וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשבר הגב: איך מתקנים את הנזק ששנת הקורונה עשתה לגב שלנו?

עודכן לאחרונה: 19.3.2021 / 7:27

שנה של עבודה מהבית וירידה משמעותית בתנועתיות ובפעילות הגופנית גבתה מחיר לא פשוט ורבים סובלים מכאבי גב וצוואר. פיזיותרפיסטית מסבירה מה הדבר הפשוט שאתם יכולים לעשות כדי לשפר את זה

גבר סובל מכאבי גב וצוואר. ShutterStock
הגוף שילם את המחיר. גבר סובל מכאבים בגב ובצוואר/ShutterStock

לפני שנה הבלתי ייאומן קרה - העולם עצר, הפסקנו לנסוע למשרדים ועברנו לעבוד מהבית 100 אחוזים מהזמן (או קרוב לכך). והפלא ופלא, גילינו שהמיילים הוסיפו להישלח ולהתקבל, פגישות עבודה המשיכו להתקיים (וירטואלית) והמשימות התבצעו. אבל את המחיר חייבים לשלם איפשהו, ואצל רבים החשבון הגיע בצורת כאבי גב וצוואר.

"עבודה מהבית לא שונה בהרבה מעבודה מהמשרד, אנחנו יושבים הרבה במשרד ויושבים הרבה בבית", אומרת ענת רשף אלדן, סגנית מנהלת שירות הפיזיותרפיה בבית החולים הלל יפה בחדרה. "מה שהשתנה משמעותית בשנה האחרונה זה שאנשים עשו הרבה פחות: יצאו פחות והיו פחות פעילים".

מצד שני, הרבה אנשים ראו בקורונה הזדמנות להתחיל לעשות דברים שלא עשו קודם - מבחינת פעילות גופנית. "מי שלא עשה כלום קודם לכן, והתחיל להתאמן בקורונה, זה ממש מבורך, אבל חשוב לעשות דברים כאלה בהדרגה. אם לא עושים את זה בצורה מדורגת, אז גם התחלה של פעילות, שהיא בפני עצמה דבר מצוין, יכולה להוביל לכאבים ופציעות. וגם מקרים כאלה ראינו בשנה האחרונה", היא אומרת.

אישה עובדת מהבית וסובלת מכאבי גב. ShutterStock
אחרי שנה של עבודה מהבית אתם יכולים לפרגן לעצמכם פינת עבודה קצת יותר נוחה ומותאמת. אישה עובדת מהבית/ShutterStock

ללא ספק הבעיה הכי גדולה עם השינוי באורח החיים בשנת הקורונה לדבריה, היא שאנשים לא יצאו מהבית וחלה ירידה חדה ברמת הפעילות היומיומית שלהם. "ההמלצות לגבי משך הפעילות הגופנית המומלץ עבור מבוגרים מדברות על לפחות שעתיים וחצי בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית-גבוהה. אפשר לחלק את זה לכמה פעמים בשבוע, אבל חשוב להגיע לפחות למכסה הזאת", היא מדגישה.

לצד זאת, העבודה מהבית בכל זאת נעשית בתנאים מעט שונים מהמשרד ורבים מהנזקים לגב ולצוואר נגרמים בשל סביבת עבודה לא מותאמת. אם גם אתם מרגישים שהגב שלכם רגיש יותר לאחרונה או אם החלו אצלכם כאבי צוואר, רשף אלדן ממליצה לבדוק ולהתאים את התנאים הביתיים שבהם אתם עובדים.

"חשוב להתאים את סביבת העבודה לגוף מבחינת נוחות ישיבה, תאורה, ומאוד חשוב לא לשבת יותר מ-30-40 דקות בלי תזוזה. בכל חצי שעה קומו, התנועעו קצת והזיזו את המפרקים. מנח קבוע לזמן ממושך הוא זה שגורם לכאבים. מבחינה ארגונומית, חשוב להקפיד שהמסך שאתם עובדים מולו יהיה בגובה העיניים, שתהיה תמיכה לאמות על השולחן או על ידיות הכיסא, שהרגליים לא יהיו באוויר אלא מונחות על רצפה או על שרפרף ולא להיות קרובים מדי למסך". ואם יש לכם אפשרות, רשף אלדן ממליצה מאוד לעשות את ההפסקות התנועתיות באוויר הפתוח.

אישה הולכת. ShutterStock
כל פעילות גופנית שתעשו תעזור לגב שלכם בטווח הרחוק - זה הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות. אישה עושה הליכה/ShutterStock

הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות כדי לשפר את בריאות הגב והצוואר ולהקל על כאבים שנוצרו במהלך השנה הזאת היא פעילות גופנית, כך אומרת הפיזיותרפיסטית. "הרבה פעמים שואלים אותנו הפיזיותרפיסטים איזה סוג של אימון מומלץ לגב - התשובה שלי היא שכל פעילות גופנית תעשה את העבודה, בתנאי שתקפידו להתחיל אותה בצורה מדורגת ותוכלו להתמיד בה. זה הוכח בהמון מחקרים, שפעילות גופנית מועילה לכאבי גב בטווח הרחוק. פשוט תבחרו משהו שאתם אוהבים ונהנים לעשות, זה יעזור לכם עם המוטיבציה וההתמדה".

פעילות גופנית עוזרת במניעת מחלות, בשיפור מצב הרוח, הגדלת מסת שריר, הפחתת הסיכון להשמנה (שהיא גורם תורם להמון מחלות) ועוד. אך אם התחלתם איזושהי פעילות חדשה ואתם מרגישים שהיא גורמת לכם לכאבים, או אם נפצעתם במהלכה, ההמלצה החד משמעית של רשף אלדן היא לפנות לייעוץ אצל פיזיותרפיסט/ית. אלה יוכלו לסייע לא רק בטיפול לכאבים אלא גם בהתאמת הפעילות באופן מדוייק לצרכים שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully