למה אנחנו כל כך אוהבים לאכול פיצה?

    חשבתם פעם למה תמיד בא לכם שוקולד או פיצה על פני כל מאכל אחר? התשובה לכך נעוצה בהרכב של המזונות האלה שגורמים לנו פשוט להתמכר אליהם ולרצות לאכול מהם עוד ועוד. אז מה יש בפנים?

    רוני זינגר ונועה אברהם
    ממממ פיצה. גיף של פיצה (צילום: Giphy)

    מתי בפעם האחרונה השתוקקתם למלפפון? מתי התחשק לכם "לרדת" על חבילת שקדים? אפשר לנחש שזה לא קרה מעולם, בוודאי לא כפי שאתם משתוקקים לפיצה קריספית או לשוקולד משובח.

    אתם לא לבד. מרבית בני האדם, וגם בעלי חיים כמובן, מעדיפים אוכל שנתפס בעיניהם כ"טעים" יותר ומשתוקקים אליו. ההשתוקקות לאוכל לצד מגיפת ההשמנה העולמית, ואיתה גם המחלות הנלוות לכך, הביאו חוקרים בתחום התזונה לחקור שוב ושוב מה גורם לנו לרצות לאכול מזונות מסוימים. השאלה שהובילה את המחקרים האלה היתה האם באמת מדובר בהתמכרות למזון ולא סתם בהשתוקקות? ואם כן, מהם המזונות הממכרים ביותר ומדוע?

    עוד בוואלה!

    7 מאכלים שמכילים הרבה יותר סוכר ממה שאתם חושבים

    לכתבה המלאה

    בשנת 2018 התפרסם מחקר מקיף שנעשה באוניברסיטת מישיגן בקרב 518 משתתפים והצטרף לכמה עשרות מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא. המחקר בנה רשימה לא מפתיעה במיוחד של מזונות שנטען כי הם ממכרים. בראש הרשימה פיצה, לאחריה שוקולד, צ'יפס, עוגיות, גלידה, המבורגר, משקאות ממותקים ועוגות.

    למרות כל זאת, הדעות חלוקות האם מזון יכול לגרום להתמכרות מבחינת הרכבו, כפי שסמים יכולים, או שמא מדובר בעיקר בהתנהגות הנובעת מאלמנטים רגשיים ולא פיזיולגיים.

    ככל שמדובר על דחף פיזיולוגי, חוזרים כל המחקרים שבדקו את הנושא להבנה לפיה מזונות עתירי סוכר משפיעים על פעילות הורמון הדופמין האחראי על עונג ותגמול במוחנו. הורמון זה משתחרר בהתאמה עולה וגוברת ככל שאנחנו צורכים יותר ויותר סוכר. הוא טעים לנו, אנחנו משתוקקים אליו ורוצים ממנו עוד וכשהכמות אינה מספקת אנחנו רוצים עוד ו"מעלים" את הצריכה.

    מבלי להיכנס לניואנסים בין החוקרים, בכל המחקרים שנעשו עלה כי המזון המדורג שוב ושוב בקרב הנסיינים ככזה שמשתוקקים אליו הוא מעובד ועתיר סוכר או מבוסס על קמח לבן.

    המוח רוצה עוד ועוד סוכר. גיף של מוח (צילום: Giphy, Sprogell)

    למה זה בכלל חשוב לדעת אם מזון ממכר? משום שמגיפת ההשמנה היא התמודדות אמיתית של מרבית מדינות העולם. הנטל הכלכלי והבריאותי של השלכות ההשמנה הוא גבוה, ומטרת מרבית המחקרים היא לנסות ולראות האם ניתן להוביל למתן המלצות תזונה ממשלתיות מדויקות יותר והסברה שתצביע על מאכלים מסוימים כ"אפשריים להתמכרות".

    לכן דווקא כאשר ברור יותר מתמיד שישנם מזונות שאם תאכלו מהם תרצו מהם עוד ועוד, גם אם לא "תתמכרו" אליהם, אפשר לנסות לסגל תזונה מופחתת סוכר שיכולה להוציא אתכם ממעגל ההתמכרות לסוכר ואף מביאה איתה הקלה גדולה מההשתוקקות לאכול מזונות מסויימים.

    נסו לקחת חודש שבו אתם לא אוכלים סוכר מוסף. התחילו לקרוא רשימת רכיבים כדי לוודא שלא אכלתם סוכר שלא ידעתם עד היום על קיומו והוא נמצא בתוך מזונות שאתם נוהגים לאכול. החליפו הרגל רע של עוגה עם קפה בארבע, בהרגל טוב של כמה שקדים לצד הקפה. אנשים שחותכים מסוכר לפרק זמן מסוים מופתעים לגלות שאחרי תקופה קצרה של השתוקקות, היא הולכת ודועכת ואיתה הדחף לאכול עוד ועוד מתוק. יציאה ממעגל הסוכר עושה פלאים לתחושה הטובה, לעור הפנים, לרמות הסוכר בגוף, וכמובן גם למשקל.

    רוני זינגר ונועה אברהם, דיאטנית, הן המייסדות של "Refeed אתגר ללא סוכר"

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully