות שליליים כאשר הם רואים פעילויות מסוכנות - הם פשוט לא מרגישים מפוחדים", אמר חוקר המוח בולדווין ווי מאוניברסיטת מדינת אוהיו.

תוצאות המחקר הזה, שפורסמו בכתב העת Social Cognitive and Affective Neuroscience, מתווספות למחקר שנערך לאחרונה באותה אוניברסיטה המצביע על כך שהשפעותיו של פרצטמול על הפחתת כאב מתרחבות גם לתהליכים פסיכולוגיים שונים. לפי המחקר הקודם, פרצטמול מוריד את יכולת הקליטה של אנשים לרגשות פגועים, גורם לאמפתיה מופחתת ואף מקהה תפקודים קוגניטיביים.

במחקר הנוכחי נבחנה יכולתם הרגשית של אנשים לתפוס ולהעריך סיכונים כאשר הם נוטלים פרצטמול. לדברי החוקרים, אף שמדובר בהשפעות שעשויות להיות קלות, בהחלט כדאי לשים לב אליהן, מכיוון שפרצטמול הוא מרכיב נפוץ מאוד בתרופות, ונמצא ביותר מ-600 סוגים שונים של תרופות. "כשכמעט 25 אחוזים מהאוכלוסייה בארה"ב נוטלת פרצטמול בכל שבוע, תפיסות סיכון מופחתות ונטילת סיכונים מוגברת עשויות להשפיע על החברה", אמר ווי.

זה סופו של כל בלון

בסדרת ניסויים בהשתתפות למעלה מ-500 סטודנטים באוניברסיטה, וואי וצוותו מדדו כיצד נטילת 1,000 מ"ג פרצטמול (המינון המקסימלי המומלץ למבוגרים) השפיעה על התנהגות של הנבדקים בכל הנוגע ללקיחת סיכונים, בהשוואה לפלסבו שניתן באופן אקראי לקבוצת ביקורת.

בכל אחד מהניסויים התבקשו המשתתפים לנפח בלון וירטואלי על גבי מסך מחשב, כאשר כל נשיפה לבלון הרוויחה להם כסף. ההוראות שלהם היו להרוויח כמה שיותר כסף על ידי ניפוח הבלון ככל האפשר, אך להקפיד לא לפוצץ אותו, שכן במקרה כזה הם יאבדו את הכסף. התוצאות הראו כי הסטודנטים שנטלו פרצטמול לקחו סיכונים גדולים יותר במהלך התרגיל, יחסית לקבוצת הפלצבו הזהירה והשמרנית יותר. כלומר, אלה על פרצטמול ניפחו את הבלונים שלהם (וגם פוצצו אותם) יותר מקבוצת הביקורת.

בלון גומי למיגור שיערות בבית. Aaron Amat, ShutterStock
כלי מחקרי מפתיע. אדם מנפח בלון/ShutterStock, Aaron Amat

בנוסף לניסוי הבלונים, המשתתפים מילאו סקרים במהלך שניים מהניסויים, בבהם התבקשו לדרג את רמות הסיכון שהם תופסים בתרחישים היפותטיים שונים, כגון הימורי ספורט, קפיצות בנג'י או נהיגה ללא חגורת בטיחות. באחד הסקרים האלה נראה היה כי צריכת פרצטמול הפחיתה את הסיכון הנתפס בהשוואה לקבוצת הביקורת, אולם בסקר השני לא נצפתה אותה השפעה.

בהתבסס על ממוצע תוצאות הבדיקות השונות, צוות החוקרים הסיקר שיש קשר משמעותי בין נטילת פרצטמול לבין לקיחת סיכונים, גם אם ההשפעה הנצפית עשויה להיות קלה בלבד. עם זאת, הם מודים כי ניתן לפרש את ההשפעות הנראות של התרופה על התנהגות של נטילת סיכונים באמצעות תהליכים פסיכולוגיים אחרים, כמו חרדה מופחתת. "יתכן שככל שהבלון גדל, אלו שקיבלו פלצבו הרגישו כמויות גדלות והולכות של חרדה מפני התפרצות פוטנציאלית, וכאשר החרדה הפכה ליותר מדי, הם סיימו את הניסוי. פרצטמול עשוי להפחית חרדה זו, ובכך להוביל ללקיחת סיכונים גדולה יותר". לכן, הם סבורים כי יש לבחון את ההשפעות הפסיכולוגיות של משככי כאבים נפוצים במחקרים נוספים.

וכן, זה קשור גם לקורונה

כאמור, פרצטמול היא אחת התרופות הנפוצות ביותר בעולם, והיא אף נחשבת על ידי ארגון הבריאות העולמי כתרופה חיונית. בנוסף, לפי המרכז האמריקני לחקר מחלות ומניעתן (ה-CDC) פרצטמול היא תרופה המומלצת להקלה על תסמינים קלים של קורונה.

"לאור מה שאנו מגלים על פרצטמול, אולי נרצה לחשוב מחדש על כמה מהעצות הללו", אמר ווי. "אולי מישהו עם תסמיני COVID-19 קלים לא יחשוב שזה מסוכן לעזוב את ביתו ולהיפגש עם אנשים אם הוא נוטל פרצטמול", הוסיף החוקר, "אנחנו באמת זקוקים למחקר נוסף על ההשפעות של פרצטמול ותרופות ללא מרשם אחרות על הבחירות והסיכונים שאנו לוקחים". עד שזה יקרה, אנחנו נמשיך לקחת אקמול כשכואב לנו הראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully