וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: לנשים בהיריון אסור לשתות קפה. בכלל

שתי כוסות קפה ביום - זו ההמלצה הנוכחית לצריכת קפאין עבור נשים בהיריון. כעת, סקירה רחבה של מחקרים טוענת כי יש צורך לשנות את ההנחיות ב"צורה רדיקלית", כך שההמלצה תהיה להימנע מקפה לחלוטין בהיריון, ולקראת היריון. אבל לא כולם מסכימים

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: עובדות על קפה שלא הכרתם

תקופת ההיריון היא תקופה מאתגרת קולינרית, כאשר מצד אחד יש לא מעט חשקים, ומצד שני לא מעט איסורים. למרבה המזל אין המלצה לא לשתות קפה כלל. או לפחות ככה חשבנו עד שנתקלנו במחקר הנוכחי שבו נטען כי אין רמה בטוחה של קפאין עבור עובר מתפתח, ולכן נשים בהיריון או כאלה השוקלות היריון צריכות להימנע לחלוטין מקפה וממוצרים אחרים המכילים קפאין. אולם מומחים שלא היו מעורבים בסקירה, שפורסמה השבוע בכתב העת BMJ, מטילים ספק במסקנות הללו.

"ההמלצה להגביל צריכת קפאין ל-200 מ"ג ליום - המקבילה לשתי כוסות קפה נמס - עדיין עומדת בעינה", הצהיר ד"ר דגני רג'סאם, דובר המכללה המלכותית למיילדות וגינקולוגים בבריטניה, "מסמך זה אינו מחליף את כל שאר הראיות שמצאו כי צריכה מוגבלת של קפאין בטוחה לרוב הנשים ההרות".

כאמור, בדרך כלל מומלץ לנשים בהריון לא לצרוך יותר מ-200 מיליגרם קפאין ביום, אולם המחקר החדש מצביע על כך שאפילו זה עלול לגרום נזק לעובר. לאחר שערך סקירה של כל הראיות הקיימות בנושא, עורך המחקר, פרופסור ג'ק ג'יימס מאוניברסיטת רייקיאוויק, הגיע למסקנה כי למעשה אין רמה בטוחה של קפאין שניתן לצרוך במהלך ההיריון.

עוד בוואלה!

זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתעשו הפסקה מקפה

לכתבה המלאה

הסקירה החדשה ניתחה את הממצאים של 37 מחקרים תצפיתיים קודמים ועוד 17 מטה-אנליזות, שכל אחת בדקה את הקשר הפוטנציאלי בין צריכת קפאין לתוצאות היריון שליליות. אלה כללו הפלה, לידה שקטה, משקל לידה נמוך, לידה מוקדמת, לוקמיה חריפה בילדות, עודף משקל בילדים והשמנה. הממצאים לא הצביעו על סף צריכה מינימלי שמתחתיו נעדרו התוצאות השליליות האלה, כלומר שום כמות של קפאין אינה נטולת סיכון.

אישה בהיריון שותה קפה. ShutterStock
האם הקפאין יכול לפגוע בעוברים? אישה בהיריון שותה קפה/ShutterStock

אמנם יש צורך במחקר נוסף בכדי לקבוע באופן מלא כיצד הקפאין פוגע בעוברים, אך כבר ידוע כי הקפאין חוצה את השלייה בקלות ולא פחות מ־75 אחוזים מכמות הקפאין מגיעה לעובר. יתרה מזאת, לעוברים ולילודים חסרים בדרך כלל את האנזימים הנדרשים לחילוף חומרים של קפאין, מה שעלול להסביר באופן חלקי מדוע הם מושפעים ממנו כל כך.

בהודעתו אמר פרופסור ג'יימס כי "הראיות המדעיות המצטברות תומכות בכך שנשים בהיריון ונשים הרוצות להיכנס להיריון ימנעו מקפאין". לדבריו, ההנחיות הנוכחיות זקוקות ל"עדכון רדיקלי".

תוצאות חלקיות

מכיוון שהמחקר היה רק תצפיתי ולא הצליח להצביע על סיבה ותוצאה, "את חלק מהראיות המזיקות ניתן להסביר בגורמים אחרים הקשורים לצריכת קפאין גבוהה, כמו עישון סיגריות", אמר פרופסור אנדרו שנן, מקינג'ס קולג' בלונדון, שלא היה מעורב במחקר. "האופי התצפיתי של נתונים אלה עם הטייתם המובנית אינו מעיד בוודאות כי מינונים נמוכים של קפאין הם מזיקים, והעצה הנוכחית להימנע ממינונים גבוהים של קפאין לא צפויה להשתנות", הוסיף שנן. לדבריו, נשים בהיריון אינן צריכות לחתוך קפאין לחלוטין מכיוון שהסיכונים הם קטנים ביותר.

גם אם שתי כוסות קפה נשמעות לכם כמו כמות הוגנת לגמרי, היצמדות ל-200 מיליגרם או פחות של קפאין ביום יכולה להיות קשה, אלא אם כן אישה בהיריון עוקבת בקפידה אחר צריכת הקפאין שלה. הסיבה לכך היא כי מלבד קפה, ניתן למצוא קפאין במספר מאכלים ומשקאות שאימא לעתיד צורכת כמו תה, סודה ושוקולד.

קפה קר. ShutterStock
מותר או אסור? קפה קר/ShutterStock

זו לא הפעם הראשונה שחוקרים ממליצים לנשים בהיריון ולאלה המנסות להכנס להיריון להמנע מקפאין לחלוטין. בשנת 2019 נערך מחקר בקרב יותר מ-1,200 נשים שהגיע גם הוא למסקנה כי אפילו רמות נמוכות של קפאין מהוות סכנה בהיריון. החוקרים ממכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב הצהירו אז כי כל רמה של צריכת קפאין במהלך ההיריון עלולה להעלות את הסיכון לאובדן היריון, במיוחד בשמונה השבועות הראשונים. תוצאות המחקר הראו כי צריכת שני משקאות המכילים קפאין ליום או יותר - כולל קפה, תה או משקאות קלים עם קפאין - בתחילת ההיריון ולפני הכניסה להיריון, נקשרה לסיכון לאובדן היריון.

מחקר אחר, שנערך בשנת 2008 ובו השתתפו 1,063 נשים בהריון מסן פרנסיסקו, הראה שצריכה של לפחות 200 מיליגרם של קפאין מדי יום מעלה ב-25 אחוזים את הסיכוי להפלה לעומת סיכון של 12 אחוזים בקרב מי שנמנעו לחלוטין מקפאין. החוקרים אמרו אז כי לנשים "כדאי לצמצם את צריכת הקפאין עד כמה שאפשר, ואם אפשר להפסיק לצרוך אותו לגמרי זה אפילו טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully