וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: זיהום אווויר גורם להתכווצות איבר המין הזכרי

עודכן לאחרונה: 11.4.2021 / 15:15

חוקרים טוענים כי ההשפעה של כימיקלים שנוצרו בשל זיהום תעשייתי ונמצאים כמעט בכל בית מאיימת על קיומה של האנושות בכלל - ועל גודל איבר המין הזכרי בפרט

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

לד"ר שאנה סוואן מהמרכז הרפואי הר סיני בניו יורק יש חדשות רעות לאנושות כולה, ולגברים בפרט. המחקר האחרון שלה גילה כי כימיקלים מזהמים - שנמצאים ממש מתחת לאף שלנו - פוגעים בפוריות הזכרית עד כדי כך שקיים חשש שגברים לא יוכלו לייצר זרע בר קיימא עד שנת 2045. בנוסף הם מקטינים את גודל איבר המין. איכשהו מרגיש לנו שזה דווקא הגודל שמלחיץ אתכם יותר מאי אלו סברות על קץ האנושות. אנחנו צודקים?

ד"ר סוואן, מרצה לרפואה ובריאות הציבור, סיפרה כי התכווצות הפין והירידה הגוברת בספירת הזרע הן רק שתיים מההשלכות של אותם כימיקלים - שנוצרים כתוצאה מזיהום תעשייתי מוגבר. בספרה החדש היא טוענת כי האנושות ניצבת בפני "משבר קיומי" וכי שיעור הפריון הולך וקטן כתוצאה מפתאלאטים, כימיקל המשמש בתעשיית ייצור הפלסטיקים, הממיסים ומוצרי הטיפוח ומשפיע על המערכת האנדוקרינית המייצרת הורמונים בגוף.

הפתאלאטים מחקים את ההורמון אסטרוגן ובכך משבשים את הייצור הטבעי של הורמונים בגוף האדם, אותם ד"ר סוואן קשרה להתערבות בהתפתחות המינית אצל תינוקות והתנהגויות אצל מבוגרים. במחקר שלה נכתב: "כתוצאה מזיהום זה, ספירת הזרע אצל זכרים בוגרים נפגמת ומספר הולך וגדל של תינוקות זכרים נולדים עם איבר מין קטן מהממוצע".

אילוסטרציה. ShutterStock
הפתאלאטים מביאים להתכווצות איבר המין הזכרי/ShutterStock

בספרה "הספירה לאחור: כיצד עולמנו המודרני מאיים על ספירת זרע, משנה את התפתחות הרבייה הזכרית והנקבית ומסכל את עתיד הגזע האנושי", המומחית לפוריות ורבייה טוענת כי "המצב הנוכחי לא יכול להמשיך לאורך זמן מבלי שיאיים על הישרדות המין האנושי".

ב-Independent פורסם שהיא מבססת את המחקר שלה על חקר תסמונת פתאלאטים בחולדות, שם נמצא שכאשר עוברים נחשפו לכימיקל, הם נטו יותר להיוולד עם איברי מין מכווצים. היא גילתה שגם לתינוקות אנושיים זכריים שנחשפו לפתאלאטים בעודם ברחם יש מרחק אנוגניאלי קצר יותר - דבר שמיתרגם לנפח הפין.

ד"ר סוואן מזהירה כי שיעור הפריון היורד בקצב מהיר יביא לכך שבעוד פחות משלושה עשורים ספירת הזרע אצל זכרים תהיה אפסית. כדי למנוע זאת, היא קוראת לשנות את הרגולציה של חומרים כימיים לפחות מזיקה ממה שהיא כיום.

הפתאלאטים המזיקים הללו משמשים בעיקר בייצור פלסטיק, אך הם נמצאים גם במוצרי קוסמטיקה, צעצועים, מזון ותרופות, ונקשרים לירידה בייצור הטסטוסטרון. בישראל פורסמו תקנים לצורך הפחתת החשיפה לפתאלאטים: אחד המגביל שימוש בפתאלאטים בצעצועים לילדים, ושני המגביל את ריכוז הפתאלאטים באריזות מזון.

צפו בה מסבירה כיצד הכימיקלים פוגעים בספירת הזרע

ב-40 השנים האחרונות חלה ירידה של 50% בספירת הזרע

מחקריה של ד"ר סוואן מתבססים על נתוני מחקר שערכה אוניברסיטת שפילד בשנת 2019, בו נמצא כי תרכובת שהתגלתה בעגבניות עשויה לסייע בהעלאת איכות הזרע. החוקרים אמרו כי הממצאים שלהם עשויים לסייע בהפחתת הצורך בטיפולי פוריות פולשניים בעתיד, מכיוון שיותר מ-40 אחוזים מכל מקרי הפריון נובעים מייצור זרע או תפקוד לא תקינים.

פרופסור אלן פייסי, ראש המחלקה לאונקולוגיה ומטבוליזם באוניברסיטת שפילד והמחבר הראשי של המחקר, אמר אז: "כשפענחנו את התוצאות כמעט נפלתי מהכיסא. השיפור במורפולוגיה - גודל וצורת הזרע - היה דרמטי".

בנוסף, מחקר שפורסם ב-2017 גילה כי ספירת הזרע של גברים במדינות המערב נמצאת בצניחה בעשורים האחרונים. בדו"ח שנערך על ידי חוקרים ישראלים ובשיתוף חוקרים מבית החולים הר סיני בניו יורק נמצא כי הסובלים העיקריים מהצניחה בספירת הזרע הם גברים ממדינות אירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה. ממצאי הדו"ח שבדק 185 מחקרים שכללו קרוב ל-45,000 גברים בריאים, הראו כי בארבעת העשורים האחרונים חלה ירידה של חמישים אחוזים בספירת הזרע.

המחקר לא הסביר מדוע ספירת הזרע עשויה להיות נמוכה בקבוצת הגברים שנבדקו, אך ישנן מספר תיאוריות המבוססות על מחקרים קודמים שבוצעו על ידי מחברי המחקר וקבוצות אחרות. החוקר הראשי, ד"ר חגי לוין, שהיה אז ראש המסלול לבריאות וסביבה בביה"ס לבריאות הציבור ורפואה קהילתית של הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים, הסביר כי ירידה בספירת הזרע שנמצאה במחקרים אחרים הייתה קשורה לסביבה ולגורמים של אורח החיים כולל חשיפה לכימיקלים בתקופה העוברית, חשיפה לחומרי הדברה בבגרות, עישון, מתח והשמנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully