וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשיר הרפואי הנפוץ בקורונה לא עובד עבור כולם

רשויות הבריאות בארה"ב הוציאו אזהרות ועדכונים קליניים לצוותי רפואה בעקבות מחקרים שמראים שמדי סטורציה נותנים פי 3 יותר מדידות שגויות לחולים בעלי צבע עור כהה

בווידאו: אדלשטיין מבהיר שעובדים במקומות עם קהל יצטרכו להתחסן או להיבדק כל יומיים/צילום: לע"מ

מדי סטורציה הם בין המכשירים הרפואיים שנמצאים בשימוש גבוה מאוד בזמן מגיפת הקורונה. מדובר בקליפס קטן שמצמידים לאצבע של החולה כדי לנטר את רמות החמצן בדם. אך מספר מחקרים מראים שהמכשיר הזה לא תמיד עובד על אנשים בעלי עור כהה. ובעקבותיהם הוציא מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הודעה רשמית שמזהירה כי השימוש במדי סטורציה עלול להניב תוצאות לא מדוייקות בחולים מסויימים.

גם המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הוציא עדכון רשמי להנחיות הקליניות לצוותים הרפואיים בתקופת הקורונה, ולפיו יש מספר מחקרים שמראים שפיגמנטציה של העור עשויה להשפיע על רמת הדיוק של מכשירים למדידת סטורציה.

מדי סטורציה הם מכשירים קטנים דמויי קליפס שמתחברים בצורה פשוטה ולא פולשנית לקצה האצבע של חולים ומנטרים בצורה רציפה את רמת החמצן בדמם. מאחר ש-Covid-19 היא מחלה נשימתית שתוקפת את הריאות, ירידה ברמת הסטורציה יכולה לעתים להתריע על התחלת ההתדרדרות במצבו של חולה.

חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה. ShutterStock
קורונה היא מחלה נשימתית שתוקפת את הריאות, ומדי סטורציה יכולים להתריע על תחילת ההתדרדרות של חולים. חולה עם מד סטורציה/ShutterStock

נתוני ה-CDC מראים שבארה"ב לשחורים, לטינים וילידים אמריקניים (כולם מוצאים אתניים שמתאפיינים בגוון עור כהה יותר), יש סיכוי גדול פי 4 להגיע לאישפוז בבי"ח בעקבות תחלואה בקורונה.

המחקר שהיווה את הטריגר המשמעותי ביותר לפרסום האזהרות הללו בארה"ב התפרסם בדצמבר בכתב העת New England Journal of Medicine. במחקר, ד"ר מייקל סיודינג ועמיתיו מאוניברסיטת מישיגן ניתחו מידע רפואי שנאסף על יותר מעשרת אלפים חולים. בכל אחד מהמקרים השוו החוקרים את רמות החמצן בדם שנמדדו על ידי מד הסטורציה לרמות החמצן שנמדדו בבדיקת גזים בדם - בדיקה מדוייקת הרבה יותר, אך גם פולשנית ומכאיבה יותר.

אדם מודד את רמות החמצן בדם בעזרת מד סטורציה על האצבע. ShutterStock
1 מכל עשרה חולים כהי עור עלול לקבל תוצאות שגויות במדידת סטורציה. מכשיר סטורציה/ShutterStock

החוקרים ביקשו לדעת באיזו תדירות מד הסטורציה הראה רמת חמצן נורמלית יחסית, כאשר בפועל הוא היה צריך לאותת על מצב מדאיג יותר. בקרב חולים לבנים, אחוז המקרים שבהם מד הסטורציה נתן מדידה שגויה עמד על 3.6 אחוזים. אולם אצל חולים שחורים הנתון הזה עמד על 11.7 אחוזים.

המסקנה, לדברי ד"ר סיודינג, היא שלמדי סטורציה יש סיכוי גבוה פי 3 לפספס מקרים של צניחת רמות החמצן בדמם של מטופלים שחורים. מהמחקר עולה שאחד מכל 10 חולים שחורים מקבל תוצאות שגויות במדידות אלה.

גם לק כהה משבש מדידות

מדי סטורציה פועלים על ידי שליחת שני סוגים של אור אדום דרך האצבע של המטופל. חיישן בצדו בשני של המכשיר קולט את האור ומשתמש בו כדי לזהות את גוון הדם בתוך גוף המטופל: אדום בוהק לדם מחומצן וכחלחל-סגלגל לדם עם רמת חמצון נמוכה. אם לא מכיילים את המכשיר במיוחד כך שיבצע התאמות לגוון עור כהה יותר, הפיגמנטציה עלולה להשפיע על האופן שבו האור נספג. אגב, לק כהה על הציפורניים עלול לגרום לאותה בעיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully