וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה המזיקה של נטילת פרצטמול בהריון עם בת

10.2.2018 / 0:00

מחקר אירופאי שכלל 800 נשים מצא שנטילת משכך הכאבים הנפוץ במהלך ההריון מגדילה את הסיכון לעיכוב שפתי בתינוקות ממין נקבה. עם זאת, ההשפעה המזיקה לא חלה על הריונות של בנים

אישה בהריון ישנה במיטה. ShutterStock
אחד ממשככי הכאבים הנפוצים ביותר בקרב נשים בהריון. אישה בהריון שוכבת במיטה/ShutterStock

פרצטמול הוא אחד ממשככי הכאבים הנחשבים בטוחים יותר עבור נשים בהריון, אבל גם הוא לא חף מתופעות לוואי והשפעות על העובר. אחת מהן התגלתה רק לאחרונה במחקר שהתפרסם בכתב העת האירופאי לפסיכיאטריה בחודש שעבר. מתברר שלאצטמינופן (הידוע גם בשם פרצטמול), החומר הפעיל במשככי כאבים כמו אקמול, דקסמול וטיילנול, יש השפעה מאוד מסויימת על תינוקות ממין נקבה, כתוצאה מנטילת החומר על ידי האם במהלך ההריון.

החוקרים גילו שיעור מוגבר של עיכוב שפתי בקרב בנות שנולדו לאמהות שנטלו פרצטמול במהלך ההריון. לעומת זאת, במקרה של תינוקות בנים לא נצפתה השפעה על ההתפתחות השפתית.

עוד בנושא:
נטילת הוויטמין הזה בהריון מפחיתה את הסיכון להפלות
זה מה שצריכת סוכר גבוהה בהריון יכולה לעשות לילדים שלכן
מותר לעשות הסרת שיער בהריון? ועוד שאלות

אילוסטרציה. ShutterStock
59 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר נטלו פרצטמול במהלך ההריון/ShutterStock

קרוב ל-800 נשים משבדיה השתתפו במחקר, שהתבסס על דיווחים עצמיים של המשתתפות ועל בדיקות שתן כדי לקבוע את ריכוזי הפרצטמול בגופן של הנבדקות. החוקרים השוו את נתוניהם להערכות של האמהות לגבי קצב ההתפתחות של ילדיהן בגיל שנתיים וחצי, כמו גם למבחני שפה שנערכים לכלל הילדים בשבדיה בגיל 30 חודשים.

וזה מה שהם גילו: 59 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר נטלו פרצטמול במהלך ההריון שלהן, ול-10 אחוזים מהילדים שנולדו לכלל הנשים במחקר היה עיכוב שפתי, כאשר עיכובים משמעותיים יותר נצפו בקרב הפעוטות הבנות, מאשר בקרב הבנים.

"הסיבה שחשוב לנו לבחון את הנושא של ההתפתחות השפתית היא שהיא הוכחה כגורם מנבא לשלל בעיות אחרות הקשורות בהתפתחות הנוירולוגית של ילדים", אמרה ד"ר שאנה סוואן, מרצה בבית הספר לרפואה ע"ש איקן במאונט סיני ומי שהובילה את המחקר.

עוד באותו נושא

האם פראצטמול בהיריון באמת גורם לאוטיזם?

לכתבה המלאה
ילדה עם מוצץ. ShutterStock
סבירות גבוהה פי 6 לעיכוב שפתי בבנות שנולדו לאמהות שנטלו פרצטמול בהריון. פעוטה עם מוצץ/ShutterStock

הממצא המובהק ביותר לדברי החוקרים היה זה שהצביע על כך שלבנות שנולדו לאמהות עם חשיפה גבוהה לפרצטמול בהריון (נטילת התרופה יותר מ-6 פעמים במהלך שלבי ההריון המוקדמים, להגדרת החוקרים) יש סבירות גבוהה כמעט פי 6 לסבול מעיכובים שפתיים, בהשוואה לבנות שנולדו לאמהות שלא נטלו את התרופה.

אולם, בקרב אמהות שילדו בנים לא נמצא הבדל כזה בהשפעות התרופה. למעשה, תינוקות בנים שנולדו לנשים שנחשפו לריכוזים גבוהים יותר של פרצטמול במחקר דווקא היו בסבירות נמוכה במקצת להפגין עיכובי שפה - כך נמצא בקבוצת המדגם.

לחוקרים יש המלצה ברורה

לא ברור מדוע תרופות כמו פרצטמול משפיעות בצורה שונה על בנים ובנות, אולם החוקרים סבורים שמעניינת במיוחד העובדה שההשפעה הספציפית שנמצאה במחקרם פוגעת בבנות דווקא בתחום שבו יש הסכמה על כך שבו הן נהנות בדרך כלל מעליונות על פני בנים - התפתחות שפה ואוצר מילים.

למרות שהחוקרים מקפידים להדגיש שמחקרם זיהה קשר נסיבתי בלבד ולא קשר של סיבה ותוצאה, לד"ר סוואן יש המלצה ברורה: "היות שהשימוש בפרצטמול בהריון הוא מאוד נפוץ והתפתחות שפה היא אחד מתחומי ההתפתחות החשובים ביותר לתינוקות ופעוטות, הממצאים שלנו (אם יאוששו על ידי מחקרים נוספים) מצביעים על כך שיש טעם בכך שנשים בהריון יגבילו את נטילת משכך הכאבים הזה במהלך הריונן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully