וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שתיית קפה באמת עוצרת גדילה אצל ילדים?

אתם מאמינים בזה כל כך הרבה זמן, שיהיה לכם קשה להשתכנע - אבל קפאין לא מעכב גדילה אצל ילדים וקפה כנראה בריא יותר מרוב המשקאות שאתם כן מרשים להם לשתות

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

טעמו המריר של קפה הוא מראש לא מאוד אטרקטיבי עבור ילדים, אבל לא זו הסיבה שהם לא שותים קפה. נדמה שמאז ומעולם אנחנו יודעים שלילדים אסור לשתות קפה משום שזה עלול לפגוע בגדילה שלהם. האם המחקרים העדכניים עדיין תומכים בסברה הזאת? רבים מכם יופתעו לשמוע שהתשובה היא שלילית.

אין ראיות מדעיות שתומכות בטענה ששתיית קפה או צריכת קפאין באופן כללי מעכבת התפתחות או גדילה אצל ילדים. הגובה הפוטנציאלי של אדם מושפע מגורמים רבים, אך אחרים. כך למשל, עד כה הצליחו מדענים לזהות מאות גנים שונים שנמצאו כאחראים לכ-16 אחוזים מהגובה הסופי שאליו יגיע אדם בבגרותו.

גם מצב הבריאות הכללי של ילדים הוא גורם מפתח בהשפעה על גובהם העתידי. כך למשל, נמצא במחקרים שזיהומים חוזרים בגיל הרך עלולים לגרום להאטה בצריכה התזונתית של תינוקות ובשל כך לעכב את גדילת העצמות שלהם - דבר שעלול להשפיע לרעה על תהליך הצמיחה לגובה שלהם.

ילד עם שפם לבן של חלב יושב ליד שולחן ומחזיק ספל. ShutterStock
קפה מעכב גדילה? אין לזה הוכחות. ילד שותה משקה חם/ShutterStock

הקשר בין תזונה וצמיחה הוא אפילו ספציפי יותר מזה, משום שגם לגישה שיש לילדים למקורות תזונה מסויימים בשנות חייהם המוקדמות גם היא משפיעה מאוד על גובהם, וכך לתזונת האם במהלך ההיריון. מדוע אם כן, אנשים נתפסו דווקא על שתיית קפה כגורם מעכב גדילה בקרב ילדים?

מיתוס הקפאין משנות ה-80

האמת היא, שאף אחד לא ממש יודע בוודאות, אבל יש כמובן כמה השערות. בשנות ה-80 של המאה ה-20 התפרסמו כמה מחקרים שהצביעו על כך שמי ששותים קפה בקביעות מצויים בסיכון מוגבר לאוסטאופורוזיס, זאת משום שקפאין יכול להגביר בריחת סידן (אם כי, גם במחקרים אלו ההשפעה היתה קטנה).

ייתכן שהמחקרים הללו הובילו אנשים למסקנה שאם קפאין יכול להחליש את עצמותיהם של מבוגרים, הרי שצריכתו בילדות עלולה לגרום לפגיעה בצמיחה. אלא שהיה עוד גורם ששיחק תפקיד משמעותית במחקרים הללו, והוא שמבוגרים ששתו קפה נטו לצרוך פחות חלב - מקור חשוב לסידן. במילים אחרות, ההשפעה המינימלית על בריחת הסידן היתה ככל הנראה נעוצה בצריכת החלב הנמוכה ולא בשתיית הקפה. ומחקר אחר שהתפרסם מאוחר יותר בהרווארד לא מצא כל קשר בין שתיית קפה ובריחת סידן.

לאורך השנים נערכו מגוון מחקרים שייחסו שלל יתרונות וחסרונות בריאותיים לצריכת קפאין, מה שרק הוסיף לבלבול הכללי של הציבור.

ילד מודד את הגובה שלו בגינת משחקים. ShutterStock
מחקרים על יתרונות וחסרונות בריאותיים של קפאין רק בלבלו עוד יותר את הציבור. ילד מודד את גובהו/ShutterStock

תיאוריה נוספת שעשויה להסביר את הסברה הרווחת שקפה פוגע בצמיחה של ילדים, היא העובדה שלנשים בהיריון מומלץ להגביל את צריכת הקפאין שלהן. המלצה זו נובעת בין השאר ממספר מחקרים קטנים יחסית שמצאו קשר בין מידת החשיפה לקפאין של עוברים ובין סיכוי מוגבר להפלות ומשקל לידה נמוך. היות שמדובר במחקרים שנערכו על קבוצות מדגם קטנות מאוד, לא מדובר בממצאים חד משמעיים, אך ארגוני בריאות בעולם מעדיפים (בצדק) ללכת על בטוח ולכן קיימת ההמלצה להגביל את צריכת הקפאין בהיריון.

אלא שההמלצה הזאת ככל הנראה עברה איזו אדפטציה על ידי דעת הקהל וממנה הסיקו שאם קפאין עלול להזיק לגדילת העובר, הוא ככל הנראה מסוכן גם לילדים שעזבו את הרחם זה מכבר. "הביולוגיה של עובר והאופן שבו הוא מקבל את התזונה שלו דרך השליה שונות מאוד מאיך שהדברים האלה עובדים אצל אדם בר קיימא. גם המטבוליזם שונה. אי אפשר להקיש מאחד על השני", מסביר דווין מלור, תזונאי מאוניברסיטת אסטון בבריטניה.

קפה קר. Giphy
כנראה בריא יותר לילדים שלכם ממיץ או משקה מוגז. קפה קר/Giphy

"קפה חלש הוא ממש לא ביג דיל. חלק מתווי הטעם המרירים שקיימים בקפה דומים מאוד לתווי טעם שניתן למצוא בחלק מהירקות. כך שזה לא בהכרח רעיון רע להרגיל ילדים לטעמים הללו. מן הסתם לא הייתי ממליץ לתת לילדים לשתות משקאות קפה חזקים, אבל האמת היא שקפה הוא משקה בריא בהרבה מכל מיני משקאות ממותקים ומיצים שילדים שותים", אמר מלור בשיחה עם האתר Live Science.

כמובן שכמו בכל עניין אחר, מתינות וויסות הן מילות המפתח. ממש אין צורך להתחיל לכלול את הפעוטות שלכם בהזמנת קפסולות הקפה החודשית שלכם. קפאין אמנם אינו מזיק לגדילה ולהתפתחות אבל עלולות להיות לו השפעות מזיקות אחרות, כמו חרדה מוגברת, לחץ דם גבוה וריפלוקס, וכפי שרבים יודעים הוא עלול גם לשבש את השינה. ואלה הסיבות שבעטיין ממליץ איגוד רופאי הילדים האמריקני שילדים צעירים ימנעו משתיית קפה ומתבגרים יצרכו אותו במתינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully