וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מנה אחת של חיסון נגד קורונה תגן עלינו כמו שתיים?

יעילות החיסון הבודד של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון אושרה אתמול על ידי רשויות הבריאות בארה"ב, מה שמהווה בשורה בעיקר למדינות עניות. אומנם מדובר על יעילות נמוכה יחסית לשאר החיסונים, אבל נתון אחד מפתיע שהתגלה גורם לאופטימיות בקרב מומחים

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון: החיסון שפיתחנו נגד קורונה יעיל ב-66%/צילום: רויטרס

על אף שפה בישראל אנחנו מכירים בעיקר את החיסונים של פייזר ומודרנה הניתנים בשתי מנות ומאוחסנים בתנאים מוגבלים, בעולם קיימים עוד כמה חיסונים המשמשים לחיסון האוכלוסייה נגד קורונה. כעת, מדענים של מנהל המזון והתרופות בארה"ב אישרו את יעילותו של החיסון הבודד של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, מה שיכול לסלול את הדרך בעוד כמה ימים לאישור רשמי של חיסון יעיל קצת פחות, אבל קל ומהיר לשימוש.

ה-FDA מצא כי כי החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון יעיל בכ-66 אחוזים במניעת COVID-19 בינוני עד חמור. הסוכנות אמרה כי החיסון, שיכול לעזור להאיץ חיסונים בעזרת מנה אחת בלבד במקום שתיים, בטוח לשימוש. החיסון החדש יהווה חלופה חסכונית לחיסונים של פייזר ומודרנה, וניתן לאחסן אותו במקרר למשך שלושה חודשים במקום במקפיא.

"תוצאות החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון אולי אינן עשויות להקדים את מתן החיסון לילדים, אבל הן מהוות תקווה גדולה למדינות עניות, שכן מדובר בחיסון זול במנה אחת שהרבה יותר קל לשמור מחיסוני mRNA", מסביר ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב.

חיסון נגד קורונה שמפתחת חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, 18 בינואר 2021. רויטרס
החיסון יעיל וזול. חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון/רויטרס

לדבריו של ד"ר קובילר מדובר על חיסון מבוסס על נגיף האדנווירוס (בדומה לחיסונים של אסטרהזניקה והחיסון הרוסי), שיעילותו נבדקה במנה בודדת ותוצאות הניסוי נמדדו 28 יום ממתן המנה. "הירידה בתחלואה הסימפטומטית הייתה ב-66 אחוזים, ובתחלואה הקשה ב-84 אחוזים, ביחס לחיסונים שניתנים בשתי מנות (מעל 90 אחוזים). אבל בכל מקרה החברה החליטה מראש לוותר על יעילות מרבית לטובת זמינות".

בניגוד לחיסוני מודרנה ופייזר שהגיחו לחיינו טרם המוטציות הבריטית והדרום אפריקנית, החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון נוסה במתכוון על ארצות עם וריאנטים שונים. החברה בדקה את החיסון היחיד שלה בקרב 44,000 אנשים בארה"ב, אמריקה הלטינית ודרום אפריקה. לפי הממצאים, החיסון היה אפקטיבי באופן כללי ב-72 אחוזים בארה"ב, ב-66 אחוזים באמריקה הלטינית וב-57 אחוזים בדרום אפריקה. בנוסף, לא היו מקרי מוות בקרב המשתתפים שקיבלו את החיסון.

לדבריו של ד"ר קויבילר הנושא המרשים ביותר הוא דווקא הירידה בתחלואה הקשה בדרום אפריקה שעמדה על יעילות של 82 אחוזים (הרוב הגדול הווריאנט הדרום אפריקני) והייתה דומה לירידה בארה"ב שעמדה על 86 אחוזים, מה שיכול להעיד כי החיסון יעיל נגד מוטציה זו, ואלו כבר חדשות טובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully