וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזונה של הילדים שלכם תשפיע עליהם גם בבגרות

אין לכם כבר כוח להתעקש על פרי וירק ואתם מעדיפים קצת שקט בבית? תנשכו שפתיים ותמשיכו להתעקש - למה שאתם נותנים לילדים לאכול עכשיו יש השפעה משמעותית גם שהם כבר יהיו מבוגרים

ילד חמוד מסרב לאכול ברוקולי. ShutterStock
תמשיכו להתעקש איתם על אוכל בריא. ילד מסרב לאכול ברוקולי/ShutterStock

הורים רבים משקיעים לא מעט כדי לתת לילדים שלהם את התזונה הכי בריאה שיש, חרף התנגדות של אלה האחרונים. אז הנה סיבה אחת ממש טובה להמשיך את מה שאתם עושים. מחקר חדש מצא כי אכילה מרובה של שומן וסוכר בילדות יכולה לשנות לרעה את המיקרוביום לכל החיים, גם אם בהמשך כבוגרים כבר לומדים לאכול בריא יותר.

המחקר של חוקרי אוניברסיטת קליפורניה בריברסייד שפורסם בכתב העת Journal of Experimental Biology הוא אחד הראשונים שהראה ירידה משמעותית במספר הכולל ובמגוון של חיידקי המעיים בעכברים בוגרים שניזונים מתזונה לא בריאה כצעירים.

"אומנם חקרנו עכברים, אך ההשפעה שראינו מקבילה לילדים שניזונים מתזונה מערבית, עתירת שומן וסוכר ומיקרוביום המעיים שלהם עדיין מושפע עד שש שנים לאחר גיל ההתבגרות", הסביר הפיזיולוג האבולוציוני של האוניברסיטה, תיאודור גרלנד.

המיקרוביום מתייחס לכל החיידקים והפטריות, טפילים ווירוסים החיים על ובתוכו של אדם או בעל חיים. רוב המיקרואורגניזמים הללו נמצאים במעיים, ורובם מועילים, מגרים את מערכת החיסון, מפרקים מזון ועוזרים לסנתז ויטמינים מרכזיים. בגוף בריא יש איזון של אורגניזמים פתוגניים ומועילים. עם זאת, אם האיזון מופרע, באמצעות אנטיביוטיקה, מחלות או תזונה לא בריאה, הגוף עלול להיות רגיש למחלות.

במחקר זה הצוות חיפש השפעות על המיקרוביום לאחר שחילק את העכברים לארבע קבוצות: מחציתם הואכלו בתזונה סטנדרטית הנחשבת 'בריאה', מחציתם הואכלו בתזונה מערבית הנחשבת פחות בריאה, מחצית מכל קבוצה קיבלה גישה לגלגל ריצה לצורך פעילות גופנית, וחצי לא.

ילד אוכל מלפפון. ShutterStock
צריכים לאכול בריא כבר מילדות. ילד אוכל מלפפון/ShutterStock

לאחר שלושה שבועות שהושקעו בדיאטות אלו, כל העכברים הוחזרו לדיאטה סטנדרטית וללא פעילות גופנית. אחרי 14 שבועות, הצוות בחן את המגוון ואת שפע החיידקים בבעלי החיים. הם מצאו שכמות החיידקים כמו Muribaculum intestinale הצטמצמה משמעותית בקבוצת התזונה המערבית. סוג זה של חיידקים מעורב בפירוק של פחמימות.

ניתוח הראה גם כי חיידקי המעיים רגישים לכמות הפעילות הגופנית שעשו העכברים. חיידקי Muribaculum גדלו לדוגמא בעכברים שניזונו מדיאטה סטנדרטית ושהייתה להם גישה לגלגל ריצה וירדו בעכברים שניזונו מדיאטה עתירת שומן בין אם עשו פעילות גופנית ובין אם לא. החוקרים מאמינים שמין חיידקים זה ומשפחת החיידקים שהוא משתייך אליה עשויים להשפיע על כמות האנרגיה העומדת לרשות מארחו. בסך הכל, החוקרים מצאו כי לדיאטה המערבית בשלבים מוקדמים בחיים יש השפעות ארוכות טווח יותר על המיקרוביום מאשר לפעילות גופנית מוקדמת.

הצוות של גרלנד מקווה לחזור על ניסוי זה ולקחת דגימות בנקודות זמן נוספות, כדי להבין טוב יותר מתי מופיעים השינויים במיקרוביומים בעכברים והאם הם ממשיכים גם לשלבי חיים מאוחרים יותר. עם זאת, לא משנה מתי ההשפעות מופיעות, החוקרים אומרים שזה משמעותי שהם נצפו זמן רב כל כך לאחר שינוי הדיאטה, ואז שינו אותה בחזרה. "אתה לא רק מה שאתה אוכל, אלא מה שאכלת בילדותך!", סיכם גרלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully