וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אנשים מתקשים לבלוע יותר מפעמיים או שלוש ברצף?

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 10:24

משתמש בטיקטוק פרסם סרטון בו טען שאי אפשר לבלוע יותר מפעמיים או שלוש ברצף מבלי להרגיש בתחושת חנק. רבים מיהרו לנסות והיו כמה שהצליחו לבלוע יותר פעמים, אך הרגישו רע לאחר מכן. אז מהי הסיבה לתחושה הלא נוחה? המדע מסביר

"אתם יכולים לבלוע ברצף רק 2-3 פעמים לפני שהגוף שלכם עוצר אתכם"/TikTok/@jessebeharrell

עובדות על הגוף האנושי לא מפסיקות להפתיע את גולשי טיקטוק, הפעם הכל קרה בגלל ג'סי בהרל שפרסם בטיקטוק סרטון בו איתגר את עוקביו לנסות לבלוע ברצף יותר מ-3 פעמים. הוא טען שבני אדם יכולים לבלוע רק פעמיים עד שלוש ברציפות לפני שהגוף שלהם מכריח אותם להפסיק.

ג'סי הדגים את טענתו וביקש מאחרים לנסות גם כן: "אתם יכולים לבלוע פעמיים עד שלוש לפני שהגוף שלכם גורם לכם להפסיק. נסו את זה, ספרו לי כמה פעמים הצלחתם".

צפו בסירטון המלא

למרות הביטחון שלו, אנשים רבים הגיבו וסיפרו שהם הצליחו לבלוע יותר פעמים לפני שהגוף שלהם אילץ אותם להפסיק: "עשיתי את זה ארבע פעמים וכמעט מתתי", כתב אחד בעוד שאחר הגיב: "אני בלעתי פעם אחת וכמעט מתתי". לעומתם שלישי השוויץ: "בלעתי 7 פעמים ברצף ואז כמעט ראיתי את סבתא שלי המתה".

עוד בוואלה!

6 רופאים בלעו לגו כדי לגלות כמה זמן לוקח לו לצאת בקקי

לכתבה המלאה

כמה פעמים אתם מסוגלים לבלוע ברצף?

אוברי פלאזה בולעת מים. Giphy
אוברי פלאזה בולעת מים/Giphy

באתר המדעי iflscience מזכירים שהדיון על גבולות יכולות הבליעה של האדם מסתובב כבר שנים באינטרנט (ובעבר גם פנים אל פנים, כשזה היה נהוג). לפעמים טוענים שהגבול שלנו הוא 2-3 פעמים, ולפעמים שזה 5. לא משנה מה המספר - אם תנסו לבלוע ברצף תגלו שהרבה יותר קשה לבלוע בלי שום אוכל או מים שיכולים לזוז בגרון.

נסו זאת, אנחנו נמתין.

כמה פעמים ברצף אתם מצליחים לבלוע?

פעם או פעמיים
בין 2 ל-4 פעמים
הצלחתי יותר!
1910 משתתפים

אז מה הסיבה שזה קורה?

גם אם הצלחתם לבלוע יותר מ-5 פעמים (ואכן יש אנשים שיכולים) בטח גיליתם שאחרי מספר מסוים של פעמים, זה הופך להיות יותר ויותר קשה. אחד הגורמים העיקריים לכך הן כמויות הרוק המצטמצמות בפה ככל שאנחנו ממשיכים לבלוע.

בעיקרון ישנם שני סוגים של בליעות - רטובה ויבשה. בליעה רטובה מתרחשת כשאנחנו אוכלים או שותים, ויבשה (באופן לא מפתיע) כשאין לנו מה לבלוע בכלל.

שרירי הגרון שלנו, 22 במספר, מושכים בתהליך הבליעה את תוכן הפה פנימה, או בשפת המקצוע מבצעים "תנועה פריסטלטית". תוכן הפה עובר אל הוושט דרך הלוע ובבבליעה רגילה השרירים בגרון מתכווצים ברצף דמוי גל על מנת להעביר את המזון במורד הוושט להמשך העיכול.

מחקרים הראו שכשאנחנו מבצעים "בליעה יבשה", התנועה הזו לא מתבצעת כמו שצריך. כתוצאה מכך כל תהליך הבליעה הופך לקשה יותר, כי אין מה שיעזור לדחוף פנימה. רצף ההתכווצויות הזה - או התנועה הפריסטלטית - מתרחש פחות כאשר אנשים מתבקשים לבצע בליעה יבשה.

בנוסף, לבליעות יבשות ישנם עוד הבדלים משמעותיים לעומת רטובות. "בליעה רטובה נקשרת למהירות גל נמוכה יותר, למשך זמן התכווצות גדול יותר ולמועד מאוחר יותר של הופעת הגל הפריסטלטלי בוושט מאשר בבליעה יבשה", נכתב במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Applied Physiology.

ככל שאתה מבצע יותר בליעות יבשות והרוק שלך נגמר (לפני שניתן יהיה לחדש אותו), קשה יותר לשרירים שלך לייצר את התנועה הפריסטלטית, מה שהופך את הבליעה לבלתי אפשרית (עבור חלקנו). אז אם אתם ממש צריכים לבלוע מספר פעמים ברצף - פשוט הוסיפו מעט מים לתהליך.

סיבה נוספת היא כי קשה מאוד לבלוע כשמפסיקים לנשום. בתהליך הבליעה עולה הגרון כנגד מכסה הגרון על מנת לחסום את קנה הנשימה ולמנוע כניסה של מזון אליו - התהליך הזה נהדר כשאנחנו שותים או אוכלים, כי זה מונע מאיתנו לשאוף מה שאנחנו לא אמורים ומונע סכנת חנק (כמו במקרים של הקדמת קנה לוושט) - אבל אם אתם מנסים לבלוע כמה שיותר פעמים בלי הפסקה, זה יגרום לכם לתחושה של אי נעימות ומחסור באוויר. אז הנה האינטרס שלכם לא לעשות את זה.

ככה מתרחש תהליך הבליעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully