וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פעילות גופנית באמת יכולה למנוע סרטן?

פעילות גופנית היא אחד הדברים הכי טובים שאנחנו יכולים לעשות לגוף שלנו. היא מרזה, עושה מצב רוח ומפעילה את הגוף. האם היא יכולה גם למנוע או לעכב התפתחות של גידולים סרטניים? ואם כן - איך היא עושה את זה?

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

כולנו כבר יודעים שפעילות גופנית מועילה לבריאות, אבל לא בטוח שאנחנו יודעים עד כמה. נכון היא טובה למשקל ולמצב הרוח, אבל פעילות גופנית גם עשויה למנוע את הצמיחה וההתפשטות של סוגים מסוימים של סרטן, ולמרות שמדענים עדיין לא בטוחים מדוע, מחקר חדש על עכברים מציע הסבר פוטנציאלי.

מחקרים קודמים הראו כי פעילות גופנית קשורה לסיכון נמוך יחסית לגידולים בשלפוחית השתן, השד, המעי הגס, הכליה והקיבה, ויש עדויות קליניות חזקות לכך שתנועה יכולה לעזור לחלק מהחולים להתמודד ולהבריא, ואפילו להאריך את חייהם. מחקרים נוספים על בעלי חיים הראו תוצאות דומות, כאשר מאמץ פיזי קבוע הפחית איכשהו את צמיחת הגידולים הממאירים.

ובכל זאת, המנגנון הבסיסי שעומד מאחורי מערכת יחסים זו נותר חמקמק. היתרונות של פעילות גופנית בלחימה בסרטן יכולים להיות קשורים לשינויים במשקל האדם, בהורמונים או במערכת החיסונית שלו. מחקר החדש שמגיע ממכון קרולינסקה בשבדיה בחן את האפשרות האחרונה.

במחקר חילקו המדענים עכברים עם גידולים סרטניים לשתי קבוצות - אחת עם גישה לגלגל מסתובב, ואחרת ללא כל סוג של פעילות גופנית - החוקרים מצאו כי העכברים שהתעמלו באופן קבוע הראו צמיחה איטית יותר של גידולים סרטניים, כמו גם שיעורי הישרדות טובים יותר. "המחקר שלנו מראה שפעילות גופנית משפיעה על ייצור של כמה מולקולות ומטבוליטים המפעילים תאים חיסוניים הנלחמים בסרטן ובכך מעכבים את צמיחת הסרטן", הסבירה הלן רונדקוויסט, חוקרת סרטן במכון קרולינסקה בשוודיה.

תאים מסוג T במערכת החיסונית תוקפים תא סרטני. ShutterStock
תאי T משתנים עקב פעילות גופנית. תאי T תוקפים גידול סרטני/ShutterStock

אולם כדי לקבל את החסינות הזו זאת, עכברים היו צריכים להיות מסוגלים לייצר תאי T ציטוטוקסיים, שהם תאי הדם הלבנים שתוקפים בין היתר את הסרטן בגוף. ללא היכולת לייצר סמנים חיסוניים חשובים אלה, פעילות גופנית לא הצליחה לדכא את אותה צמיחת סרטן. מצד שני, כאשר עכברים חולי סרטן לא התאמנו, אלא קיבלו זריקה של תאי T, סיכויי ההישרדות שלהם בדרך כלל השתפרו.

"תוצאות אלו מדגימות כי תאי T משתנים עקב פעילות גופנית, זאת כדי לשפר את יעילותם כנגד גידולים", כותבים המחברים. נראה כי לשינויים אלו יש קשר ללקטט (Lactate) - מטבוליט המיוצר בשריר במהלך פעילות גופנית, שמאוחר יותר מחלחל לדם. בעכברים, מטבוליטים הקשורים לפעילות גופנית גדלו עד פי 8 לאחר התעמלות. כצפוי, תאי T בדם הראו ספיגה מוגברת של תוצרים אלה.

התוצאות תומכות בממצאים של מחקר קודם שנערך על ידי כמה מאותם מחברים, שגילו כי לקטט יכול לסייע כדלק לתאי T בדם, מה שעשוי להגביר את "פעילותם נגד הגידול". במקרה זה, כאשר עכברים קיבלו זריקות במינון גבוה מדי יום של לקטט בלבד, העכברים הראו עלייה בתאי T בתוך הגידול וירידה בצמיחת הגידול הכללי, גם ללא פעילות גופנית.

גבר רץ. ShutterStock
עשוי לעכב התפתחות סרטן. גבר רץ/ShutterStock

אבל המחקר החדש לא עצר בעכברים. עורכי המחקר ערכו בדיקה ראשונית בקרב בני אדם שהציעה תוצאות דומות יחסית. באמצעות לקיחת דגימות דם משמונה גברים בריאים לפני ואחרי מחזור של פעילות גופנית שארכה 30 דקות, הצוות הבחין בעלייה בכמה מאותם מטבוליטים שראו בתרגול עכברים.

אם אותם מטבוליטים מתגברים בבני אדם כמו אצל עכברים, הצוות מקווה שתוצרי פעילות גופנית כמו לקטט עשויים לחזק את מערכת החיסון ולהפוך את תאי ה-T ליעילים יותר בחיסול סרטן בבני אדם, אם כי יש צורך במחקר נוסף, וכמובן שבבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully