וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד בקושי היה השנה בגן חובה, איך להכין אותו לכיתה א'?

פרופ' דורית ארם

1.3.2021 / 6:37

הורים רבים תוהים אם נכון לתת לילד לעלות לכיתה א' אחרי שנת קורונה שבה הוא בקושי היה בגן ולא קיבל הכנה מספקת למעבר החשוב הזה. למומחית לגיל הרך יש מודל שיכול לעזור לכם עם ההתלבטות

לקראת פתיחת שנת הלימודים בבית הספר פסגות על שם חיים גורי, ראש העין, 31 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
שנה שבה הילדים היו יותר ימים בבית מאשר בגן. כיתה ריקה/ראובן קסטרו

משבר הקורונה הכניס לסחרור את מערכת החינוך, את ההורים ואת הילדים ואחת ההתלבטויות הקריטיות והמהותיות ביותר נמצאת לפתחם של הורים לילדים שלמדו-לא למדו השנה במסגרת גן חובה. רבים מהם מודאגים מכך שילדיהם לא קיבלו בשנה מורכבת זו את כל מה שדרוש כדי להשתלב היטב בכיתה א'.

בבואנו לבחון את שאלת המוכנות של הילד למעבר לכיתה א', במיוחד בשנה כל כך שונה, מורכבת ויוצאת דופן כזו, אנחנו צריכים להסתכל על המוכנות הרגשית-חברתית של הילד למעבר למסגרת הגדולה. חשובה ההיוועצות עם הגננת, שלמרות שאולי פגשה את הילד מעט השנה עדיין מכירה אותו בתוך מסגרת חינוכית ומכירה ילדים בגילו. חשוב לסמוך על הגננות כבעלות ניסיון והתבוננות רחבה. בנוגע לכישורי הקריאה, הכתיבה והחשבון של ילדים, משרד החינוך ער לשנה מיוחדת זו וסביר להניח שיתחשבו במוכנות הילדים בכיתה א'.

עם זאת הורים שרוצים לקדם את המוכנות של ילדיהם יכולים בבית לשחק עם ילדים ולכתוב איתם, זו דרך טובה להכיר לילדים את מערכת הכתב. אפשר למשל, לכתוב איתם את שמות בני המשפחה והאותיות המרכיבות אותם. עוד נקודה חשובה היא לוודא שהילד עובר לביה"ס יחס עם חבריו לגן, כדי שהסביבה החדשה בבית הספר תהיה מוכרת ונגישה.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
התפקיד שלכם הוא לאסוף מידע על ביה"ס החדש ולוודא שהילד יעלה יחד עם חברים שהוא מכיר. פתיחת שנה"ל בבית הספר שיפר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

להורים שעדיין מתלבטים בשאלות המוכנות של ילדם לכיתה א' מודל "מחומש ההורות" יכול לסייע לבחון את הסוגיה ולהעניק להם כלים שבהם הם אמורים להשתמש מהתקופה הנוכחית ממש ועד לחודשים הראשונים להיקלטות הילד בכיתה א' בשנת הלימודים הבאה. המודל מורכב מחמישה עקרונות משמעותיים לחיינו כהורים בכלל, ובמקרה הזה רלוונטיים במיוחד לשאלת המעבר מגן הילדים לכיתה א'.

שותפות: ההורים צריכים להיות שותפים מלאים בהחלטה, לשתף את צוות הגן ולשתף פעולה גם עם הצוות שקולט את הילד בבית הספר. אם הורה אחד יביע ליד הילד סימני שאלה הוא פוגע בסיכויי ההשתלבות הטובה של ילדו בבית הספר.

מנהיגות: ההורים צריכים לגלות מנהיגות ואחריות, לאסוף מידע על בית הספר החדש כמו גם לדאוג שהילד יעבור לבית ספר עם מספר חברים. כדאי לקחת את הילד בקיץ, להראות לו את הדרך לבית הספר ואם אפשר, גם להיכנס לביקור בבית הספר. כמו כן, חשוב מאוד להקרין רוגע והחלטיות ולסמוך על צוות בית הספר הקולט.

חוזרים ללימודים בגן ילדים בירושלים, 10 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
המערכת תסייע לילדים לנחות ברכות במסגרת החדשה. ילדים שבים לגן לאחר הסגר/פלאש 90, יונתן זינדל

אהבה: ההורים צריכים להתעניין בילד, לאפשר לו להביע את רגשותיו ומחשבותיו ולשוחח אתו על המעבר. לגלות כלפיו אמפתיה מאחר שהיא משדרת לילד שהוא אינו לבד בעולם ושמבינים אותו ואת רגשותיו, הנעימים והקשים כאחד. כמו כן חשוב מאוד לשלוח את הילד בשמחה לבית הספר ולקבל את הילד בשמחה כדי לשדר לו מסר לפיו הוא היה במקום הכי טוב עבורו.

עצמאות: ההורים צריכים לסמוך על כוחותיו של הילד ולעודד אותו לקראת השינוי הצפוי לו. כמו כן, יש לעודד את הילד לעשות דברים לבד בהתאם למקום ההתפתחותי שלו (לדוגמה, לסדר לבד את התיק).

כללים: על ההורים ליצור עבור הילד סדר יום ולהנהיג הרגלים שיקלו עליו את המעבר למסגרת החדשה. חשוב לזכור שהכללים חייבים להיות מידתיים וחלקם הדרגתיים. למשל, מאחר שלבית הספר צריך להגיע בשעה מסוימת, כדאי לתרגל קימה והתארגנות לקראת בית הספר.

חשוב שההורים ידעו ויזכרו שמערכת החינוך מודעת לחשיבות המעבר הרך של ילדי כיתה א' בכלל, ובשנה מורכבת שכזו בפרט. המערכת תסייע לילדים לנחות ברכות במסגרת החדשה. עם זאת, צריך לפעול בשיתוף פעולה הדוק וקשוב עם צוות הגן כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי מוכנות הילד (עם דגש על מוכנות רגשית-חברתית) לעבור בצוותא עם חבריו לגן למסגרת החדשה בחייו. במידה והחלטתם על מעבר מגן החובה לכיתה א', חשוב מאוד להיות ערוכים לכך מראש ומודל מחומש ההורות יכול בהחלט לסייע לכם כהורים.

הכותבת היא ראש המעבדה לחקר הגיל הרך, בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully