וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו כשרובנו מחוסנים, אפשר כבר לוותר על מסיכות?

עודכן לאחרונה: 9.3.2021 / 15:00

בארה"ב הודיעו אתמול כי אנשים שהתחסנו נגד קורונה יכולים לפגוש מחוסנים אחרים בלי לשמור מרחק ובלי לעטות מסיכות. למה זה לא קורה אצלנו? והאם מסיכות תורמות במשהו למחוסנים?

קורונה איור. ShutterStock
האם בקרוב נוכל לוותר עליהן? אנשים עם מסיכות/ShutterStock

יש אנשים שמתחסנים נגד קורונה כי הם נורא מפחדים מהמחלה, ויש כאלה שעושים את זה בעיקר כי הם רוצים את החיים שלהם בחזרה. עבור הסוג השני, העדכון שפרסם אתמול המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC), משמח במיוחד. לפי ההנחיות החדשות, אנשים מחוסנים יכולים להיפגש עם מחוסנים אחרים ללא צורך במסיכות. העדכון הזה מגיע לאחר שלא מעט מדינות בארה"ב כבר ביטלו את חובת המסיכות בצורה גורפת, ומעלה את השאלה - האם זה יקרה בקרוב גם בישראל?

לפי הפרסום של ה-CDC, שחרור הצורך במסיכות במפגשים בין מחוסנים הוא צעד ראשון לקראת חזרה מלאה לשגרה, וה-CDC יעדכן את ההמלצות הללו ככל שאנשים רבים יותר יתחסנו, שיעורי הקורונה יירדו, וראיות מדעיות נוספות יהיו זמינות. "אנו יודעים שאנשים רוצים להתחסן כדי שיוכלו לחזור ולעשות את הדברים שהם נהנים לעשות, עם האנשים שהם אוהבים", אמרה מנהלת ה-CDC, ד"ר רושל וולנסקי, "יש כמה פעילויות שאנשים מחוסנים לחלוטין יכולים להתחיל לעשות עכשיו בבתיהם, אבל על כולם - גם אלה המחוסנים - להמשיך בכל אסטרטגיות הריחוק כאשר הם נמצאים במסגרות ציבוריות. ככל שהמדע יתפתח ויותר אנשים יחוסנו, אנו נמשיך לספק הנחיות נוספות שיעזרו לאנשים מחוסנים לחלוטין לחדש פעילויות נוספות".

ההקלות החדשות בארה"ב הן:

1. ביקור מחוסנים אחרים בביתם מבלי לעטות מסיכות או להישאר במרחק של 2 מטר זה מזה. בפועל זה אומר שחברים ובני משפחה מחוסנים יכולים להיפגש בבתים אחד של השני ללא חשש.

2. ביקור אנשים לא מחוסנים ממשק בית אחר מבלי לעטות מסיכות או להישאר במרחק של 2 מטר זה מזה, אם כולם בבית השני נמצאים בסיכון נמוך לפתח מחלה קשה. בפועל זה אומר שסבא וסבתא מחוסנים יכולים לבלות עם נכדיהם הלא מחוסנים ללא חשש, וללא מסיכות וריחוק.

3. כמו בישראל, מחוסנים לא צריכים בידוד ובדיקת קורונה לאחר חשיפה לחולה מאומת.

"ההתעקשות על עטיית מסיכות לא מובנת בכלל"

ב- CDC ממליצים לאנשים מחוסנים להמשיך ולנקוט בכל אמצעי הזהירות המקובלים כאשר הם נמצאים בפומבי, בביקור אצל אנשים לא מחוסנים ממשקי בית מרובים אחרים, וכאשר סביבם יש אנשים לא מחוסנים הנמצאים בסיכון גבוה לחלות קשה כתוצאה מהידבקות ב-COVID-19. אבל כאמור, בלא מעט מדינות בארה"ב (פלורידה, מיסיסיפי, טקסס ועוד), כבר החליטו לוותר על מסיכות לחלוטין, וגם בישראל יש מי שסבורים שאין בהן צורך אמיתי.

"ההתעקשות על חיוב עטיית מסיכות, בטח בשטחים פתוחים, איננה מובנת בעליל", אמר לוואלה! בריאות פרופ' אודי קימרון, ראש החוג למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, כבר באמצע נובמבר 2020 פורסם המחקר המקיף ביותר לגבי יעילותן של מסיכות, והוכיח טענה זו.

אישה עוטה מסיכה מסכה בזמן תקופת הקורונה. AP
"אין מה לחשוש ממפגש עם אדם ללא מסיכה". אישה עם מסיכה תלויה על האוזן/AP

המחקר המדובר נערך בדנמרק על אלפי משתתפים, ולדברי פרופ' קימרון מדובר במחקר המקיף והטוב ביותר במתודולוגיה שלו מבין כל המחקרים שנערכו לגבי יעילות המסיכות במניעת קורונה. קבוצת מתנדבים חולקה לשתי קבוצות, אחת התבקשה לעטות מסיכה בכל מקום (פרט לביתם) והשנייה התבקשה לא לעטות מסיכה בשום אופן. אחוז המאומתים לקורונה בקרב שתי הקבוצות נבדק בתום הניסוי, והתגלה שאין ביניהן הבדל מובהק. "המסקנה המתבקשת היא שיעילות המסיכות בהגנה על העוטים אותן אינה מוכחת, אלא מופרכת", אומר פרופ' קימרון. לדבריו, המסקנה המדעית המתבקשת הייתה כבר אז להסיר את חובת עטיית המסיכות.

"אם באמת מסיכות מועילות ב-95 אחוזים, כפי שפורסם בתשדירי משרד הבריאות, הרי שהיינו אמורים להיווכח שבמקומות שבהם נהוגה חובת מסיכה קיימת הדבקה נמוכה יותר, ותמותה נמוכה יותר בצורה משמעותית ממקומות נטולי חובה כזאת", מוסיף פרופ' קימרון, "יתרה מזאת, היינו אמורים לצפות בשינוי בגרף ההדבקה/תמותה עם הכנסה של חובת עטיית מסיכות. עם זאת, בדיקת מקומות רבים בעולם לא הראתה את השינוי הצפוי כתוצאה מעטיית מסיכות. זאת אחת הסיבות, מעבר לממצאי המחקר הדני, בעטיין זנחו מדינות רבות את חובת המסיכות בצורה גורפת".

גישה מעשית והגיונית

"ברור שהסרה גורפת של חובת המסיכות היא גם לגבי מפגשים בחללים סגורים, ועל אחת כמה וכמה, לאדם מחוסן, שככל הנראה מוגן ביעילות גבוהה מפני הקורונה", הוא אומר, "אין מה לחשוש ממפגש עם אדם ללא מסיכה". קימרון מוסיף כי בארה"ב בחלק גדול מהמדינות אימצו את ביטול חובת המסיכות בצורה גורפת, וכי "נקווה שיאמצו גישה זאת בהקדם גם בארץ".

גם ד"ר יואב יחזקאלי, מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי ומרצה בחוג לניהול מצבי חירום ואסון של אוניברסיטת תל אביב, סבור כי יש לשנות גישה בכל הקשור לשימוש במסיכות. "ההמלצות החדשות של ה-CDC באות לאזן בין הגבלות שעדין נדרשות למניעת התפשטות התחלואה לבין האפשרות והיכולת לקיים קשר ופעילות באופן בטוח", אומר ד"ר יחזקאלי, "הגישה של ה-CDC היא מעשית והגיונית, וראוי שגם אצלנו תשמש בסיס מקצועי להנחיות, במובן של לא רק 'מה לא' אלא גם 'איך כן אפשר'". בנוסף, הוא אמר כי "הגיע הזמן לבטל את חובת עטית המסיכות בחוץ, כפי שהמלצתי בתחילת מגיפת הקורונה. לגמרי בטוח באוויר הפתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully