וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הווריאנט הניו יורקי כל כך מדאיג אותנו?

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 10:16

עד כה התגלו בארץ שלושה מקרים מאומתים של זן הקורונה שמקורו בניו יורק ושמורכב משתי מוטציות שונות. האם הווריאנט הזה מסוכן יותר, ומה זה אומר על יעילות חיסוני הקורונה? ד"ר עידן גורן מסביר

בווידאו: מוטציה הקורונה הניו יורקית/צילום: רויטרס

זמן קצר אחרי שכבש הווריאנט הבריטי את פסגת ההדבקות בישראל והפך לזן השכיח ביותר, מגיע הוריאנט הניו יורקי ומעורר דאגה בקרב רבים בישראל. מהו אותו זן של הנגיף ומה המשמעות שלו לגבי החיסונים?

אחרי שנה שבה משתוללת בעיר ניו יורק מגיפת הקורונה, מידע שנצבר החל מחודש נובמבר 2020 זיהה עלייה מדאיגה בתחלואה על רקע של ורינאט חדש של נגיף הקורונה המכונה B.1.526. שני מחקרים שפורסמו על ידי שתי קבוצות חוקרים מניו יורק בחנו את מאפייני הווריאנט ואת המשמעויות שלו בנוגע לתוכנית החיסונים הנוכחית וחיסונים נוספים שבדרך.

ניתוח של נתוני ריצוף הנגיפים שמקורם בבדיקות דם חולים מאומתים לקורונה מניו יורק וסביבתה, העלה כי בין רבע לשליש מהמקרים בשני מאגרים שונים קשורים לווריאנט B.1.526. בניסיון להבין את מקור הווריאנט, בוצעה הצלבה של נתוני הנגיף עם אתרי המגורים וההדבקה, וחוקרים הצליחו לזהות את השכונות והקהילות הספציפיות מהן התפשטו הנגיפים מזן זה.

אילו שינויים חלו בזן הקורונה הניו יורקי?

הזנים הללו כוללים מוטציות ספציפיות על חלבון ה-spike של הנגיף, אותו חלבון שמאפשר לו לחדור לתאי גוף האדם הנדבק ולגרום לזיהום בסבירות גבוהה יותר. למעשה הווריאנט הנוכחי מורכב משתי מוטציות E484K ו- S477N, אחת מהן זוהתה בעבר ככזו שמשפרת את יכולת ההתקשרות של הנגיף לתאי הגוף.

נגיף הקורונה. Giphy
כל המוטציות שיפרו את יעילות הנגיף. נגיף הקורונה/Giphy

אחד הממצאים המעניינים ביותר לגבי הווריאנט החדש הוא הדמיון שבין ההשתנות של נגיף הקורונה ברחבי העולם. הווריאציה הניו יורקית, הברזילאית, הדרום אפריקאית והבריטית כוללות את המוטציה E484K, מה שמעיד על כך שמדובר במוטציות ששיפרו את יעילות הנגיף.

האם הזן הניו יורקי מדבק יותר?

בשלב זה עדיין לא ברור האם בדומה לווריאנטים הבריטי או הדרום אפריקני, מדובר בזן שהוא מדבק יותר, אולם מנסיון הווריאנטים הקודמים נראה כי ישנו סיכוי לא מבוטל שאותו זן שהתפשט בתוך זמן קצר הוא גם מדבק יותר. בתוך זה קצר אומתו כ-735 מקרים של הווריאנט הזה, והם התפשטו כבר למעל עשר מדינות אחרות בארה"ב.

האם החיסון יהיה יעיל גם כנגד הווריאנט הניו יורקי?

אחת השאלות הקריטיות בנקודת הזמן הזאת היא האם הווריאנט צפוי להיות מכוסה על ידי החיסונים הנוכחיים. מצד אחד, ישנן עדויות לכך שווריאנטים עם המוטציה E484K (אחת משתי המוטציות שמרכיבות את הזן הניו יורקי) פחות רגישים לחיסונים מאשר זן הנגיף עליו הם פותחו. מצד שני, בהקשר לשני הווריאנטים הנוספים, הבריטי והדרום אפריקני, נמצא כי שתי מנות של החיסון של פייזר מגנות ביעילות של כ-90 אחוזים מהמחוסנים גם כנגד זנים אלה.

כך או כך, מידת היעילות של החיסונים כנגד הוורינאטים החדשים תיבדק בתקופה הקרובה, לאור ההבנה שהמגיפה והשינויים של הנגיף ידרשו מעקב ובמידת הצורך גם התאמה ועדכון של החיסונים בהתאם למוטציות שיצבור הנגיף לאורך הדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully