וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטה הפשוטה שתגרום לילדים שלכם לאכול בריא יותר

מחקר חדש מצא שתכניות בישול בטלוויזיה שמיועדות לילדים ומציגות מנות בריאות יכולות לגרום לצופים הצעירים שלהן להעדיף מאכלים בריאים יותר, עכשיו ובבגרותם. אז מי אמר שזמן מסך רק מזיק לילדים?

האמא שמעצבת לילדיה את צלחות הירקות לארוחה/מערכת וואלה! News

בווידאו: האמא שמכינה צלחות של ירקות מעוצבות במיוחד לילדים

שפע תכניות הבישול בפריים טיים הטלוויזיוני הישראלי כובש לא רק את הצופים המבוגרים, אלא גם את בני המשפחה הצעירים שלהם, שלרוב מתמגנטים למסך כשהם חולפים לידו בערב בדרכם למקלחת או למיטה. את העניין הזה שהם מגלים בנושא כדאי לשקול לנצל לטובתם ולהפיק עבורם תכניות בישול שמותאמות לילדים, כי מסתבר שתכניות בישול שמציגות אוכל בריא יכולות לגרום לילדים לבחור בתזונה בריאה יותר.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition Education and Behavior מצא שילדים שצפו בתכנית בישול מיועדת לילדים שהציגה אוכל בריא, היו בעלי סיכוי גבוה פי 2.7 לבחירת מאכלים בריאים מאלו שצפו בפרק אחר של אותה תכנית, שהציג אוכל לא בריא.

במסגרת המחקר, שנערך בחמישה בתי ספר יסודיים בהולנד, ביקשו החוקרים מ-125 ילדים בגילאי 10-12 לצפות בפרק בן עשר דקות של תכנית בישול לילדים בערוץ טלוויזיה ציבורי, ואז הציעו להם נשנוש כתגמול על השתתפותם במחקר. התוצאות הראו שילדים שצפו בפרק הבריא הראו נטייה גדולה יותר לבחור באחת מאפשרויות החטיפים הבריאים - למשל תפוח או כמה חתיכות מלפפון - מאשר באחת האפשרויות הלא בריאות, כמו חופן מחטיף צ'יפס או בייגלה מלוחים. "הממצאים מצביעים על תכניות בישול ככלי פוטנציאלי לקידום שינויים חיוביים בהעדפות, עמדות והתנהגויות שקשורות לתזונה של ילדים", אמר ל- elsevier המחבר הראשי של המחקר, ד"ר פרנס פולקפורד מאוניברסיטת טילבורג בהולנד.

עוד בוואלה!

רוצים שהילדים שלכם יאכלו ברוקולי? תראו להם תמונות שלו באופן קבוע

לכתבה המלאה

המחקר נערך בבתי הספר של הילדים, שעשויים להוות אלטרנטיבה טובה עבורם לבית בלימוד הרגלי אכילה בריאים. מחקרים קודמים מצאו שבני נוער נוטים יותר לאכול מזון עשיר בערכים תזונתיים (כולל פירות וירקות) כאשר הם מעורבים בהכנת המנה, אך ההסתמכות על אוכל מוכן ומהיר ומחסור בדוגמה אישית מצד ההורים בהכנת מזון טרי, הביאו לירידה בכישורי הבישול בקרב ילדים. על פי ד"ר פולקפורד "מתן חינוך תזונתי בבתי הספר עשוי להשפיע לטובה על הידע, הגישה, הכישורים וההתנהגות של הילדים".

ילדה שוכבת על מיטה ושותה מיץ, מחזיקה שלט טלוויזיה ומסתכלת כנראה על מסך ממול. לידה תפוחים. ShutterStock
הסבירות לצרוך פירות וירקות קשורה לידע לגבי בישול. ילדה צופה בטלוויזיה עם מיץ ותפוחים/ShutterStock

מחקר זה מציין את החשיבות בנראות הוויזואלית של אפשרויות בריאות יותר בתוכניות בישול בטלוויזיה - הן בבחירת סוג המנות והן בגודל שלהן, עבור יצירת החשק שמתעורר אצל הצופים הצעירים לאותן מנות, ואז לבחירה על פי החשק הזה.

ההשפעה שיש לחשיפה לאפשרויות בריאות יותר על ילדים מושפעת מאוד מהאישיות שלהם. לדוגמה, ילדים שלא אוהבים לנסות מאכלים חדשים יגלו הרבה פחות רצון משאר הילדים לעשות בחירות בריאות יותר לאחר צפייה בתכנית טלוויזיה שכוללת אוכל בריא. עם זאת, ככל שהם מתבגרים הם מתחילים להרגיש יותר אחראיים להרגלי האכילה שלהם ויכולים להיזכר במידע שלמדו בילדותם ולפעול בהתאם אליו. כלומר, החוקרים מאמינים שצפייה בתוכניות עם אפשרויות בריאות יותר יכולות להשפיע לטובה על התנהגותם של ילדים גם אם לא באופן מידי, אלא בטווח הרחוק יותר.

ידע בבישול יתרום לצריכת הפירות והירקות של הילדים

להרגלים תזונתיים לקויים במהלך הילדות וההתבגרות יש השפעות שליליות מרובות על מספר מדדים בריאותיים, כמו השגת משקל מסוים ושמירה עליו, דפוסי צמיחה והתפתחות ובריאות השיניים. "הסבירות לצרוך פירות וירקות בקרב בני נוער ומבוגרים קשורה מאוד לידע שלהם לגבי בישול ושילוב של מרבית הפירות והירקות בארוחה. מיומנויות בישול גבוהות בקרב ילדים יכולות להשפיע באופן חיובי על צריכת הפירות והירקות שלהם גם בבגרותם", הוסיף ד"ר פולקפורד וסיכם: "בתי הספר מייצגים את הדרך היעילה ביותר להגיע לחלק גדול מאוכלוסיית יעד חשובה, שלא כוללת רק ילדים אלא גם את צוותי בתי הספר ואת הקהילה הרחבה יותר. מתן דוגמה אישית חיובית מצד קבוצת השווים ומצד המורים יכול לעודד את התלמידים לנסות מאכלים חדשים שבעבר הם הביעו סלידה מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully