וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלה היא לא רק כמה פירות אתם צריכים לאכול, אלא איזה

מרביתנו יודעים שפירות וירקות הם הכרחיים לתזונה בריאה, אבל יש לכם מושג אילו מהם מומלצים ואילו פחות? מחקר חדש מנסה לענות על התשובה הזו

פירות וירקות. ShutterStock
כמה לאכול מכל סוג? פירות וירקות/ShutterStock

פירות וירקות הם ללא ספק חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה, אבל כמה מהם אנחנו צריכים לאכול? ואולי יותר חשוב - איזה מהם כדאי לנו להכניס לתפריט?

על פי מחקר חדש שפורסם על ידי איגוד הלב האמריקני (AHA), שניתח נתונים המייצגים כמעט 2 מיליון מבוגרים ברחבי העולם, נמצא כי מבוגרים צריכים לאכול 5 מנות של ירקות ופירות. אבל, יש לזה חלוקה ברורה - שתיים מתוך חמש המנות צריכות להיות פרי - שלוש האחרות צריכות להתמקד בירקות.

"סביר להניח כי החלוקה הזו מביאה את התועלת הרבה ביותר במונחים של מניעת מחלות כרוניות והיא מהווה צריכה ברת השגה יחסית לציבור הרחב", אמר העורך הראשי ד"ר דונג וואנג, אפידמיולוג ותזונאי בבית הספר לרפואה של הרווארד ובבית החולים בריגהאם ונשים בבוסטון, בהצהרה.

החוקרים מצאו הבדלים ביתרונות שאנו מקבלים מפירות וירקות שונים. "מצאנו גם שלא כל הפירות והירקות מציעים אותה מידה של תועלת, למרות שההמלצות התזונתיות הנוכחיות מתייחסות בדרך כלל לכל סוגי הפירות והירקות, כולל ירקות עמילניים, מיצי פירות ותפוחי אדמה, כזהים", אמר וואנג.

אפונה, תירס, תפוחי אדמה וירקות עמילניים אחרים, למשל, לא היו קשורים לסיכון מופחת למוות או למחלה כרונית ספציפית. ירקות עלים ירוקים עשירים בבטא קרוטן וויטמין C, כמו תרד, חסה ירוקה עלים וכרוב, יחד עם גזר, הציגו לעומת זאת יתרונות.

בקטגוריית הפירות, פירות עמוסים בבטא קרוטן וויטמין C, כמו פירות יער מכל הסוגים ופירות הדר, סייעו גם להפחתת הסיכון למוות ולמחלות כרוניות. עם זאת, מיץ פירות לא. מחקרים שנעשו בעבר מצאו כי הסיבים בפרי שלם הם המפתח לכל היתרונות.

יקב טרה נובה. רעות סהר, רעות סהר
להפחתת הסיכון למוות ולמחלות כרוניות. פירות יער/רעות סהר, רעות סהר

המחקר, שהתפרסם השבוע בכתב העת Circulation של AHA, היה גדול ובוצע בשני חלקים. הראשון היה ניתוח נתונים ממחקר הבריאות של האחיות ומחקר המעקב אחר אנשי מקצוע בתחום הבריאות, שעקב אחר יותר מ-100,000 גברים ונשים אמריקנים במשך עד 30 שנה. כל המשתתפים מילאו שאלון הרגלי מזון בתחילת המחקר ושאלונים אלה עודכנו אחת לשנתיים עד ארבע שנים. מידע זה הושווה אז לרישומי בריאות ומוות שנאספו במהלך המחקרים ארוכי הטווח.

החלק השני של המחקר היה מטא-אנליזה של נתונים מאוגדים מ-26 מחקרים שכיסו כמעט 2 מיליון משתתפים מ-29 מדינות וטריטוריות באסיה, אפריקה, אוסטרליה, אירופה וצפון ודרום אמריקה. מחקרים אלה השוו גם את צריכת פירות וירקות עם שיעורי התמותה.

אנשים שאכלו חמש מנות ביום של פירות וירקות היו בסיכון נמוך יותר ב-13 אחוזים למוות מכל סיבה שהיא מאשר אנשים שאכלו רק שתי מנות של פירות וירקות ביום. אכילה של חמש מנות נקשרה גם לסיכון נמוך יותר ב-12 אחוזים למוות ממחלות לב וכלי דם, כולל מחלות לב ושבץ מוחי. המחקר מצא כי היה גם סיכון נמוך יותר למוות מסרטן ב-10 אחוזים וסיכון נמוך יותר למוות ממחלות בדרכי הנשימה, כגון מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) מאשר אלו שאכלו שתי מנות פרי בלבד ביום.

מניעה של מיליוני מקרי מוות בשנה

באופן מוזר, המחקר לא מצא שום תועלת בהארכת החיים באכילה של יותר מחמש מנות ביום של פירות וירקות, מה שמנוגד למחקר שנערך בשנת 2017 על ידי האימפריאל קולג' בלונדון. במחקר אז נטען כי אכילה של 10 מנות פירות וירקות ביום מעניקה יתרון משמעותי בהפחתת הסיכוי להתקף לב, שבץ, סרטן ומוות מוקדם. החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת הבינלאומי לאפידמיולוגיה טענו כי צריכה של כעשר מנות ביום יכולה למנוע באופן פוטנציאלי כ-7.8 מיליון מקרי מוות בשנה ברחבי העולם.

"איגוד הלב האמריקני ממליץ למלא לפחות חצי צלחת בפירות וירקות בכל ארוחה", אמרה ד"ר אן תורנדייק, היושבת ראש ועדת התזונה של איגוד הלב האמריקני. "מחקר זה מספק ראיות חזקות ליתרונות של אכילת פירות וירקות ומציע כמות מטרה שתצרוך מדי יום לבריאות אידיאלית", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully