וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעת הלוואי של הסגרים עלולה להיות קשורה למקרי סרטן

בשנה האחרונה תודלקה מגיפת ההשמנה על ידי מגיפת הקורונה בעקבות הסגרים המתמשכים ואיסור היציאה מהבית. כעת חוקרים מדגישים כי לחוסר הפעילות הזה יש מחיר, והוא כבד מאוד

חדר כושר, שנפתח מחדש בתוך אוהלים המאפשרים להתאמן ביחידות, המבורג גרמניה. רויטרס
מגיפת ההשמנה תודלקה על ידי מגיפת הקורונה. חדר כושר מאולתר בגרמניה/רויטרס

מאז שמגיפת הקורונה החלה לפני שנה, מספר גדל והולך של אנשים דיווחו שעלו במשקל לאחר שהפחיתו בפעילות הגופנית ואכלו מזון פחות בריא. לעלייה במשקל יש השפעות רחבות טווח על הבריאות שלנו, אחת מהן היא עלייה במחלות מסכנות חיים כמו סרטן.

עודף משקל או השמנת יתר מותיר אנשים פגיעים לנזק לרקמות ולהתפתחות גידולים, כאשר למעלה מעשרה סוגים של סרטן נקשרו למשקל עודף במחקרים שנערכו לאחרונה. "עלינו לאכול אוכל טוב יותר, אך ברור באותה מידה כי פעילות גופנית סדירה חשובה מאוד גם במניעת סרטן", אמרה פרופ' לינדה באולד מאוניברסיטת אדינבורו בראיון לגרדיאן הבריטי. באולד ציינה כי טבק ועישון אומנם נותרו הגורם העיקרי לסרטן, אך השמנת יתר היא כעת הסיכון השני בגודלו, ובעתיד היא עלולה להפוך לגורם העיקרי.

השמנת יתר אומנם לא התחילה בעקבות מגיפת הקורונה, אך זו האחרונה האיצה כאמור את התהליך, ועל פי הצפי, עד 2040 השמנת יתר תעלה על העישון כגורם המוביל למניעת סרטן אצל נשים, דפוס שגברים ימשיכו אותו כעבור כמה שנים.

בין סוגי הסרטן שהוכח כי פעילות גופנית יכולה לעכב ניתן למנות את סרטן השד וסרטן המעי. לאלה שטופלו בגידולים ראשוניים יש סיכויים טובים יותר שהסרטן שלהם לא יחזור אם הם מבצעים פעילות גופנית בתדירות גבוהה יותר ושיפרו תזונה, כך נמצא.

אישה עם עודף משקל יושבת ליד שולחן עבודה ומחשב. ShutterStock
יושבים כל היום. גבר יושב על כסא/ShutterStock

עם זאת, מחקרים שנעשו לאחרונה הדגישו גם את הקשר בין פעילות גופנית לסוגי סרטן אחרים. באחד הניסויים האחרונים שהשתמשו בעכברים, חילקו מדענים במכון קרולינסקה בשוודיה עכברים עם גידולים סרטניים לשתי קבוצות - אחת עם גישה לגלגל מסתובב, ואחרת ללא כל סוג של פעילות גופנית - החוקרים מצאו כי העכברים שהתעמלו באופן קבוע הראו צמיחה איטית יותר של גידולים סרטניים, כמו גם שיעורי הישרדות טובים יותר.

הנקודה המכריעה היא ששומן עודף לא רק יושב בשקט סביב גופנו, אומרים החוקרים. הוא פעיל, שולח אותות לאיברים ורקמות אחרים, שיכולים להשפיע על גדילה, חילוף חומרים ומחזורי רבייה. אותות אלה יכולים להורות לתאים להתחלק לעיתים קרובות יותר, דבר שעלול להוביל להיווצרות והתפשטות של סרטן.

"הבעיה האמיתית היא שיש יותר מדי שומן בגופנו", הוסיפה בולד, "עם זאת, ישנן עדויות רבות לכך שעזרה לאנשים להיות פעילים יותר יכולה לעשות הרבה טוב. ואזור זה נחקר פחות ולכן סביר מאוד להניח שיש יתרונות רבים יותר למניעת סרטן באמצעות פעילות גופנית מוגברת שעדיין לא ידוע לנו עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully